Basreflex pijp verlengen?
Moderator: Beheerdersteam
Basreflex pijp verlengen?
Ik wil mijn boxen in een TV meubel zetten waarvan de klep is voorzien van speakerdoek. Kan ik zondermeer de basreflexpijp/poort verlengen en een gat in de bodem van het meubel zagen. Onderkant meubel staat ongeveer 30cm boven de vloer. Boxen zijn B&W 606 met de poort aan de achterzijde.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Basreflex pijp verlengen?
hoi & welkom !
doe eens een schets / foto , dan wordt het wat makkelijker voor te stellen wat je precies hebt kwa opstelling enzo
doe eens een schets / foto , dan wordt het wat makkelijker voor te stellen wat je precies hebt kwa opstelling enzo
Re: Basreflex pijp verlengen?
In pricipe worden de speaker geplaatst in een banz bord cloud meubel. Ruimte voor de speakers is 2 maal 34 hoog x 35breed x 44 diep. Banz Bord levert deze wandmeubels ook met Hepta speakers maar ik wil zelf een keuze qua speakers maken. Heb nu de 601 S3. Deze passen niet vandaar de keuze voor de 606.
Re: Basreflex pijp verlengen?
Voor het geluid is het niet zo goed om luidsprekers in een tv-meubel te zetten, ongeacht waar hun eventuele basreflexpijp zit. Het tv-meubel is namelijk een holte met bijbehorende akoestiek. Als je het toch wilt, kan je het best de holtes tussen de voorzijde van de luidspreker en de rest van het tv-meubel afdichten met platen MDF of multiplex. De overgang tussen deze platen en de voorzijde van de luidspreker moet vrijwel naadloos. Je B&W luidsprekers zijn tamelijk rechthoekig, dus dat is goed te doen.
Re: Basreflex pijp verlengen?
Heb even gekeken, maar zou je niet gewoon de versie met de Hepta's doen? Ziet er redelijk netjes uitgedacht uit, met de klep voorzien van sparingen. Met de drivers van die Hepta zit het redelijk goed, denk ik, zal niet slechter hoeven te zijn dan zelf-in-bouw van een paar B&W's.
Re: Basreflex pijp verlengen?
Hmm, speakers liggend? Blijft toch een compromis.
Ik zou de basreflexpoort dichtstoppen met een spons o.i.d. gaat wel iets ten koste van het laag, maar dat is toch al een compromis in deze opstelling.
Ik zou de basreflexpoort dichtstoppen met een spons o.i.d. gaat wel iets ten koste van het laag, maar dat is toch al een compromis in deze opstelling.
Re: Basreflex pijp verlengen?
Ik zou lekker voor zelfbouw gaan. Alleen het front hoeft immers een beetje netjes.
Voor 500,- moet je toch wat leuks kunnen samenstellen.
Voor 500,- moet je toch wat leuks kunnen samenstellen.
