L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door OWC »

MichaelB schreef: do 11 apr 2024, 14:10
Mijn moeder is na een lang ziekbed toch plots overleden, dat heeft nu mijn prioriteit :(
Geen fijn bericht, gecondoleerd en sterkte!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door rodi »

Michael, gecondoleerd en sterkte!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Douwe84 »

Gecondoleerd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door richard »

Sterkte gewenst met het verlies van je moeder.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Barry2001 »

Gecondoleerd en sterkte Michael.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

gecondoleerd Michael, veel sterkte met het verlies
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door pappaleo »

Gecondoleerd
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Gecondoleerd en sterkte.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door SARK »

Oei ... ik lees dit nu pas, sterkte Michael en van harte gecondoleerd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Dank allemaal!
Het was een mooie uitvaart vandaag op een prachtige dag.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Om de zinnen wat te verzetten ben ik vandaag verder gegaan met solderen en heb een eerste paar metingen gedaan:

Eerst een dichtbij meting in het midden van de line array:
sms dichtbij.jpg
En een meting op 1 meter afstand:
sms.jpg
Hier is wel wat van te maken.
Morgen ga ik de sub erbij meten en zal ik de versterker met mini-dsp er op aansluiten om te zien hoe veel/weinig correcties er nodig zijn.
De array is pas vanaf 200Hz in te zetten is. Daaronder is echt te weinig output.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zo, hallo allemaal. Daar ben ik weer, zo ongeveer.
Het is een langzame start, want langer dan een uur achter de computer trek ik nog steeds niet.
Daarmee bedoel ik dan intensief ergens mee bezig zijn, maar dat gaat nog wel goed komen.

De komende dagen ga ik het ontwerp iets aanpassen.
De staande speaker moet toch iets groter worden, want het is nu echt gepiel op de vierkante millimeter.
Het is ook erg lastig om nog wat zinnige demping achter de speakertjes te krijgen en het idee was/is ook om er strategisch stroken met loodbitumen in te plakken. Eigenlijk hetzelfde recept als bij de "Proof of concepts".

Oh ja, heeft iemand de software toevallig nog om een minidsp te programmeren? Bij voorkeur voor een Mac, maar mag ook PC zijn.
Ik kan die van mij helaas nergens meer vinden. Het is een standaard 2x4 bordje.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MarcoSQ »

Dat waren plugins die je voor een tientje los moest kopen, toch?
Ik kan ze op de site idd niet zomaar terugvinden, maar via een omweggetje nog wel. Bijvoorbeeld deze, maar er zijn ook andere plugins : https://www.minidsp.com/products/2way-advanced-detail

Ik dacht (weet niet zeker) dat ze er nooit voor mac zijn geweest. Volgens mij heb ik zelf de gelinkte plugin nog ergens, voor Win. Mocht het aanschaffen niet (meer) kunnen oid, dan mag je me gerust een berichtje sturen...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Thanks! Gekocht en lijkt netjes te werken op een nieuwe Mac (een M2) :goedzo:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Nog steeds herstellende, maar het gaat nu echt de goeie kant op (met mij).
Korte samenvatting: eind 2024 kreeg ik toch weer een enorme terugslag, het is bizar als zoiets je overkomt na nooit echt iets gehad te hebben.
Ik breek liever ieder botje in m'n lichaam, dan dit nogmaals mee te moeten maken. Dan weet je tenminste dat het na een x-aantal weken heelt.
Met nu de juiste medicatie voel ik me weer de oude, moet het nog niet overdrijven maar het licht twinkelt weer in m'n ogen :lol:

Dit project gaat afgemaakt worden, 100%. In de huidige vorm? Geen idee, ik neig toch wat meer richting een kleinere array.
Puur vanwege de bouw. Het is best een klus om 16x2 speakers in een, eigenlijk te kleine, behuizing te pielen en solderen.
Ik kreeg al nachtmerries bij het project van Amanda's twentyfive's (staat dat project met foto's nog ergens, ik kon het niet meer vinden).
Plus natuurlijk alle testprints en bouwsels.
2x8, zoals bij de "proof of concepts" lijkt me ook wel iets.

In ieder geval, we gaan het meemaken. :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: di 06 mei 2025, 9:23
maar het gaat nu echt de goeie kant op (met mij)
dat is goed om te horen!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-09-10 112115.png
Schermafbeelding 2025-09-10 122033.png
Doen?

Ik vind dit zelf een stuk mooier dan de eerste opzet en is geïnspireerd door een eerdere tekening van Heatside.
Voorzijde is dan 16x de Tectonic en achterzijde 1x MDS08.

De speaker is uiteraard veel te groot voor de MDS08, daar komt een gesloten kamer voor van 33 liter, wat een F3 van 48Hz zou geven. Het geheel wordt actief aangestuurd, dus met wat bass-boost komt dat wel goed.
Het geheel wordt geprint in delen van 25cm hoog, totaal wordt ongeveer 125cm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Top dat je weer kans ziet lekker te kunnen klussen. Als je het laag actief aanstuurt, evt. met een DSP, zul je wel merken dat je door de roomgain misschien niet eens boost nodig hebt. Eerder een verzwakking. En ga je dan met een DSP aan de gang zou ik het bas compartiment zo groot als mogelijk houden: Hoe groter dat is des te lager blijft de vervorming! En valt je Qb dan (te) laag uit dan kun je die altijd nog tunen middels een LT in de DSP.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ja joh, ik voel me echt veel beter. Het koppie is er weer vol bij \:D/

Ik kan de hele kast als volume voor de sub gebruiken. Je gaat dan toch eigenlijk meer naar een OB?
Daar heb ik niet echt kaas van gegeten, behalve dan dat ik weet dat je driver daar geschikt voor moet zijn.
Hier de Thielle-Small parameters:

Membraanmateriaal : Kevlar
Chassis : Aluminium
Buiten diameter : 223,00 mm
Opening : 186,00 mm
Diepte : 76,00 mm
Impedantie : 4 Ω
Frequentie : bis 1 KHz
Nominaal vermogen : 120 Watt
Muziek vermogen : 160 Watt
SPL : 88,00 dB/1W/1M
VC diameter : 35 mm
Xmax : 3,5 mm
Re : 3,4 Ω
fs : 25 Hz
Mms : 44,6 g
Sd : 243 cm²
VAS : 56,7 L
QMS : 2,7
QES : 0,36
QTS : 0,32
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Ik neem aan dat in de hele kast dan je woofer en array gescheiden van elkaar blijven qua ruimte en elkaar niet kunnen beïnvloeden? Dan kun je de ruimte voor de woofer gewoon gesloten houden. Ik zou eens zelf met WinISD aan de gang gaan eens bezien wat die speaker gaat doen in een gesloten kast.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Jazeker, de twee zijn gescheiden.
Ben nu bezig met de verstevigingen aan te brengen en daarna zal ik kijken wat het netto kastvolume is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-09-10 234618.png
Zo komt het er van binnen uit te zien.
De wanden waar de full-rangers in komen ga ik ook weer met loodbitumen beplakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Kun je doen maar loodbitumen is alleen effectief op dun resonerend plaatmateriaal als autodeuren, hardboard en triplex. Op stijf en star dik materiaal zoals on jouw geval, doet het hoegenaamd niks.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Is dat zo?
Ik hoorde toch een aanmerkelijk verschil met "de knokkeltest" (getest met het andere ontwerp).

Overigens heb ik wel een fout gemaakt in het ontwerp. Het is bij een array zaak dat de drivers zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst worden.
Nu zit er 1,6cm tussen en niet zoals het andere ontwerp 5mm. Het domme is dat ik het gewoon symmetrisch heb verspreid.
Ik zal eens een ontwerp maken waarbij ze dichter bij elkaar zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: do 11 sep 2025, 10:24
Ik hoorde toch een aanmerkelijk verschil met "de knokkeltest" (getest met het andere ontwerp).
Het is natuurlijk wel materiaal en constructie afhankelijk. Op een gemiddelde 20 - 30 liter boekenplankspeaker van 22mm berken multiplex en gevuld met ong 25gr/l dempingswol merk ik er eigenlijk niks van. Blijft natuurlijk altijd een kwestie van proberen. Knokkeltest is 1 ding, het uiteindelijk klinkend resultaat een ander.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”