Autoradio valt uit
Moderator: Beheerdersteam
Autoradio valt uit
Hallo. Ik restaureer een Citroën ID break 1968. Ik kocht via Amazon een retro look autoradio. Ik sloot alles aan zoals voorzien. Rood en geel aan + batterij en zwart aan - batterij alsook luidsprekers. Batterij 12 volt. Nu zet ik de radio aan. Alles normaal. Ik kan posten opslaan enz enz. Echter na bepaalde tijd valt de radio plots uit. Ik kan deze niet meer aan zetten. Ik kreeg een vervangtoestel van Amazon wegens defect en garantie. Echter zelfde resultaat. Ik heb nu een Blaupunkt Madrid gekocht en….deze kon ik aanzetten doch hij viel uit voor ik ook maar een post kon zoeken. Hebben jullie een idee wat ik verkeerd doe?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Autoradio valt uit
Mijn eerste idee is klopt je boordspanning? Als die te hoog is kan het zijn dat hierdoor je radio defect raakt na een tijdje. Dynamo, spanningsregelaar wel/niet ingebouwd, ik weet niet hoe dit zit bij een dergelijke klassieker. Maw heb je de boordspanning al eens gemeten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Autoradio valt uit
welkom Geert
als de radio uitvalt, dan heb je nog wel 12V beschikbaar op die klemmen?
als de radio uitvalt, dan heb je nog wel 12V beschikbaar op die klemmen?
Re: Autoradio valt uit
Ik zou ook als eerste gokken op een probleem met de boordspanning. Zit hier nog een gelijkstroom dynamo op? Of een mechanische spanning regelaar?
Spanning meten met draaiende motor. En ook kijken wat er gebeurt als je wat toeren maakt. En als je wat flinke verbruikers aan/uit zet (verlichting, aanjager, achterruit verwarming). Als het goed is, en de accu is vol, heb je onder alle omstandigheden 14-14,5V over de accu.
Spanning meten met draaiende motor. En ook kijken wat er gebeurt als je wat toeren maakt. En als je wat flinke verbruikers aan/uit zet (verlichting, aanjager, achterruit verwarming). Als het goed is, en de accu is vol, heb je onder alle omstandigheden 14-14,5V over de accu.
