gezocht monacor sph-115
-
joostbertrand
gezocht monacor sph-115
Hallo Allemaal. ik zoek de volgende speaker monacor sph-115 aan gezien er eentje kapot is. Wie kan me er aan helpen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: gezocht monacor sph-115
Welkom Joost,
Die kom je nog maar zelden tegen, maar toevallig wordt er op 2ehands.be een aangeboden.
Die kom je nog maar zelden tegen, maar toevallig wordt er op 2ehands.be een aangeboden.
-
joostbertrand
dank je wel. kijken of dit gaat lukken aangezien mijn frans niet al te best is,
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Misschien spreekt hij wel Nederlands of Engels.
Wat is er overigens mis mee? Niet zelden zijn luidsprekers nog goed te herstellen, of kan je dit laten doen.
Wat is er overigens mis mee? Niet zelden zijn luidsprekers nog goed te herstellen, of kan je dit laten doen.
-
joostbertrand
Marp,
heb binnenste gedeelte is ingedrukt en stuk.
heb binnenste gedeelte is ingedrukt en stuk.
-
joostbertrand
nou die persoon reageerd helaas nergens op. nog verder gezocht op internet maar niks te vinden. is er misschien een speaker die ze kan vervangen qua fotmaat ect?Marp schreef: ↑ma 22 jan 2024, 16:33Welkom Joost,
Bedoel je dat enkel de stofkap/ dust cap stuk en ingedrukt is, en dat alle rest nog gewoon in orde ? Dat dopje voorop ?
Zo ja, dan kan je ook overwegen om alleen die kap te vervangen. Zeker als een hele speaker kopen lastig wordt...
Normaliter heb je ze zo losgehaald met een dun stanleymes oid. Zie bijvoorbeeld https://speakerrepairshop.nl/nl/stofkap-vervangen/c-38 , ook een nieuw kappie zou je daar kunnen bestellen. Elders ook natuurlijk, met genoemde steekwoorden
.
Precies de zelfde ga je denk ik niet vinden, neem er dan liefst 1 een maatje groter zodat ie over de lijmnaad valt, en van een vergelijkbaar materiaal.
Zo ja, dan kan je ook overwegen om alleen die kap te vervangen. Zeker als een hele speaker kopen lastig wordt...
Normaliter heb je ze zo losgehaald met een dun stanleymes oid. Zie bijvoorbeeld https://speakerrepairshop.nl/nl/stofkap-vervangen/c-38 , ook een nieuw kappie zou je daar kunnen bestellen. Elders ook natuurlijk, met genoemde steekwoorden
Precies de zelfde ga je denk ik niet vinden, neem er dan liefst 1 een maatje groter zodat ie over de lijmnaad valt, en van een vergelijkbaar materiaal.
Plaats anders een foto van de patient en meld meteen waar je woont, misschien is er iemand die je kan helpen met de reparatie.
Een kokertje met de maat van de stofkap er over en dan flink zuigen. Wellicht plopt de deuk er uit. Als je de stofzuiger hiervoor gebruikt dit wel met beleid doen.
-
joostbertrand
zo ziet de speaker eruit.
Ah .... die is zeker niet stuk! De dome is erg eenvoudig te vervangen en zoals eerder is gemeld ... gewoon een maatje groter nemen (5mm) dan kun je het over de oude lijmresten heen plakken zodat je niets meer van het verwijderde deel ziet.
Waar woon je Joost? Ik denk dat er zeker wel iemand is die je hierbij wil helpen.
Waar woon je Joost? Ik denk dat er zeker wel iemand is die je hierbij wil helpen.
-
joostbertrand
Sark,
ik woon in enkhuizen
ik woon in enkhuizen
-
joostbertrand
is er niemand die mij kan helpen?
Ik woon iets te ver bij je vandaan maar als ik het zo kan zien dan is dit vrij goed te herstellen door nieuwe stofkapjes te plaatsen.
Verder doen de luidsprekers (en dan met name deze units) het goed toch? Geen aanloopgeluiden of vervorming?
Verder doen de luidsprekers (en dan met name deze units) het goed toch? Geen aanloopgeluiden of vervorming?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit is waarschijnlijk op te lossen door de stofzuiger op de laagste stand te zetten, eerst de buis op de conus te plaatsen, dan pas de stofzuiger aan zetten en weer uitzetten.
Grote kans dat het dan weer uitgedeukt is. anders wordt het inderdaad de stofkap vervangen.
Grote kans dat het dan weer uitgedeukt is. anders wordt het inderdaad de stofkap vervangen.
Het is het proberen waard maar volgens mij zit er een scheur in de dome en dan werkt de stofzuigermethode niet zo goed.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Auw, dat had ik niet gezien, dan lijkt het mij dus ook een wat harder materiaal, een beetje richting een plasticachtig materiaal, dus dat wordt dan sowieso nooit heel netjes meer, er zullen dan kreukels zichtbaar blijven.
Dus dan wordt het inderdaad aantrekkelijker om er nette nieuwe op te zetten.
Dus dan wordt het inderdaad aantrekkelijker om er nette nieuwe op te zetten.
-
joostbertrand
ik ben erg blij met deze speakers klinken goed. jammer dat er nog niemand is die mij kan helpen.
Durf je het zelf niet te doen? Dit is op zich niet zo moeilijk, je moet alleen netjes te werk gaan en geduld hebben.
01 Meet als eerste de buiten maat van de lip van de dustcap, stel dit is 35 mm dan bestel je een dustcap van 40mm. 02 Bestellen. 03 Snij vervolgens de oude dustcap weg (dit is waar het "netjes te werk gaan" deel heel belangrijk is) en gebruik de overgang van de lip naar de dome. Hou je mesje zo vlak mogelijk en parallel aan de conus, maak steeds hele lichte snedes ... weet niet zo goed hoe ik dit moet uileggen maar ga niet meteen tekeer als een slager
Het is even afhankelijk van het materiaal van de dustcap wat voor lijm je nodig hebt maar die kun je het beste meteen meebestellen.
ps.
De meeste tutorials (ook die van speakerrepairshop.nl) laten zien dat ze ook de oude lip verwijderen maar dat vind ik persoonlijk een redelijk riskante aktie omdat je vaak ook een laagje van de conus weghaalt en ik kies liever een iets te grote dustcap. Dat de oude lip nog steeds op de woofer zit daar merk je niets van
https://www.youtube.com/watch?v=2uOvO0yiF3s
Speaker Repair EV Dust Cap Replacement by Simply Speakers
https://speakerrepairshop.nl/nl/stofkap-vervangen/c-38
01 Meet als eerste de buiten maat van de lip van de dustcap, stel dit is 35 mm dan bestel je een dustcap van 40mm. 02 Bestellen. 03 Snij vervolgens de oude dustcap weg (dit is waar het "netjes te werk gaan" deel heel belangrijk is) en gebruik de overgang van de lip naar de dome. Hou je mesje zo vlak mogelijk en parallel aan de conus, maak steeds hele lichte snedes ... weet niet zo goed hoe ik dit moet uileggen maar ga niet meteen tekeer als een slager
ps.
De meeste tutorials (ook die van speakerrepairshop.nl) laten zien dat ze ook de oude lip verwijderen maar dat vind ik persoonlijk een redelijk riskante aktie omdat je vaak ook een laagje van de conus weghaalt en ik kies liever een iets te grote dustcap. Dat de oude lip nog steeds op de woofer zit daar merk je niets van
https://www.youtube.com/watch?v=2uOvO0yiF3s
Speaker Repair EV Dust Cap Replacement by Simply Speakers
https://speakerrepairshop.nl/nl/stofkap-vervangen/c-38
-
joostbertrand
wie weet ga ik dit wel proberen.