Basreflex pijp verlengen?

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eriba
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 nov 2022, 20:29

Basreflex pijp verlengen?

Bericht door Eriba »

Ik wil mijn boxen in een TV meubel zetten waarvan de klep is voorzien van speakerdoek. Kan ik zondermeer de basreflexpijp/poort verlengen en een gat in de bodem van het meubel zagen. Onderkant meubel staat ongeveer 30cm boven de vloer. Boxen zijn B&W 606 met de poort aan de achterzijde.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door Henkjan »

hoi & welkom !

doe eens een schets / foto , dan wordt het wat makkelijker voor te stellen wat je precies hebt kwa opstelling enzo
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door Shadow »

Een verlenging van de pijp geeft een andere afstemming...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door ds23man »

Maar je kan hem wel omkeren.
Eriba
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 nov 2022, 20:29

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door Eriba »

In pricipe worden de speaker geplaatst in een banz bord cloud meubel. Ruimte voor de speakers is 2 maal 34 hoog x 35breed x 44 diep. Banz Bord levert deze wandmeubels ook met Hepta speakers maar ik wil zelf een keuze qua speakers maken. Heb nu de 601 S3. Deze passen niet vandaar de keuze voor de 606.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door Chocomel »

Voor het geluid is het niet zo goed om luidsprekers in een tv-meubel te zetten, ongeacht waar hun eventuele basreflexpijp zit. Het tv-meubel is namelijk een holte met bijbehorende akoestiek. Als je het toch wilt, kan je het best de holtes tussen de voorzijde van de luidspreker en de rest van het tv-meubel afdichten met platen MDF of multiplex. De overgang tussen deze platen en de voorzijde van de luidspreker moet vrijwel naadloos. Je B&W luidsprekers zijn tamelijk rechthoekig, dus dat is goed te doen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door markbakk »

Heb even gekeken, maar zou je niet gewoon de versie met de Hepta's doen? Ziet er redelijk netjes uitgedacht uit, met de klep voorzien van sparingen. Met de drivers van die Hepta zit het redelijk goed, denk ik, zal niet slechter hoeven te zijn dan zelf-in-bouw van een paar B&W's.
Bijlagen
2668AFD3-98C8-41FF-AE97-6B9A78620C62.jpeg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door richard »

Hmm, speakers liggend? Blijft toch een compromis.

Ik zou de basreflexpoort dichtstoppen met een spons o.i.d. gaat wel iets ten koste van het laag, maar dat is toch al een compromis in deze opstelling.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door beijert »

Ik zou lekker voor zelfbouw gaan. Alleen het front hoeft immers een beetje netjes.

Voor 500,- moet je toch wat leuks kunnen samenstellen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door markbakk »

Hoop dat hij na anderhalf jaar de kast toch wel al af heeft…
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Basreflex pijp verlengen?

Bericht door beijert »

Hahaha, niet eens gezien.
Plaats reactie