Solid state CD player met Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Solid state CD player met Raspberry Pi

Bericht door mvbakel »

Opm: afgesplitst van piDAC


Mijn PiDAC : Solid state CD player

Muziek wordt uiteindelijk afgespeeld vanaf lokaal ripped en opgeslagen files en niet "live" met evt. loopwerk leesfouten die "on the fly" gecorrigeerd moeten worden.
Torentje Pi CD ripper en Pi DAC
Torentje Pi CD ripper en Pi DAC
CD Pi CD ripper
CD Pi CD ripper
Torentje van de achterzijde
Torentje van de achterzijde

Enkele specs :

Processor: Pi 3b+
CD player: Zen Drive
User Interface: WIFI + IPAD
DAC: HifiBerry DACPLUS-PRO (onboard clock)
Voeding: Batterij powered / linear stabilized.
Software: Raspbian OS, CMUS player, ABCDE ripper, ALSA low ringing FIR
Playing: Only solid state van eigen ripped CD's naar WAV opgeslagen op usb stick
Laatst gewijzigd door mvbakel op za 20 jan 2024, 11:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: piDAC

Bericht door Marp »

Foto's bijvoegen kan op het tabblad "bijlagen" in het berichtvenster (onder het knopje "verstuur"). :)
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

Om even op de topic van deze post in te gaan:

Ik ben van mening dat:

Digitaal computer noise en analoge DAC niet goed samengaan daarom in mijn piDAC project is dit gescheiden met afzonderlijke afgeschermde doosjes.
Beste voeding voor analoog is batterij met lineare stabilizatie.
Beste source is WAV file van valide source (eigen CD rip) gelezen van solid state memory.
Beste clock source is een crystal met korte lijntjes naar de DAC chip.
Minimale software processing van de ruwe ripped CD bitjes en native clock , zeker geen resampling om ondefinieerbare aspekten in audio te voorkomen.
Zoveel mogelijk radio stilte bij afspelen moet worden aangehouden. Alleen LAN/WIFI actief voor user interface interactie. Niet voor live stream dus.

Of het hiermee het "mooiste" geluid wordt geproduceerd weet ik niet maar technisch gezien is dit naar mijn mening het best haalbare en komt het verder aan op de X-factor.

Dat is de achtergrond van mij project. Zie post van gisteren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: piDAC

Bericht door hannesie »

Dan is streamen via een netwerk en internet niet de favoriete methode begrijp ik.
Dat is dan wel een stevige beperking. :think:

Wel eens gedacht om een grote SSD schijf te gebruiken?
Je blijft behoorlijk beperkt in de opslag.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

De piDAC zal voor mij nooit een "daily" worden maar alleen voor de techniek hobby en audiofiele avondjes.
(wat je op die audio shows vaak hoort (the usual suspects) past wel op 1 USB stick

De daily behoefte wordt ingevuld door keuze uit 2000 CD's en de verzameling CD spelers die ik inmiddels heb.
Aanvullend materiaal komt via youtube ontdekkingen en koop ik op CD maar door de "loudness war" zijn dat vaak oude releases via Discogs
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: piDAC

Bericht door Pjotr »

Meten is weten: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart
mvbakel schreef: ma 01 jan 2024, 16:06
k ben van mening dat:

Digitaal computer noise en analoge DAC niet goed samengaan........... enz.
Meten is weten in dit geval: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart IN een PC met standaard voedingsblok. Bij recentere USB kaartjes liggen de spurs nog een stuk lager. Zonder speciale toeters, bellen, dempers, isolators, kabeltjes, enz.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

Meten is weten: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart
Goede tip ! Ik heb een TASCAM recorder en je brengt me op het idee om daarmee het resultaat te valideren met een meting !

Metingen die ik tot nu toe gedaan heb met de scoop worden beperkt door de (on)mogelijkheden en resolutie (12 bits) en verder de vreselijke software van de scoop.

Dus met Matlab een aantal digitale test signalen genereren. Sweep / two-tone / impulse / block, deze op CD te branden daarna de ripper laten werken en dan afspelen van rip vanaf USB naar de piDAC en uitgang opnemen met de Tascam. Opname weer in Matlab stoppen en dan een analyse doen in tijd/frequentie domein. Klinkt goed. dus later volgt meer met de resultaten .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: piDAC

Bericht door Pjotr »

Ja, dat kan zo natuurlijk, maar waarom eerst branden en dan weer rippen? Makkelijker/simpeler gaat dat met ARTA: https://www.artalabs.hr/ Een kant en klaar audio meetprogramma wat velen hier gebruiken. Het is gratis volledig functioneel. Je kunt alleen geen data files saven met de gratis versie. Maar dat heb je hier ook niet nodig. Je kunt de plaatjes wel naar het clipboard kopiëren.

Ik merk wel dat de meeste USB DACjes erg gevoelig zijn voor voedingsruis. Maar sommigen ook weer niet. Dat zie je wel gelijk op de scoop: De 100kHz schakelfrequentie van de laadadaptertje komt er dan hard door met een paar mV. Daarin verschillen die wratjes ook weer. sommige doen het perfect zonder enig verschil met een goede lineaire voeding. Andere zijn echt bagger. Zelfde verhaal met de 5V van de USB van een laptop. Bij de een is het prima bij de ander bagger.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

Pjotr schreef: di 02 jan 2024, 10:32
Ja, dat kan zo natuurlijk, maar waarom eerst branden en dan weer rippen?

Ik wil de hele set valideren inclusief rippen/branden dus. Natuurlijk kan ik de WAV file direct op USB zetten maar ik wil weten of met name het rippen en evt. FLAC omzetting die ik naast WAV wil gebruiken nog fouten introduceert.
Pjotr schreef: di 02 jan 2024, 10:32
Makkelijker/simpeler gaat dat met ARTA: https://www.artalabs.hr/ Een kant en klaar audio meetprogramma wat velen hier gebruiken. Het is gratis volledig functioneel. Je kunt alleen geen data files saven met de gratis versie. Maar dat heb je hier ook niet nodig. Je kunt de plaatjes wel naar het clipboard kopiëren.
Ga ik bekijken, bedankt voor de tip.
Pjotr schreef: di 02 jan 2024, 10:32
Ik merk wel dat de meeste USB DACjes erg gevoelig zijn voor voedingsruis.
De TASCAM draait op accu power wat niet wil zeggen dat intern nog SMPS toegepast is. TASCAM is wel heel gevoelig voor EMI van mobieltjes.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

Eerste metingen geven redelijk resultaat weer.
2nd harmonic op -80 dB zou ook zomaar door de Tascam kunnen komen. Ik stuur via MIC/EXT input maar lijkt beetje te oversturen.
single_tone_measured.jpg
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: piDAC

Bericht door mvbakel »

Laatste update : Automatic Wifi / Access point switch toegevoegd aan de piDAC.
De user interface is met de iPad via thuis netwerk en als hij "het veld" mee in gaat dan wordt ie access point en kan direct met iPAD verbinden.
Wifi blijft soms nodig voor sw updates vanaf Git.

Project is nou zo'n beetje af of het moet nog een buis trapje toevoegen zijn in een derde doosje als dat past in 5.5 cm hoogte
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door mvbakel »

mvbakel schreef: zo 31 dec 2023, 14:59
Opm: afgesplitst van piDAC


Mijn PiDAC : Solid state CD player

Muziek wordt uiteindelijk afgespeeld vanaf lokaal ripped en opgeslagen files en niet "live" met evt. loopwerk leesfouten die "on the fly" gecorrigeerd moeten worden. Bij audio loopwerken moet de data in 1 keer goed gelezen worden en alle fouten worden met truc's weggepoetst zover mogelijk. Met een loopwerk en ripper kan het loopwerk met andere instellingen de data nog een keer lezen met gevolg dat de data minder of geen fouten meer bevat.

20231229_232729x.jpg

20231229_230844x.jpg

20231229_231927x.jpg


Enkele specs :

Processor: Pi 3b+
CD player: Zen Drive
User Interface: WIFI + IPAD
DAC: HifiBerry DACPLUS-PRO (onboard clock)
Voeding: Batterij powered / linear stabilized.
Software: Raspbian OS, CMUS player, ABCDE ripper, ALSA low ringing FIR
Playing: Only solid state van eigen ripped CD's naar WAV opgeslagen op usb stick
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door Chocomel »

Fijn om kastjes te hebben die precies doen wat je wilt. Daar kan je met voldoening naar kijken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door satefan »

Mooi!

"Purpose Built" apparaten zijn vaak handiger dan een generiek apparaat proberen te gebruiken voor alles. Voorbeeld is onze digitale Thermostaat die in Home Automation verscholen zit. Zo'n apparaat aan de muur is gewoon handiger en voor iedereen toegankelijk en te bedienen.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door mvbakel »

Naast de lol van het zelf bouwen een hoop geleerd bij het uiteindelijk aan de praat kunnen krijgen van alle functies.
Vooral op Linux vlak was het niet simpel alleen downloaden en gaan met die banaan maar serieus Googlen en trial en error.

Nog even over het solid state idee. Ik heb hier ongeveer 10 CD spelers waaronder enkele Sony - ES en Marantz-en en ongeveer 2000 CD's
Afspelen live geeft bij een aantal CD's en spelers hoorbare tikken/skips. Bij de solid state player afgespeeld 0 hoorbare fouten !
Dus ik denk dat het idee goed is. Inlezen kost alleen tijd in de rip-mode maar eenmaal ingelezen staat ie op SSD en is direct afspeelbaar.
Je kan natuurlijk ook altijd conventioneel afspelen. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door Pjotr »

Vooral bij de Sony's zijn vaak de lasertjes na een jaar of 5 - 10 versleten. Die gaan dan hikken en overslaan. Dan is het een kwestie van vervangen van de laserunit. Philips en Marantz (ook Philips loopwerkjes) hebben dat beduidend minder. Die kunnen wel een jaartje of 20 door. Zelf rip en converteer ik naar Flac op de PC met dBpoweramp. Vind ik toch wel makkelijker en sneller.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door ray5150 »

Mmh. opmerkelijk is het dan dat de meeste Philipsen eindigen bij de kringloop en aanverwante zaken eindigen voor een paar tientjes, terwijl er voor bepaalde series van Sony nog gerust 500 euro word afgetikt.
Overigens hier nog twee Sony's staan die allebei de 30 jaar hebben aangetikt, en nog gewoon vrolijk hun rondjes draaien zonder grootschalig onderhoud of reparatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door Pjotr »

Tja mij opa heeft ook zijn leven lang gerookt en is 94 geworden. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel draaiuren ze gemaakt hebben. Maar heb toch bij menig Sony van bekenden de laser vervangen en bij Philips nooit. Heb het destijds (jaren '90) met de servicedienst van Correct in R'dam over gehad en Sony was toch wel notoir berucht er om. Er zat op de laserunit van de eerdere Sony's een potmetertje om hem af te regelen. Als ze begonnen te hikken dan kon je dat naregelen daarmee en de laser wat hoger zetten a.d.h. van het pick-up signaal. Maar dat bood maar soelaas voor een half jaartje en dan was het echt einde verhaal. In de kringloop zou ik toch eerder voor een Philips/Marantz gaan dan voor een Sorry. Bovendien zijn daar meestal nog wel nieuwe laser units voor te vinden. En dus te repareren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

In de ES series zullen er mogelijk andere types gebruikt zijn.
Is mijn vermoeden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door ray5150 »

Er zijn lijsten op internet te vinden welk type laserblok in welke speler er gebruikt is.
Er zijn er namelijk tientallen verschillende, meestal heten ze KSS en drie cijfers erachter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Solid state CD player with Raspberry Pi

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: vr 19 jan 2024, 10:38
In de ES series zullen er mogelijk andere types gebruikt zijn.
Is mijn vermoeden.
Zou kunnen. Van een XB930-QS heb ik ergens rond 2004 nog de laser vervangen. Was een mooie ding trouwens, gebouwd als een tank. Kan mij wel voorstellen dat die 2e hands spelend, nog veel waard zijn.
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Solid state CD player met Raspberry Pi

Bericht door mvbakel »

Voordelen:
Loopwerk stil bij afpelen.
Fout correctie vooraf (multi-pass) en niet on-the-fly bij het afspelen.
Mastering source is bekend. (je eigen CD).
Copyright niet geschonden (thuis copy).
Eigen reconstructie filter keuze.
Minimaal signaal pad analoog, digitaal, software dus geen aanstasting origineel.
Low cost

Nadeel:
De CD moet (eenmalig) ingelezen worden.
User interface via smartphone / tablet / pc via Wifi of accesspoint in Rpi
Bijlagen
20240204_105054.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”