Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door FR_Aad »

Misschien moet je helemaal opnieuw starten?
De drivers en de oorspronkelijke afstemming van deze speaker zijn bedoeld om met je middenrif te luisteren.
Het geheel wordt nooit een verfijnd geheel. :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

je kan ook een ambient tweeter toepassen, in combinatie met zoals Aad zegt nieuwe filtering. dat had ik bijvoorbeeld bij mn OOOB ook zo gedaan, en die hadden zelf in de hoogste octaaf weinig te bieden. zo houd je wel de "magie" van de grote breedbander maar voeg je wel wat sprankel toe
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door dre »

De Mundorf AMT 17D2.2 is een mooie optie.
Maar de prijs is ronduit imbeciel geworden.......
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

FR_Aad schreef: zo 04 feb 2024, 11:59
Misschien moet je helemaal opnieuw starten?
De drivers en de oorspronkelijke afstemming van deze speaker zijn bedoeld om met je middenrif te luisteren.
Het geheel wordt nooit een verfijnd geheel. :hide:
Wat bedoel je met opnieuw starten? Met andere drivers? Ander ontwerp? Ander filter?
Ik moet ook zeggen dat het laag fundament van deze speaker mij persoonlijk heel erg aan spreekt. Wanneer heb je ze voor het laatst gehoord? Er zit namelijk een groot verschil tussen gisteren en de laatste keer dat ik ze bij had in Ermelo volgens mij.
Henkjan schreef: zo 04 feb 2024, 12:12
je kan ook een ambient tweeter toepassen, in combinatie met zoals Aad zegt nieuwe filtering. dat had ik bijvoorbeeld bij mn OOOB ook zo gedaan, en die hadden zelf in de hoogste octaaf weinig te bieden. zo houd je wel de "magie" van de grote breedbander maar voeg je wel wat sprankel toe
De filtering moet sowieso anders als ik een tweeter toe voeg omdat de versterkers dan ook anders aangesloten zullen worden. Ik plan om de tweeter ook pas in de laten komen als de FR af valt zodat het breedband geluid blijft zo langs als mogelijk (13.5khz).
dre schreef: zo 04 feb 2024, 12:19
De Mundorf AMT 17D2.2 is een mooie optie.
Maar de prijs is ronduit imbeciel geworden.......
Daar zat ik naar te kijken inderdaad. Had de hoop dat de prijs voor een set was maar blijkt per stuk te zijn. Misschien Joppe is contacten of hij nog een dipole tweeter ideetje heeft.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

hardbats schreef: zo 04 feb 2024, 17:10
Er zit namelijk een groot verschil tussen gisteren en de laatste keer dat ik ze bij had in Ermelo volgens mij.
Volgens mij ook.

De tip van HenkJan zou je kunnen overwegen, een AMT als dipool is leuk, maar er zijn vast voordeliger opties om mee te experimenteren of het idee voor je gaat werken. Een simpele condensator en eventueel een weerstanddeler er voor en gaan met de banaan.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Dat het in Ermelo was of dat het anders klinkt? :lol:

Ik heb nog wel een setje goedkope dome tweeters liggen die ik eerst ook heb ingezet als ambiant tweeter. Dat zou ik eens kunnen proberen maar dat zal toch anders klinken dan een tweeter die echt op je gericht staat.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

Anders klinken zeker. Wat me van Ermelo bij bleef was dat ik het laag nogal overheersend vond, gisteren was dat meer in balans. Het hoog was nog wat terughoudend waardoor het sprankelende wat ontbrak. Verder wel een groot geluid (weergave met gemak).
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Jos_br »

hardbats schreef: zo 04 feb 2024, 17:53
Dat het in Ermelo was of dat het anders klinkt? :lol:

Ik heb nog wel een setje goedkope dome tweeters liggen die ik eerst ook heb ingezet als ambiant tweeter. Dat zou ik eens kunnen proberen maar dat zal toch anders klinken dan een tweeter die echt op je gericht staat.
Of ook zo'n supertweeter met zo'n kegel erboven.

Jos.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Geeft z'n rondstralende tweeter geen versmeerd stereobeeld?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

Proberen. Ik denk dat het wel mee valt. Een breedbander in een OB is toch al geen dipool in de hogere frequenties.

Maar experimenteren kan geen kwaad toch? Je hebt het materiaal blijkbaar al in huis.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door satefan »

hardbats schreef: zo 04 feb 2024, 22:07
Geeft z'n rondstralende tweeter geen versmeerd stereobeeld?
Dat is zo. Ik heb veel geexpirementeerd met rondstralende tweeters, delays op achtertweeters etc.etc. Het is inderdaad zo dat er sprake is van versmering en diffuus geluidsbeeld. Kwestie van smaak. Ik vond het in het begin helemaal geweldig, maar later betrapte ik me erop dat ik de preset zonder achtertweeter (meer precisie in het geluidsbeeld) vaker aan had staan.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door motoindo »

hardbats schreef: zo 04 feb 2024, 11:51
Na een geslaagde luisterdag wil ik toch het "probleem" van het missende hoog aanpakken. //
Tevens wil ik deze tweeter ook gaan gebruiken in de volgende baffle met 2x W12 ipv de W15
Ik zou in jouw geval even met Joppe gaan praten, kans dat die nog iets heeft liggen wat rondstraalt & aansluit op je pt10 is redelijk groot schat ik zo in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

had je nou de Arta files hier ook gepost, of alleen de screenshots?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door FR_Aad »

Misschien klinkt het op gehoor al beter als je er een kratje onder zet.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Henkjan schreef: ma 05 feb 2024, 14:33
had je nou de Arta files hier ook gepost, of alleen de screenshots?
Alleen screenshots. Je kunt niet laden en opslaan met de demo versie dacht ik?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

hardbats schreef: ma 05 feb 2024, 15:30
Je kunt niet laden en opslaan met de demo versie dacht ik?
correct.

kan je wel FRD exporteren vanuit die Hypex software?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Dat kan ik proberen. De beste metingen die ik heb zijn met REW tot nu toe.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

als je daar de FRD's (dus met fase) van de gated en van de close-range van hebt? van beide drivers? en dan de afmetingen van de baffle en vleugels
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

hier zou alles in moeten staan.
de baffle is 102cm hoog en 55cm breed.
de vleugels zijn 61cm hoog en 30cm diep.
Bijlagen
Liionidas measurments compleet 04-02-2024.zip
(5.94 MiB) 23 keer gedownload
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door richard »

FR_Aad schreef: ma 05 feb 2024, 15:10
Misschien klinkt het op gehoor al beter als je er een kratje onder zet.
Meettechnisch hield hij er toch ook al vroeg mee op? Zo'n groot membraan is ook relatief zwaar.
De lage positie van de breedbander zal vast ook niet meehelpen, al verwacht ik dat het meest van het hoog door de whizzer wordt weergegeven en de bundeling niet heel sterk is. Maar ik heb zaterdag geen squats gedaan om dat te ontdekken.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door FR_Aad »

Ik ook niet. Maar eerdere ervaringen leren dat een grote breedbander niet te laag moet zitten.
Vraag Mick maar. Zijn Pure Audio Project “clone” ging er ook op vooruit toen de breedbander omhoog ging.

Die bundelen als een malle.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

dat ligt er maar net aan hoe je thuis luistert. ik heb ze zo gebouwd met een kanteling naar achter dat het midden van de driver op oorhoogte uit komt. staand luisteren vind ik z'n ongemak. De fr stopt er mee na 13.5khz inderdaad.
mijn volgende ontwerp wordt smaller en hoger;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

hardbats schreef: ma 05 feb 2024, 19:33
hier zou alles in moeten staan.
de baffle is 102cm hoog en 55cm breed.
de vleugels zijn 61cm hoog en 30cm diep.
zo, dagje vrij, pleurisweer. prima dag om toch hier eens wat mee te spelen

eerst heb ik met FRD Blender de 1cm en 1m metingen aan elkaar geplakt, de correctie op de 1cm response gedaan met The Edge:
pt-10 blended.png
w15 blended.png
en vervolgens LspCAD een zwaai gegeven om te zien wat met niet al te veel moeite mogelijk is:
zomaareenfilter.PNG
cross ergens bij 150Hz 2e orde gedaan (de sim laten optimaliseren op 2e orde response).
laag: alleen t LP filter
FR: nivo aangepast op t oog met een hoogshelf (onder de 12kHz -9dB), een notch op 10500Hz (Q=8, -10dB) en dan een HP filter
zou zo al aardig moeten klinken verwacht ik, zeker als je met de DSP die dip rond 700Hz kan opvullen
Bijlagen
Bas Liionidas FRDBlenderOutput.zip
nw FRD's en de .edge bestanden
(17.07 KiB) 25 keer gedownload
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Dankje Henkjan! De eerste keer dat ik een beetje duidelijk inzichtelijk heb hoe het laag zich verhoudt.
Ik cross nu zelf op 600hz, dat leek natuurlijk dan op een lagere frequentie.
Die dip op 700hz, zit die daar niet door dat de fase tussen beide drivers niet klopt? Ik heb namelijk de fullrange uit fase staan ten opzichte van de woofer inclusief een delay.
Ik wil joppe zijn magnetostaten zoals Chris die in gebruikt heeft nog een proberen ipv een conus driver. Kijken wat dat eventueel brengt. Of eventueel een keer de GRS PT2522-4 toevoegen voor het hoog tot 20khz
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Active ombouw

Bericht door Henkjan »

die dip bij 700Hz zit er ook al in je meting van de PT-10 alleen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”