Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Barry2001 »

Wat veel bedrijven ook wel doen is precompliance in huis, om een idee te hebben hoe het ervoor staat. Uiteindelijke keuring laten ze dan in een testhuis doen.
Inderdaad mag je CE zelf toekennen, waarmee je aangeeft aan de eisen te voldoen. Juist om die reden wordt bij veel elektronica in het lagere segment de voeding (die de meeste kans op problemen geeft) ingekocht, met certificering.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Voor pre-compliance testing hebben veel bedrijven dat zelf in huis. Dat heb je gewoon nodig voor de engineering. Maar dat is een subset van wat je uiteindelijk nodig hebt voor een uiteindelijke certificering. Dat wordt dan nog steeds uitbesteed aan een onafhankelijk testhuis als de pre-compliance testen ok zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Barry2001 »

Dat zeg ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
....................Juist om die reden wordt bij veel elektronica in het lagere segment de voeding (die de meeste kans op problemen geeft) ingekocht, met certificering.
Je moet nog steeds wel zelf (laten) testen voor certificering. Het kan wel flink schelen in de ontwikkelingsinspanning.

Maar goed dit gaat ver buiten het bestek van de zelfbouw versterker kits.... :-" :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door OpaBert »

Wat er ook gebeurt dat ze telkens hetzelfde op markt brengen met een ander nummer
Allemaal om te voorkomen veel claims te krijgen en veel toestellen te moeten aanpassen of vergoeden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door OpaBert »

Wie kent dit ?
Uit Amsterdam er staat iets met een symbool bij de linker knop
En nee ik het is niet van mij was gewoon benieuwd welk merk het is en wat er in zit :D
Bijlagen
81C851AC-D080-4FA8-910B-13C88A87D068.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

Dr. Co? Zelfbouw puur sang lijkt mij Bert! Ergens jaren '60 - '70 of zo. Vind het wel een net en origineel frontplaatontwerp :sure: Zou mij niet verbazen als er een ontwerpje uit de catalogus van Aurora/Kontakt in zit of iets uit Radio Bulletin.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Dr. Co? Zelfbouw puur sang lijkt mij Bert! Ergens jaren '60 - '70 of zo. Vind het wel een net en origineel frontplaatontwerp :sure: Zou mij niet verbazen als er een ontwerpje uit de catalogus van Aurora/Kontakt in zit of iets uit Radio Bulletin.
Ja iets uit een bandrecorder of zo iets :-k
Vond het wel interessant om te laten zien O:)
Ik denk dat de knop een deel verbergt een lamp lijkt het
Het zijn knoppen welke net een maatje te groot zijn volgens mij
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Barry2001 »

Geen buizen toch, of wel ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Geen buizen toch, of wel ?
Volgens de eigenaar wel , heeft hij vroeger gehad en weggedaan omdat hij niet genoeg vermogen zou hebben gehad
Gebruikersavatar
roderickvd
Berichten: 49
Lid geworden op: di 18 aug 2020, 19:49
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door roderickvd »

Hoewel geen volledige kits, zag ik dat deze nog niet waren genoemd:

Twisted Pear Audio -- modules om te integreren ala Hypex:
* Ventus EZ Headphone Driver, LME49710 versterker + LME49600 buffer. Zou 600Ω koptelefoons aan kunnen sturen.
* Sympatico Amplifier, OPA1632 opamps met LM4780 versterker. 100+ W in 8Ω.

AMB Laboratories -- solderen maar! Genoemde spanningen tot clipping @ 1 kHz
* α20 high performance line amplifier, JFET input, BJT output, tot 10,7 Vrms
* α24 fully-differential line amplifier, OPA1612, OPA1632 + OPA1611, tot 16,1 Vrms gebalanceerd of 8,06 Vrms ongebalanceerd
* β24 fully-differential power amplifier, volledig discreet, 170W per kanaal in 8Ω, 310W in 4Ω
* Mini³ portable stereo headphone amplifier, AD8397 + OPA690 óf LMH6643 + LMH6642, 3,2-3,9 Vrms
* M³ stereo headphone amplifier, 3 MOSFETs, AD8610 óf OPA604, 4,6-7,8 Vrms
* Cavalli-Kan Kumisa III stereo headphone amplifier (CK²III), volledig discreet, 7,07 Vrms
* β22 stereo amplifier, volledig discreet, 15,2 Vrms op open klemmen
Det
Berichten: 2
Lid geworden op: za 06 feb 2021, 14:01

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Det »

super info hier ! ben weer voorzichtig aan het kijken om iets zelf te bouwen.
Gebruikersavatar
onieper
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 sep 2006, 11:35
Locatie: Apeldoorn

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door onieper »

OpaBert schreef: wo 22 jul 2020, 15:52
Wie kent dit ?
Uit Amsterdam er staat iets met een symbool bij de linker knop
En nee ik het is niet van mij was gewoon benieuwd welk merk het is en wat er in zit :D
Zo te zien Druco Amsterdam, daar vind je nog wel iets over met Google
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

Hallo.

1. Kan iemand mij helpen met een schema van deze lm3886 3x print.

2. Ik wil misschien de lm3886 van circuit basics bouwen, maar dan dual mono. Kan ik hiervoor 2 trafo,s van 100va, 1x20v gebruiken om 4 ohm speakers aan te sturen? En hoe maak ik dan een 0v lijn?

Gr. Fred
Bijlagen
20230913_223440.jpg
20230913_223517.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Pjotr »

a/ Parallel schakelen van LM3886 heeft weinig tot geen nut. Alleen als je car speakers gaat aansturen < 4 ohm. Bespaar je dus de kosten en moeite. En al helemaal met een 20V trafo.

b/ Een enkele trafo kan wel maar dan heb je slechts enkelfasige gelijkrichting en derhalve minder vermogens headroom. Die sluit je hetzelfde aan als een dubbele wikkeling, alleen sluit je dan maar 1 wikkeling aan op de brugcel. Dus je laat de andere wikkeling die er niet is gewoon weg. Is niet erg aan te raden. Optimaal is 2x 24V / 100VA-120VA per kanaal bij dual mono.

Maak even hiervoor een eigen topic. Dit is een overzichtstopic. B.t.w. Deja-vu: viewtopic.php?t=31579
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door fred64 »

Thnx pjotr.

Gr. Fred
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door Fotohuis »

Het verbeterde Edwin ontwerp, welke uit 5-1971 is. Dit ontwerp is aangepast met een complementaire eindtrap. Vanwege de hogere kosten is het ontwerp bij Elektuur niet meer gepubliseerd.

Ik bouw het na met de MJ15003 en MJ15004 van ON-Semi. Cx is ongeveer 30pF keramisch. Zo ook dit type voor C4 en C7.
Verder is R5 aangepast naar 68 Ohm voor een ingangs gevoeligheid van ongeveer 775mV.
Voor de BC107 de BC547B en voor de BC108 de BC548B. C5 220uF-100V Vishay axiaal, C2 en C3 100uF-63V Vishay axiaal. Voor de uitgangs elco een 3300uF type 105C lage ESR. De ingangs C1 kan 1uF-250V MKP zijn. Eea. past dan ook beter op de Edwin PCB.
Edwin_Cx_33pF.jpg
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door motoindo »

UcD patent was verlopen toch ? 55 euro inc verzending, heb er eentje besteld om eens te zien of het wat is.
ucd.8.jpg
https://nl.aliexpress.com/item/1005005983714887.html
ucd.0.jpg
ucd.1.jpg
ucd.2.jpg
ucd.3.jpg
ucd.4.jpg
ucd.5.jpg
ucd.6.jpg
ucd.7.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door tigradekat »

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door richard »

tigradekat schreef: ma 05 feb 2024, 19:08
Ik ben benieuwd!
rode lijntjes in een logaritmisch verdeeld raster.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Bericht door peterl »

Amplimo heeft weer een compleet bouwpakket op de markt gebracht onder de naam ALFI, niet goedkoop met 300B maar wel helemaal uitgewerkt, zien er prachtig uit. Is gebaseerd op het ontwerp van Bert Fruitema.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... fier.html?
Plaats reactie