Monitor audio Hypn

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Monitor audio Hypn

Bericht door rodi »

https://www.monitoraudio.com/en/hyphn/
Bijzondere speaker de Hypn. Gezocht naar hoe dit zou moeten afstralen. Ik heb niets gevonden en tast in het duister en ik wordt er wel nieuwsgierig van. Ook al is het exorbitant prijzig.

Specs:
Amt achtige tweeter in gesloten behuizing, niet zie ik niet veel bijzonders.
6 kleine (cell?)middrivers eromheen in denk ik een gesloten behuizing. Dit moet als puntbron werken, dat geloof ik wel.
4 woofers, 2 per kant tegen over elkaar met elk een eigen bass reflex behuizing. Doordat ze tegen over elkaar vast zitten werken ze impulscorrigeerd volgens mij. Ik vraag me af wat het afstralingspatroon van deze woofers en de rest zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door satefan »

Alleen (akoestische) metingen kunnen hier iets zinnigs over zeggen ;-). Of even beluisteren ergens ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door richard »

Eerste reactie van mij: Moeilijkdoenerij.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door TTS »

Heeft vaag iets vrouwelijks, die speakert.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door richard »

TTS schreef: ma 18 mar 2024, 21:35
Heeft vaag iets vrouwelijks,
Doen ook vaak moeilijk.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door Leeuwarden »

En sommige zien er ook niet uit terwijl weer andere niet te pruimen zijn…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door hannesie »

Ik ga ze op 29 maart beluisteren in Tilburg, mijn verwachting is dan dat dan mogelijk de verklaring hoor/beluister voor deze opstelling van de units.

Ik heb in principe gereserveerd voor 2 mensen, maar heb de desbetreffende man nog niet gehoord. :think:

Dus ik ben ook nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door satefan »

rodi schreef: ma 18 mar 2024, 20:13
Doordat ze tegen over elkaar vast zitten werken ze impulscorrigeerd volgens mij.
Zo te zien zijn ze niet impulsgecorrigeerd. De woofers zitten in twee aparte behuizingen. Ze stralen wel naar elkaar toe, maar delen zo te zien geen volume met elkaar?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door pappaleo »

Als die twee behuizingen nog een beetje aan elkaar vastzitten dan heffen de actie/reactie krachten elkaar op en is er dus wel sprake van enige impulscorrectie.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rikpost »

TTS schreef: ma 18 mar 2024, 21:35
Heeft vaag iets vrouwelijks, die speakert.
Dan treed na enige tijd wel luistermoeheid op vermoedelijk
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rodi »

richard schreef: ma 18 mar 2024, 21:27
Eerste reactie van mij: Moeilijkdoenerij.
Er zal vast wat marketing achter zitten, maar ik vind het wel interessant. Is wat anders als de vele andere ultrahifi ontwerpen met 23 drivers etc.
hannesie schreef: ma 18 mar 2024, 23:27
Ik ga ze op 29 maart beluisteren in Tilburg, mijn verwachting is dan dat dan mogelijk de verklaring hoor/beluister voor deze opstelling van de units.

Ik heb in principe gereserveerd voor 2 mensen, maar heb de desbetreffende man nog niet gehoord. :think:

Dus ik ben ook nieuwsgierig.
Ik had die demo ook gezien. Helaas ben ik op het moment geveld door een bijholteonsteking. Ik hoop dat de antibiotica snel zijn werk doet, want ik zou er ook wel naar toe willen. Om die speakers in het bijzonder te luisteren, maar ook gewoon om te luisteren of ik daar stereo hoor zoals ik het nog nooit gehoord heb.

@satefan: &@pappaleo: Ze delen inderdaad geen volume. De woofers zitten vast aan hun eigen behuizing. De 2 woofercompartimenten worden door elkaar verbonden door verbindingen tussen de woofer en die mid/tweeter-aarray ervoor.

De woofers spelen tot 350hz. Ze zitten achter de mid/tweeter, dan krijg je best aardige faseverschillen denk ik zo.

Jammer dat ik dit allemaal niet kan simuleren, ik ben wel nieuwsgierig wat dit allemaal doet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rikpost »

toch ook een beetje het idee van de Kef Blade .
puntbron filosofie , dat die woofer zo hoor crossen aan de zijkant zou ik zelf niet verzinnen.

Maar goed bij Kef doen ze het ook en daar kon ik er geen nadelige effecten van horen .
wanneer ik thuis over de 100 hertz ga klinkt het minder goed ,geen idee hoe ze het doen !
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rodi »

@rikpost: Dat zou wel eens te maken kunnen hebben dat jij één woofer aan de zijkant hebt. Zowel bij die hypn als de blades zitten ze gespiegeld en dan lijkt de geluidsbron in het midden te zitten. Maar dat ze dit met een analoog filter goed krijgen gezien de faseverschillen vind ik ook bijzonder.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door MichaelB »

Dus eigenlijk 2 basreflex speakers met daartussen iets AMT-achtigs.
Het ontwerp vind ik wel wat hebben, maar het is voornamelijk een studie "moeilijkdoenerij"(tm richard) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door Walt »

Ha Rodi,

Mbt dat echt stereo horen, met de stem in het midden en los van de speakers, is toch niet heel lastig te bereiken in mijn optiek, maar misschien heb jij juist een zeer goed gehoor, waardoor het voor jou lastiger is deze illusie te horen, de speakers zijn immers wel degelijk de bron van het geluid.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rodi »

Dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor, hoewel ik zelf die illusie niet heb dat ik een gevoelig setje oren heb.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door Walt »

Zelf weet je niet beter natuurlijk, maar dit zou wel een verklaring kunnen zijn.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door hannesie »

Het is dan ook afhankelijk van welke opname je als referentie neemt, niet alle mensen/stemmen staan in het midden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door Pjotr »

Welnee, gewoon op mono zetten! :sure: Staat niet alleen de stem in het midden..... als het goed is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door hannesie »

:lagge: ook zo voorkom je problemen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door richard »

Had ooit op een luisterdag de versterker op mono staan. :oops:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door rodi »

Dit ging weer vlot offtopic van de luidsprekers naar stereobeeld etc :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door Pjotr »

Yep, van bijholteontsteking huppelen we gemoedelijk naar geluid uit het midden. Nog andere wensen? :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Monitor audio Hypn

Bericht door ds23man »

Als ik sta te pissen komt het geluid ook uit het midden... :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie