Vimo actief filter of toch maar passief

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OldSkool

Vimo actief filter of toch maar passief

Bericht door OldSkool »

Hallo Allemaal,

Heb een paar jaar geleden een paar AS2.100 gekocht en toen deze luidsprekers gemaakt (Vimo + volume met kamertje voor As2.100):
RTKQ2353.JPG
Elke luidspreker heeft een AS2.100 dus ik zou actief kunnen filteren alleen is het mij tot nu toe nooit gelukt om een goed filter te maken.
Ik vind de software een ramp althans ik kan er niet mee omgaan. Heb ze ook al een keer naar iemand anders gebracht. Die is het ook niet gelukt.
Nu staan ze al een tijdje te verstoffen. Ik kan natuurlijk het passieve filter maken en de AS2.100 in brug zetten of biamp zonder actieve filtering.
Maar dat voelt een beetje gek natuurlijk. Is misschien wel het makkelijkst.
Of is hier misschien iemand die fantastisch met de software kan omgaan en dit passieve filter voor mij kan omzetten in een actief filter.

Vimo filter:
ViMo_final.bpj
(37.67 KiB) 28 keer gedownload
Ik hoor graag jullie inzichten/advies.
Pjotr

Re: Vimo actief filter of toch maar passief

Bericht door Pjotr »

Het zou uiteindelijk wel moeten lukken met de AS2.100 maar dat is toch ook weer veel werk met meten ed. Ter overweging: Die AS2.100 heeft niet het eeuwige leven. Ik heb er zelf een aantal in gebruik gehad welke inmiddels alle zijn overleden. En bij Hypex hoef je er niet meer mee aan te komen. Verder vind ik ze kwalitatief qua geluid niet echt fijntjes. Persoonlijk zou ik als ik jou was gewoon het bijbehorende passieve filter bouwen. Dat is destijds door K&T er voor gemaakt en uitgebreid getest. Dan heb je op zeker toekomstbestendige werkende boxen :sure:
OldSkool

Bericht door OldSkool »

Hoi Pjotr,

Bedankt voor je reactie. Dan doe ik dat maar. Ik wist niet dat die modules zo slecht waren.
Heb weleens gelezen dat die UCD180LP die erop zitten kapot kunnen gaan.
Is dat het issue?
Kun je dan niet gewoon de mosfets vervangen?

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je jezelf daartoe capabel acht... :D Ze zijn niet slecht maar zoals met alle complexe elektronica van vandaag de dag, een levensduur van gemiddeld 10 jaar. Maar ik begrijp dat er met de AS2.100 op zich niks loos is. Zou je sowieso nog kunnen gebruiken en met de DSP naar wens fine tunen. Met name de het laag kun je met en 2e orde shelf nog wat oprekken. Mits je niet te luid speelt uitreraard.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”