van der Heem 8619Voeding

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 17 jun 2024, 17:29
Ik heb geen duidelijk antwoord Bert.
Het schema wat je laat zien is immers ook heel anders dan wat je op de plank heb staan.
Maar zoals ik eerder al schreef is 2V verschil tussen 0 en 200mA ook maar weinig.
Ja wat schema betreft klopt aan de trafo kant niks meer van Douwe
Daar heb je gelijk in
Ik heb voor de Negatieve spanning een 250 volt 80 mA ringkern trafo gepakt zonder midden tap :oops:
Met 4 diodes gelijkgericht Zit op die print 2 x 47 uF 400 Volt gaat net goed

Voor de Hoofdspanning een 350 Volt 0.64Amp trafo Ook geen midden tap :oops:
Ook met 4 diodes gelijk gericht elco,s zijn wel groot
730 uF 400 Volt daar staan er 2 x2 van in serie
Dus totaal aan Capaciteit 730uF 800 Volt
Dus ik zou dat opnieuw moeten tekenen Dus heb ik je op verkeerde been gezet
Ik had daar niet eens meer aan gedacht O:)
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Regenpak »

OpaBert schreef: ma 17 jun 2024, 19:19
Nee hoor de referentie blijft strak staan de 110 en 220 negatief
Dan is het gewoon de te lage versterking van de als triode geschakelde EF184. Ik heb het vaker gezien bij dit soort topologieën. Zelf had ik ook zoiets in elkaar geflanst en daar was het ook niet stabiel. Bovendien kon ik niet lager dan 100 V komen omdat ik niet op het idee was gekomen van een negatieve spanning. Dat was dus heel lang geleden :lol:

Je zou kunnen kijken wat de EF184 doet met het schermrooster aangesloten. Dan heeft-ie sowieso meer versterking. Of in LTSpice prakken en kijken wat-ie dan doet.

Tjerk
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Ik ga kijken of een andere EF184 andere resultaten geeft
Maar voorlopig heb ik andere dingen
Dat Schermrooster aan de min uit gaf wat verbetering Want ik ben begonnen als zoals in dat schema staat
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Regenpak »

Ik heb voor de gein dit circuit in LTSpice geprakt. Met een EF80 en g2 aan de 350 V krijg ik een drop van 10 V bij 200 V/0.2 A. Een EL34 kan minder stroom aan dan een PL519 (of twee) en een EF80 heeft minder versterking dan een EF184 dus dat zou het verklaren maar hoe dan ook krijg je een drop bij een buis als verschilversterker:
electron_buizenvoeding_noload.png
electron_buizenvoeding_load.png
De ZIP file heeft de LTSpice data.

Tjerk
Bijlagen
electron_buizenvoeding.zip
(9.43 KiB) 19 keer gedownload
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Leuk Tjerk kon je geen PL519 en EF184 invoeren in LT Spice ?
Zal wel niet Wel een mooi schema meteen
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Regenpak »

OpaBert schreef: di 18 jun 2024, 21:50
kon je geen PL519 en EF184 invoeren in LT Spice?
Nee, die buizen zitten niet bij de Koren modellen. Die ik heb tenminste.

Edit: Asjemenou

Tjerk
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Zitten ze er wel in :D
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door Regenpak »

Nou ja, ze zijn er. Dit is een hele verzameling en de PL519 zat er niet in bij mij. Maar die include file is ook alweer tien jaar oud dus dat is niet zo vreemd. De EF184 zal er ook wel zijn. Heb je twee PL519's parallel? Zoals op de foto?

Tjerk
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: van der Heem 8619Voeding

Bericht door OpaBert »

Jawel Tjerk
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”