Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Tussen a1 en a2 meet ik nu links een wisselspanning, rechts niet.
Tussen de bovenzijde van r24 en r27 meet ik dezelfde wisselspanning, er onder niet.
Op rechts heb ik dat niet.
Bijlagen
IMG_3618.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Zit er ook verschil in de schermrooster spanningen van de eindbuizen?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Pin 9 toch?

Zowel links als recht 282vdc.
links tussen de 2 eindbuizen pin 9 0,026vac, rechts 0
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Wat ook nog zou kunnen is dat de ugt wat strooisel van de voedingstrafo op pikt.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Dan moet ik ze verplaatsen.

Ik zie verder weinig verschil tussen links en rechts.
Na de lijn van weerstanden R24 t/m R27 begin ik wat AC te meten op links.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Wat me nu trouwens opvalt: ik heb de 0 van de trafo’s niet aan een aardpunt liggen.
Bijlagen
IMG_3619.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Spartacus: Ik ben benieuwd.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

rvdh86 schreef: zo 09 jun 2024, 15:10
Is deze ook te gebruiken:
https://www.tonefactory.nl/eh-12ax7-ecc ... wsEALw_wcB

Zo ja welke dan?

Bij tube town zijn de buizen voeten niet op voorraad hier wel en als er boven de 100€ besteld word heb ik geen verzendkosten.
Ik zie online het verschillende versies..
Voldoet deze; Balanced & Matched?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

UGT verder weg van de voedingstrafo helpt niet.
Ik heb nu de UGT van rechts op links aangesloten, ruis verhuist mee naar rechts.
Het zit echt in het eindbuizen stukje van het linker kanaal.

Nu alles weer terug bouwen naar hoe het was.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik heb nog wat verder zitten meten.
Ik heb van een aantal weerstanden de waarde nagemeten.

Ik kom er achter dat de weerstanden R24 en R27 geen 2,2M zijn zoals in de lijst vermeld. :think:
Ze zijn bij mij alle 4 100K.
Ik heb ze tijdens het monteren niet nagemeten. :oops: :oops:
Leverfoutje Reichelt........... :boos:

Het zal niet de oorzaak van de ruis zijn omdat ik aan beide kanten de 100K heb zitten en maar aan 1 kant de ruis.

Wat is het gevolg van die lagere weerstanden?
Kunnen die er ook uit?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Je kunt ze er wel uitlaten hoor. De tegenkoppeling is er dan niet meer, de gevoeligheid is dan hoger.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik heb ze er net uitgeknipt.

Versterker klinkt zo vele malen helderder. Het modderige geluid is er uit, het is een stuk schoner geworden.

De ruis is er overigens nog steeds. TZT maar eens verder zoeken, eerst 2 dagen werken en dan op vakantie.
Daarna ook maar eens een volgend project gaan zoeken denk ik.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

rvdh86 schreef: zo 09 jun 2024, 16:39
rvdh86 schreef: zo 09 jun 2024, 15:10
Is deze ook te gebruiken:
https://www.tonefactory.nl/eh-12ax7-ecc ... wsEALw_wcB

Zo ja welke dan?

Bij tube town zijn de buizen voeten niet op voorraad hier wel en als er boven de 100€ besteld word heb ik geen verzendkosten.
Ik zie online het verschillende versies..
Voldoet deze; Balanced & Matched?
Die van mij zijn volgens mij niet gematched.
Eindbuizen wel.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 15:04
Ook zonder toonregeling ruist het linker kanaal.
Ik heb wat spanningen gemeten, de V3 en V4 zijn inmiddels al wat hoger, die vallen binnen de door Willy opgegeven marges.
Buizen gewisseld van links naar rechts Dat is het minste werk ?
Gaat het ruisen mee dan met de buizen of blijft het zelfde kanaal ruisen ?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 16:08
Wat me nu trouwens opvalt: ik heb de 0 van de trafo’s niet aan een aardpunt liggen.
Als je de "0" van de UGT (zwarte) hebt aangesloten op de print, zit die automatisch aan aarde.
UGT-aansluitingen.jpg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 19:23
Ik heb nog wat verder zitten meten.
Ik heb van een aantal weerstanden de waarde nagemeten.

Ik kom er achter dat de weerstanden R24 en R27 geen 2,2M zijn zoals in de lijst vermeld. :think:
Ze zijn bij mij alle 4 100K.
Ik heb ze tijdens het monteren niet nagemeten. :oops: :oops:
Leverfoutje Reichelt........... :boos:

Het zal niet de oorzaak van de ruis zijn omdat ik aan beide kanten de 100K heb zitten en maar aan 1 kant de ruis.

Wat is het gevolg van die lagere weerstanden?
Kunnen die er ook uit?
R24 en R27 maar 100k?
Dan krijg je maar 1,75V piek i.p.v. 12Vp uit de versterker, dat zou je direct gemerkt hebben bij de eerste test.

Ik veronderstel dat het eerder 1M weerstanden zijn, dan heb je 9Vp uit en ga je dat -zonder oscilloscoop- niet snel merken.
Bij 2M is de uitgangsspanning 11,2Vp en bij 3M 12Vp = maximum.

Elke waarde tussen 2,2M en 3M is goed.
Wanneer je daar geen weerstand zou plaatsen, heb je geen tegenkoppeling en ook meer kans op vervorming.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: ma 10 jun 2024, 10:21
Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 16:08
Wat me nu trouwens opvalt: ik heb de 0 van de trafo’s niet aan een aardpunt liggen.
Als je de "0" van de UGT (zwarte) hebt aangesloten op de print, zit die automatisch aan aarde.
UGT-aansluitingen.jpg
Die zit niet aan de print, zal ik alsnog doen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: ma 10 jun 2024, 10:23
Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 19:23
Ik heb nog wat verder zitten meten.
Ik heb van een aantal weerstanden de waarde nagemeten.

Ik kom er achter dat de weerstanden R24 en R27 geen 2,2M zijn zoals in de lijst vermeld. :think:
Ze zijn bij mij alle 4 100K.
Ik heb ze tijdens het monteren niet nagemeten. :oops: :oops:
Leverfoutje Reichelt........... :boos:

Het zal niet de oorzaak van de ruis zijn omdat ik aan beide kanten de 100K heb zitten en maar aan 1 kant de ruis.

Wat is het gevolg van die lagere weerstanden?
Kunnen die er ook uit?
R24 en R27 maar 100k?
Dan krijg je maar 1,75V piek i.p.v. 12Vp uit de versterker, dat zou je direct gemerkt hebben bij de eerste test.

Ik veronderstel dat het eerder 1M weerstanden zijn, dan heb je 9Vp uit en ga je dat -zonder oscilloscoop- niet snel merken.
Bij 2M is de uitgangsspanning 11,2Vp en bij 3M 12Vp = maximum.

Elke waarde tussen 2,2M en 3M is goed.
Wanneer je daar geen weerstand zou plaatsen, heb je geen tegenkoppeling en ook meer kans op vervorming.
Ik zal de juiste bestellen.
Ik moet wel zeggen dat weinig vervorming heb nu, de muziek klonk meer open en helder.
Ze stonden er echt te zingen nu. Dat had ik eerder niet.

Ruis blijft helaas.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

OpaBert schreef: ma 10 jun 2024, 9:10
Spartacus schreef: zo 09 jun 2024, 15:04
Ook zonder toonregeling ruist het linker kanaal.
Ik heb wat spanningen gemeten, de V3 en V4 zijn inmiddels al wat hoger, die vallen binnen de door Willy opgegeven marges.
Buizen gewisseld van links naar rechts Dat is het minste werk ?
Gaat het ruisen mee dan met de buizen of blijft het zelfde kanaal ruisen ?
Alles al gewisseld, geen resultaat. Het zit niet in de buizen.
Op diverse pinnen waar ik bij het rechtse kanaal geen AC meet meet ik links wel AC in rust. Minimaal, maar het is wel een verschil met rechts.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Misschien is de Rooster stop weerstand wat te klein , misschien een te kleine Weerstand bij het stuurrooster geplaatst?
Daar Willy en Douwe de versterker ook al hebben gebouwd, misschien een foutje gemaakt ?
Of zijn hun te doof ( ik zeker ) om het te horen kan ook, maar ga er maar vanuit dat je een foutje gemaakt hebt
Daar het ook is zonder de toonregeling er tussen kijk de waarde R54 en R17 na
Ook R25 en R26
Ik vind overigens zelf de weerstand aan het Schermrooster van de EL84 1K klein , maar in veel versterkers is dat met el84 ook 1K
Als je een scoop hebt kun je kijken of die Ruis te zien is op Stuurrooster van de EL84
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik zal de genoemde weerstanden nakijken.
Waar ik verder de fout in kan zijn gegaan.......geen idee. Alles werkt verder zoals het moet.

Scoop heb ik helaas niet, misschien in de toekomst een aanschaffen. Nog advies voor een merk/type?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nou als je geen electronica hobby verder hebt zou ik daar maar geen al te veel geld aan een scoop uitgeven
Ik heb 20 jaar zonder oscilloscope gedaan Dat was nog dat je 1000-1200 gulden ( ongeveer 1-2 maandsalaris ) voor een 20 MHz 2 kanaals moest betalen . Dus er waren meer zonder dan met Je had toen nog scoopjes met een rond buisje van 2-4 inch 1 MHz
Ooit zelf gemaakt voor Laagfrequente toepassingen met een DG7-32 die was bijzonder makkelijk te maken omdat hij ook maar weinig spanning behoefde 700 Volt dat was de helft van de meeste andere scoop buizen als ik me goed herinner
En had maar heel weinig componenten op de afbuig plaatje een 1 op 20 transformatortje van Radio Ster ik meen nog 2 transistoren en je horizontale afbuiging werkte Maar was alleen voor LF
Toen was het nog overzichtelijk O:)
Als je nu deze Versterker zie wat een hoop geregel en hulp electronica er bij komt :D dat is het omgekeerde van de jaren 60 in elektronica Toen was elke buis en zeker transistors een aanslag op je portemonnee
Buizen zijn een poos goedkoop geweest maar nu is de prijs weer sterk aan het stijgen
Mocht je toch een scoop willen koop dan een ding bij Eleshop Ik denk voor 250€ je al een scoop hebt
En voor LF is elke scoop goed genoeg Zou wel een 2 kanaals minimum nemen
Grt
Bert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@OpaBert: Jouw tip om bij het boren van aluminium wat lampenolie te gebruiken heb ik opgevolgd. En inderdaad bijna geen bramen meer.
Had ik het maar eerder geweten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ach ja Je kan onmogelijk overal alles van weten Douwe WD40 werkt ook, alleen veel duurder
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Henkjan »

douwebakker schreef: di 11 jun 2024, 14:08
bij het boren van aluminium wat lampenolie te gebruiken
fijne tip, is een stuk voordeliger dan boorolie (en beter verkrijgbaar ook)
Plaats reactie