Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door ds23man »

Geduld is een schone zaak, kan pas de afgelopen week weer verse asperges eten...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: za 30 mar 2024, 12:08
Geduld is een schone zaak, kan pas de afgelopen week weer verse asperges eten...
De weg naar Groningen is lang. Hoe is het met de aardbeien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door ds23man »

Daar is het net noch te vroeg voor.

https://www.bijmeinardi.nl/
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: za 30 mar 2024, 12:07
Dat kun je wel doen, brand zal er niet uitbreken. Zal heus wel een beetje gaan werken. Maar op eigen risico hè, het geoptimaliseerd voor de aangegeven waarden.
Heb Het Schema gebouwd met de waarden zoals opgegeven. (De electronica boer was gisteren gelukkig nog open voor het verlengde paasweekend).

Zijn er enkele referentie spanningen die ik kan nakijken?
Ik gebruik een 10V spanning.
Over de microfoon krijg ik 3,3V
Op de basis van de 1st transistor 0,56V. 7,95v tussen de 12k en 22k weerstand
Op de emmitor van de 2de transistor ongeveer 3,6V (varieert tussen 3,55 en 3,65v)

Op de basis van de 2de transistor 4,2 a 4,3v.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Klopt niet helemaal. Niet ergens een elco verkeert om? Volgens de sim moet het dit zijn bij 10V voeding (en die klopt heus wel):
Simpelmic_sim10V.PNG
Moet dus ong 5V op de emitter van de 2 tor staan.

Qua frequentierespons wordt het dan dit:
Simpelmic_sim_freq.PNG
Haalt dus met gemak de 100 kHz
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

De elco's nog eens nagekeken en komen overeen met het schema.
Als Ik 10v aanleg; heb ik 8,45 tussen R12k en R22k. Op de emmiter 4,8v.

Maar deze spanningen zakken langzaam weg.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Ook over de R 56k gebeurt iets raars
Aan de zijde van de basis van tor1 meet ik 0,57v aan de zijde tussen R3k3 enR470 meet ik 0,53v.
Volgende de simulatie zou dit ongeveer 610mv aan de tor en 630mv aan de andere zijde.
Ik heb dus -40mv ipv +20mv.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Hebbie toch ergens een foutje gemaakt: Check, check en dubbelcheck. Het moet op de basis van T1 sowieso een paar tientallen mV lager zijn dan aan de andere kant van R6. Kan overigens ergens tussen de 560mV en ruim 600mV zijn.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Regenpak »

bart Luyckx schreef: zo 31 mar 2024, 18:23
Maar deze spanningen zakken langzaam weg.
Klopt je voeding wel?

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Ik vermoed anders dat C1 en/of C2 brak is of verkeerd om en ernstig lekt. Of er kloppen weerstandswaarden niet. Zie: viewtopic.php?p=2087138#p2087138
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Regenpak schreef: ma 01 apr 2024, 9:42
bart Luyckx schreef: zo 31 mar 2024, 18:23
Maar deze spanningen zakken langzaam weg.
Klopt je voeding wel?

Tjerk
Voeding klopt
Ik heb me al suf gezocht, maar zie het niet.
Ik gebruik een velleman printje met dubbel eilandjes. Ook nagekeken of er toevallig geen 2 componenten op eenzelfde eilandje staan dat niet hoort, maar neem nergens en fout.

Verschillende keren alles nagekeken, maar zie niets fout.
Ik ga eens enkele elco's wisselen zoals Peter aangeeft
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Barry2001 »

Post eens een foto van het printje?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: ma 01 apr 2024, 10:20
Ik vermoed anders dat C1 en/of C2 brak is of verkeerd om en ernstig lekt. Of er kloppen weerstandswaarden niet. Zie: viewtopic.php?p=2087138#p2087138
Weerstandwaarden kloppen. Heb van elk verschillende aangekocht dus kan op kleurcode controleren en uitmeten.
Ik zie nergens een fout.

Het enige is dat de spanningen niet stabiel zijn en ik over R6 een andere spanningsval heb.
Neem ik de spanning weg en leg ik terug aan, heb ik hogere waarden die wegzakken.
Maar ik zie daar niets fout. Een eindje met de basis verbonden van Q1 het andere tussen R3k3 en R470.

Ik ga eens C1 en C2 vervangen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Probeer eens te meten als je C1 en C2 er uit laat. Als de rest goed is moet je de spanningen kunnen meten zoals aangegeven.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Barry2001 schreef: ma 01 apr 2024, 10:46
Post eens een foto van het printje?
Zie er een beetje slordig uit omdat ik enkele componentjes terug naar boven heb gebracht om eenvoudiger te kunnen meten.
IMG_20240401_110021.jpg
Voeding komt toe via gele draad
Is verbonden met R9 en R1. Via rood brugje naar Collector Q2
Bruine draad verbindt collector Q1 met basis Q2.

Blauwe draad is 0 van voeding. Witte draad is 0 voor in en uitgang.
IMG20240401105142.jpg
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Het begint te spoken.
Zijn die printjes eigenlijk wel geschikt? Het is de eerste keer dat ik ze gebruik.
IMG20240401115923.jpg
Toevallig zet ik mijn meetpen in een van de contactpunten onder R9.
Ik meet er 1,85v. Eilandje is volledig geïsoleerd als ik het doormeet.

IMG_20240401_120342.jpg
Edit : na een tijdje loopt de spanning op tot 2v40 ????
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door douwebakker »

@bart Luyckx: Je meter heeft waarschijnlijk een zeer hoge ingangsimpedantie en de print zal wat vervuild zijn. Dat is de reden dat je toch iets meet.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Ok bedankt. Had het printje nogthans proper gemaakt.

Ik zie net dat Peter andere weerstandnrs gebruikt in mijn laatste schema.
De screenshot van de print is volgens het eerste genummerd
Simpelmic.JPG
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Regenpak »

Ik gebruik dit soort printjes voor werkelijk ál mijn projecten. Tenzij ik natuurlijk printjes laat maken bij een printjesboer. Deze printjes geven nooit problemen. Vind het raar dat de spanningen verlopen. Dat kan helemaal niet. Kan me ook niet voorstellen waardoor dat dan zou kunnen worden veroorzaakt.

Ik zou wel de weerstandjes tegen de print aan monteren en niet laten zweven.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Yep, maar je moet wel oppassen dat je geen "soldeerhaartjes" tussen de eilandjes krijgt. Zie je soms niet maar maken wel sluiting. Vooral als het tin al wat langer doorgebakken en geoxideerd is kun je dat krijgen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door ds23man »

Regenpak schreef: ma 01 apr 2024, 13:04
Ik gebruik dit soort printjes voor werkelijk ál mijn projecten. Tenzij ik natuurlijk printjes laat maken bij een printjesboer. Deze printjes geven nooit problemen. Vind het raar dat de spanningen verlopen. Dat kan helemaal niet. Kan me ook niet voorstellen waardoor dat dan zou kunnen worden veroorzaakt.

Ik zou wel de weerstandjes tegen de print aan monteren en niet laten zweven.

Tjerk
Misschien zit het in geheim dat je moet solderen in een roze overall en gele regenlaarzen:
Knipsel.PNG
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Ik had alles mooi proper gemaakt
Doormeten gaf geen contact.
Nu heb ik alles losgesoldeerd.
Ik heb ook even beide transistoren nagemeten.
Eentje gaf Ie = 2.7mA consequent tijdens elke meting
De ander gaf de ene keer 2.6mA de andere keer 6.1mA
Ook wordt er Iceo weergegeven wanneer dat bij de eerste transistor niet gebeurde

Iets mis met de tweede transistor?
Transistor 1
Transistor 1
Transistor 2 meting 1
Transistor 2 meting 1
Transistor 2 meting 2
Transistor 2 meting 2
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Regenpak »

ds23man schreef: ma 01 apr 2024, 17:07
Misschien zit het in geheim dat je moet solderen in een roze overall en gele regenlaarzen:
Er is correlatie maar of het ook causatie is kan ik niet bevestigen... :mrgreen:

Geeft die Joepie China componententester niet gewoon aan welke stroom die gebruikt? In dit gevan 2.7 mA?

Tjerk
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Geen idee. Keek nooit naar die waarde. Maar steeds bij de 2de zit er variatie op. Bij de eerste nooit (10-tal keer gemeten).
Nu ook de waarde Iceo? Geeft die bij de eerste niet aan. Misschien omdat die te groot is?
Bij de 2de enkele honderden micro amps... Lijkt me verdacht klein.

BTW is er een programmaatje dat een schema kan omzetten in een gaten print layout?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door ray5150 »

Ja, die zijn er wel. heb er zelf geen ervaring mee.
Worden wel gebruikt in groepen van nabouwers van gitaar effect pedalen.
Google eens met "strip board layout software".
Dan kom je zat tegen.
Plaats reactie