Solid state CD player met Raspberry Pi
Moderator: Beheerdersteam
Solid state CD player met Raspberry Pi
Opm: afgesplitst van piDAC
Mijn PiDAC : Solid state CD player
Muziek wordt uiteindelijk afgespeeld vanaf lokaal ripped en opgeslagen files en niet "live" met evt. loopwerk leesfouten die "on the fly" gecorrigeerd moeten worden.
Enkele specs :
Processor: Pi 3b+
CD player: Zen Drive
User Interface: WIFI + IPAD
DAC: HifiBerry DACPLUS-PRO (onboard clock)
Voeding: Batterij powered / linear stabilized.
Software: Raspbian OS, CMUS player, ABCDE ripper, ALSA low ringing FIR
Playing: Only solid state van eigen ripped CD's naar WAV opgeslagen op usb stick
Muziek wordt uiteindelijk afgespeeld vanaf lokaal ripped en opgeslagen files en niet "live" met evt. loopwerk leesfouten die "on the fly" gecorrigeerd moeten worden.
Enkele specs :
Playing: Only solid state van eigen ripped CD's naar WAV opgeslagen op usb stick
Laatst gewijzigd door mvbakel op za 20 jan 2024, 11:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: piDAC
Om even op de topic van deze post in te gaan:
Ik ben van mening dat:
Digitaal computer noise en analoge DAC niet goed samengaan daarom in mijn piDAC project is dit gescheiden met afzonderlijke afgeschermde doosjes.
Beste voeding voor analoog is batterij met lineare stabilizatie.
Beste source is WAV file van valide source (eigen CD rip) gelezen van solid state memory.
Beste clock source is een crystal met korte lijntjes naar de DAC chip.
Minimale software processing van de ruwe ripped CD bitjes en native clock , zeker geen resampling om ondefinieerbare aspekten in audio te voorkomen.
Zoveel mogelijk radio stilte bij afspelen moet worden aangehouden. Alleen LAN/WIFI actief voor user interface interactie. Niet voor live stream dus.
Of het hiermee het "mooiste" geluid wordt geproduceerd weet ik niet maar technisch gezien is dit naar mijn mening het best haalbare en komt het verder aan op de X-factor.
Dat is de achtergrond van mij project. Zie post van gisteren.
Ik ben van mening dat:
Digitaal computer noise en analoge DAC niet goed samengaan daarom in mijn piDAC project is dit gescheiden met afzonderlijke afgeschermde doosjes.
Beste voeding voor analoog is batterij met lineare stabilizatie.
Beste source is WAV file van valide source (eigen CD rip) gelezen van solid state memory.
Beste clock source is een crystal met korte lijntjes naar de DAC chip.
Minimale software processing van de ruwe ripped CD bitjes en native clock , zeker geen resampling om ondefinieerbare aspekten in audio te voorkomen.
Zoveel mogelijk radio stilte bij afspelen moet worden aangehouden. Alleen LAN/WIFI actief voor user interface interactie. Niet voor live stream dus.
Of het hiermee het "mooiste" geluid wordt geproduceerd weet ik niet maar technisch gezien is dit naar mijn mening het best haalbare en komt het verder aan op de X-factor.
Dat is de achtergrond van mij project. Zie post van gisteren.
De piDAC zal voor mij nooit een "daily" worden maar alleen voor de techniek hobby en audiofiele avondjes.
(wat je op die audio shows vaak hoort (the usual suspects) past wel op 1 USB stick
De daily behoefte wordt ingevuld door keuze uit 2000 CD's en de verzameling CD spelers die ik inmiddels heb.
Aanvullend materiaal komt via youtube ontdekkingen en koop ik op CD maar door de "loudness war" zijn dat vaak oude releases via Discogs
(wat je op die audio shows vaak hoort (the usual suspects) past wel op 1 USB stick
De daily behoefte wordt ingevuld door keuze uit 2000 CD's en de verzameling CD spelers die ik inmiddels heb.
Aanvullend materiaal komt via youtube ontdekkingen en koop ik op CD maar door de "loudness war" zijn dat vaak oude releases via Discogs
Meten is weten: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart
Meten is weten in dit geval: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart IN een PC met standaard voedingsblok. Bij recentere USB kaartjes liggen de spurs nog een stuk lager. Zonder speciale toeters, bellen, dempers, isolators, kabeltjes, enz.
Goede tip ! Ik heb een TASCAM recorder en je brengt me op het idee om daarmee het resultaat te valideren met een meting !Meten is weten: viewtopic.php?t=16127 En dat was 12 jaar geleden! Gewoon een PCI kaart
Metingen die ik tot nu toe gedaan heb met de scoop worden beperkt door de (on)mogelijkheden en resolutie (12 bits) en verder de vreselijke software van de scoop.
Dus met Matlab een aantal digitale test signalen genereren. Sweep / two-tone / impulse / block, deze op CD te branden daarna de ripper laten werken en dan afspelen van rip vanaf USB naar de piDAC en uitgang opnemen met de Tascam. Opname weer in Matlab stoppen en dan een analyse doen in tijd/frequentie domein. Klinkt goed. dus later volgt meer met de resultaten .
Ja, dat kan zo natuurlijk, maar waarom eerst branden en dan weer rippen? Makkelijker/simpeler gaat dat met ARTA: https://www.artalabs.hr/ Een kant en klaar audio meetprogramma wat velen hier gebruiken. Het is gratis volledig functioneel. Je kunt alleen geen data files saven met de gratis versie. Maar dat heb je hier ook niet nodig. Je kunt de plaatjes wel naar het clipboard kopiëren.
Ik merk wel dat de meeste USB DACjes erg gevoelig zijn voor voedingsruis. Maar sommigen ook weer niet. Dat zie je wel gelijk op de scoop: De 100kHz schakelfrequentie van de laadadaptertje komt er dan hard door met een paar mV. Daarin verschillen die wratjes ook weer. sommige doen het perfect zonder enig verschil met een goede lineaire voeding. Andere zijn echt bagger. Zelfde verhaal met de 5V van de USB van een laptop. Bij de een is het prima bij de ander bagger.
Ik merk wel dat de meeste USB DACjes erg gevoelig zijn voor voedingsruis. Maar sommigen ook weer niet. Dat zie je wel gelijk op de scoop: De 100kHz schakelfrequentie van de laadadaptertje komt er dan hard door met een paar mV. Daarin verschillen die wratjes ook weer. sommige doen het perfect zonder enig verschil met een goede lineaire voeding. Andere zijn echt bagger. Zelfde verhaal met de 5V van de USB van een laptop. Bij de een is het prima bij de ander bagger.
Ik wil de hele set valideren inclusief rippen/branden dus. Natuurlijk kan ik de WAV file direct op USB zetten maar ik wil weten of met name het rippen en evt. FLAC omzetting die ik naast WAV wil gebruiken nog fouten introduceert.
Ga ik bekijken, bedankt voor de tip.Pjotr schreef: ↑di 02 jan 2024, 10:32Makkelijker/simpeler gaat dat met ARTA: https://www.artalabs.hr/ Een kant en klaar audio meetprogramma wat velen hier gebruiken. Het is gratis volledig functioneel. Je kunt alleen geen data files saven met de gratis versie. Maar dat heb je hier ook niet nodig. Je kunt de plaatjes wel naar het clipboard kopiëren.
De TASCAM draait op accu power wat niet wil zeggen dat intern nog SMPS toegepast is. TASCAM is wel heel gevoelig voor EMI van mobieltjes.
Laatste update : Automatic Wifi / Access point switch toegevoegd aan de piDAC.
De user interface is met de iPad via thuis netwerk en als hij "het veld" mee in gaat dan wordt ie access point en kan direct met iPAD verbinden.
Wifi blijft soms nodig voor sw updates vanaf Git.
Project is nou zo'n beetje af of het moet nog een buis trapje toevoegen zijn in een derde doosje als dat past in 5.5 cm hoogte
De user interface is met de iPad via thuis netwerk en als hij "het veld" mee in gaat dan wordt ie access point en kan direct met iPAD verbinden.
Wifi blijft soms nodig voor sw updates vanaf Git.
Project is nou zo'n beetje af of het moet nog een buis trapje toevoegen zijn in een derde doosje als dat past in 5.5 cm hoogte
Re: Solid state CD player with Raspberry Pi
mvbakel schreef: ↑zo 31 dec 2023, 14:59Opm: afgesplitst van piDAC
Muziek wordt uiteindelijk afgespeeld vanaf lokaal ripped en opgeslagen files en niet "live" met evt. loopwerk leesfouten die "on the fly" gecorrigeerd moeten worden. Bij audio loopwerken moet de data in 1 keer goed gelezen worden en alle fouten worden met truc's weggepoetst zover mogelijk. Met een loopwerk en ripper kan het loopwerk met andere instellingen de data nog een keer lezen met gevolg dat de data minder of geen fouten meer bevat.
20231229_232729x.jpg
20231229_230844x.jpg
20231229_231927x.jpg
Enkele specs :
Fijn om kastjes te hebben die precies doen wat je wilt. Daar kan je met voldoening naar kijken.
Mooi!
"Purpose Built" apparaten zijn vaak handiger dan een generiek apparaat proberen te gebruiken voor alles. Voorbeeld is onze digitale Thermostaat die in Home Automation verscholen zit. Zo'n apparaat aan de muur is gewoon handiger en voor iedereen toegankelijk en te bedienen.
"Purpose Built" apparaten zijn vaak handiger dan een generiek apparaat proberen te gebruiken voor alles. Voorbeeld is onze digitale Thermostaat die in Home Automation verscholen zit. Zo'n apparaat aan de muur is gewoon handiger en voor iedereen toegankelijk en te bedienen.
Naast de lol van het zelf bouwen een hoop geleerd bij het uiteindelijk aan de praat kunnen krijgen van alle functies.
Vooral op Linux vlak was het niet simpel alleen downloaden en gaan met die banaan maar serieus Googlen en trial en error.
Nog even over het solid state idee. Ik heb hier ongeveer 10 CD spelers waaronder enkele Sony - ES en Marantz-en en ongeveer 2000 CD's
Afspelen live geeft bij een aantal CD's en spelers hoorbare tikken/skips. Bij de solid state player afgespeeld 0 hoorbare fouten !
Dus ik denk dat het idee goed is. Inlezen kost alleen tijd in de rip-mode maar eenmaal ingelezen staat ie op SSD en is direct afspeelbaar.
Je kan natuurlijk ook altijd conventioneel afspelen.
Vooral op Linux vlak was het niet simpel alleen downloaden en gaan met die banaan maar serieus Googlen en trial en error.
Nog even over het solid state idee. Ik heb hier ongeveer 10 CD spelers waaronder enkele Sony - ES en Marantz-en en ongeveer 2000 CD's
Afspelen live geeft bij een aantal CD's en spelers hoorbare tikken/skips. Bij de solid state player afgespeeld 0 hoorbare fouten !
Dus ik denk dat het idee goed is. Inlezen kost alleen tijd in de rip-mode maar eenmaal ingelezen staat ie op SSD en is direct afspeelbaar.
Je kan natuurlijk ook altijd conventioneel afspelen.
Vooral bij de Sony's zijn vaak de lasertjes na een jaar of 5 - 10 versleten. Die gaan dan hikken en overslaan. Dan is het een kwestie van vervangen van de laserunit. Philips en Marantz (ook Philips loopwerkjes) hebben dat beduidend minder. Die kunnen wel een jaartje of 20 door. Zelf rip en converteer ik naar Flac op de PC met dBpoweramp. Vind ik toch wel makkelijker en sneller.
Mmh. opmerkelijk is het dan dat de meeste Philipsen eindigen bij de kringloop en aanverwante zaken eindigen voor een paar tientjes, terwijl er voor bepaalde series van Sony nog gerust 500 euro word afgetikt.
Overigens hier nog twee Sony's staan die allebei de 30 jaar hebben aangetikt, en nog gewoon vrolijk hun rondjes draaien zonder grootschalig onderhoud of reparatie.
Overigens hier nog twee Sony's staan die allebei de 30 jaar hebben aangetikt, en nog gewoon vrolijk hun rondjes draaien zonder grootschalig onderhoud of reparatie.
Tja mij opa heeft ook zijn leven lang gerookt en is 94 geworden. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel draaiuren ze gemaakt hebben. Maar heb toch bij menig Sony van bekenden de laser vervangen en bij Philips nooit. Heb het destijds (jaren '90) met de servicedienst van Correct in R'dam over gehad en Sony was toch wel notoir berucht er om. Er zat op de laserunit van de eerdere Sony's een potmetertje om hem af te regelen. Als ze begonnen te hikken dan kon je dat naregelen daarmee en de laser wat hoger zetten a.d.h. van het pick-up signaal. Maar dat bood maar soelaas voor een half jaartje en dan was het echt einde verhaal. In de kringloop zou ik toch eerder voor een Philips/Marantz gaan dan voor een Sorry. Bovendien zijn daar meestal nog wel nieuwe laser units voor te vinden. En dus te repareren.
In de ES series zullen er mogelijk andere types gebruikt zijn.
Is mijn vermoeden.
Is mijn vermoeden.
Er zijn lijsten op internet te vinden welk type laserblok in welke speler er gebruikt is.
Er zijn er namelijk tientallen verschillende, meestal heten ze KSS en drie cijfers erachter.
Er zijn er namelijk tientallen verschillende, meestal heten ze KSS en drie cijfers erachter.
Zou kunnen. Van een XB930-QS heb ik ergens rond 2004 nog de laser vervangen. Was een mooie ding trouwens, gebouwd als een tank. Kan mij wel voorstellen dat die 2e hands spelend, nog veel waard zijn.
Re: Solid state CD player met Raspberry Pi
Voordelen:
Loopwerk stil bij afpelen.
Fout correctie vooraf (multi-pass) en niet on-the-fly bij het afspelen.
Mastering source is bekend. (je eigen CD).
Copyright niet geschonden (thuis copy).
Eigen reconstructie filter keuze.
Minimaal signaal pad analoog, digitaal, software dus geen aanstasting origineel.
Low cost
Nadeel:
De CD moet (eenmalig) ingelezen worden.
User interface via smartphone / tablet / pc via Wifi of accesspoint in Rpi
Loopwerk stil bij afpelen.
Fout correctie vooraf (multi-pass) en niet on-the-fly bij het afspelen.
Mastering source is bekend. (je eigen CD).
Copyright niet geschonden (thuis copy).
Eigen reconstructie filter keuze.
Minimaal signaal pad analoog, digitaal, software dus geen aanstasting origineel.
Low cost
Nadeel:
De CD moet (eenmalig) ingelezen worden.
User interface via smartphone / tablet / pc via Wifi of accesspoint in Rpi