Gevraagd: set Seas 25F-WB woofers en specs van deze driver

Voor vraag naar gebruikte, audio-gerelateerde zaken of wellicht een dienst.... Hier a.u.b. géén vragen en discussies over verkoopadressen van nieuw spul. Die horen thuis in de bouwforums, waar anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Gesloten
VintageHarry

Gevraagd: set Seas 25F-WB woofers en specs van deze driver

Bericht door VintageHarry »

Gisteren een set Beovox M75 opgehaald, lang naar gezocht :). De woofers daarin zijn niet origineel meer (wist ik van tevoren) dus nu op zoek naar het juiste type. Dat is de Seas 25F-WB, 4 Ohm, 10 inch, met foamrand. Dat laatste is ongetwijfeld een van de redenen dat dit type lastig te vinden is, er zullen veel exemplaren zijn weggegooid.
Maar ik blijf optimistisch ;). Wie weet heeft een van de forumleden toevallig nog zoiets liggen? De vervanging van de vergane foamranden kan ik dan wel aan Audiolab uitbesteden.
IMG_5835.jpeg
Graag lees ik reacties!

Edit: Wat ik ook nog niet heb kunnen vinden is een meer uitgebreide specsheet van deze driver, met T/S data en een SPL-grafiek. Het regeltje wat Seas er over heeft onder het hoofdstuk “vintage” is erg beperkt. Mocht iemand meer specs hebben dan zijn die zeer welkom!
Laatst gewijzigd door VintageHarry op za 24 jun 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Re: Gevraagd: set Seas 25F-WB woofers

Bericht door wouter »

https://www.hi-fi.ru/forum/forum44/topi ... PAGEN_1=47
Zie bericht #465
Als je op vertalen van de site klinkt (stelt Google bij mij zelf voor) dan is hier wat meer info te vinden.
VintageHarry

Re: Gevraagd: set Seas 25F-WB woofers

Bedankt, Wouter! Die pagina had ik inmiddels echter al gevonden, de foto in mijn startpost is ervan geleend ;) .
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is een meer uitgebreide specsheet van deze driver, met T/S data en een SPL-grafiek.

Iets anders wat inmiddels bij me opkwam, als je de zware rubberrand van een 25F-EW zou (laten) vervangen door een foamrand, levert dat dan de gezochte 25F-WB op? :-k
wouter
Ook commercieel actief

Re: Gevraagd: set Seas 25F-WB woofers en specs van deze driver

Bericht door wouter »

Als je een 4 ohm versie van die 10" met rubberen rand hebt waarschijnlijk wel. Maar ik las met een schuin oog iets over 91 en 94 dB. Nou is beide niet perse zinnig als niet wordt vermeld op welke frequentie dat gemeten is... Als de spreekspoel en magneet overeenkomen, zou het met een 4 ohm unit best kunnen werken ja.
VintageHarry

Volgens de beperkte specs van Seas is de spreekspoel van beiden hetzelfde. Het opgegeven verschil in MMS is groot, 33 gram voor de EW en 22 gram voor de WB versie. Er zit echter ook een forse rubber rand om de conus.
Ik ken iemand die de M75 heeft met de originele woofers, die zal ik eens vragen om de magneet voor me op te meten. Het lijkt er tot nu toe echter op dat er maar twee maten magneet zijn toegepast in deze serie, alle types met een X in het nummer hebben een grotere magneet dan de rest.

De 4 Ω versie van de EW ligt hier op de plank, die lijkt het minst zeldzaam te zijn. Zit o.a. In de Beovox S60 en S75 die je regelmatig op Mpl ziet. Er staat hier ook een set S75, die verzorgt de muziek in de keuken :)

Edit, verkeerde typenummer S65 vervangen door S60
Laatst gewijzigd door VintageHarry op zo 25 jun 2023, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Om het nog verwarrender te maken, is er blijkbaar ook een 8 ohm variant van dezelfde woofer?

Heeft de M75 dezelfde woofer als de S60?
Bijlagen
25 F-WB.pdf
(857.34 KiB) 118 keer gedownload
VintageHarry

Nee, de S60 (en de qua bezetting gelijke S75) hebben de 25F-EW woofer met rubber rand en in 4 Ω. Van die woofer bestaat overigens ook een 8 Ω versie, die werd bijvoorbeeld door BNS toegepast. Verwarrend is wel dat je dat niet direct aan het typenummer ziet.

Mooi trouwens dat je de datasheet van de 25F-WB gevonden hebt, al is het dan in 8 Ω. Bedankt! :)
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Hier de EW variant, ook 8 ohm.

Volgens de datasheet zou de magneet gelijk moeten zijn (wegen ook hetzelfde).

Qt is wel compleet anders.
Het lijkt erop alsof de wikkelen vooral heel anders zijn, de Le van de EW variant is meer dan 2x zo hoog.
Tenzij ze destijds al met demodulatie ringen bezig waren?

Daarnaast idd de Mms, maar die zou ook van de spoel kunnen komen.

Gevoeligheid ligt ook ruim 4dB lager. niet waar, is fout in Seas datasheet.

Vervormingsplot van de EW ziet er een stuk minder uit.
Wel andere woofer, kan sowieso niet zomaar met hetzelfde filter gebruikt worden ivm de ander Le en verschil in gevoeligheid.
Bijlagen
seas_h085_25f-ew-1.pdf
(842.05 KiB) 112 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op zo 25 jun 2023, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Ok, bedankt voor deze deskundige opmerkingen, dan moet ik mijn idee dus laten vallen :(. En toch maar blijven zoeken naar het origineel…
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Kleine correctie, ik heb even de T/S doorgerekend en blijkbaar heeft Seas een fout in de datasheet.
De gevoeligheid van beide woofers is min of meer gelijk.
Het lijkt erop of ze per ongeluk bij de BW variant de gevoeligheid per V hebben genomen ipv per W

De inductie blijft wel anders, dat kun je opmaken uit de impedantie grafiek en freq resp.
Plus de T/S zijn natuurlijk anders.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 25 jun 2023, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Dat laatste, kan dat geheel aan het verschil in MMS liggen?
Bij het WB type gaat Seas in de omschrijving wel prat op “very low distortion”, iets wat bij de EW niet wordt genoemd. Wellicht zit hier een verband met de gewijzigde inductie. Iets met een koperen ring?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Lastig te zeggen, de EW variant heeft duidelijk een andere 4-laagse spoel (dat wordt ook genoemd in de datasheet).
Dit geeft wat meer Mms en blijkbaar een veel hogere BL.

De vervorming waar ik het over had ligt typisch rond 100-400Hz, iets waar het effect van een koperen ring minder effect heeft.

Blijft gissen zonder duidelijke informatie of foto's.

Als ik nog even wat Seas datasheet doorspit, slaat de "low distortion" eerder op de "T-shape cross section of the pole piece".

Hoe dan ook, ze zijn niet zomaar uitwisselbaar zonder het filter ook te veranderen.
VintageHarry

Ok, bedankt! Dat laatste is uiteraard doorslaggevend, gaat mijn randenwissel-idee dus in de prullenbak.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Sja, een filter aanpassen is ook altijd nog een optie ;)
VintageHarry

Klopt, maar toch niet in combinatie met het laten vervangen van de rubber randen door foam bij een set EW. Gezien de slechtere vervormingsspecs zal ik daar toch nooit echt tevreden mee worden, ook al hoor ik het niet ;)

Ik wil nog eens de specs van de WB vergelijken met die van de EWX, de versie met rubber rand plus een grotere magneet. Die laatste driver zit in de (al langer hier aanwezige) Beovox M70. De filtering daarin is afwijkend en er zal ongetwijfeld verschil tussen deze drivers zijn, maar misschien is het acceptabel als tijdelijke oplossing.

En anders gaan de pas verworven M75’s hier nu naar de opslagruimte totdat er een originele set woofers opduikt c.q. ik genoeg gespaard heb voor een andere set M75. N.a.v. mijn “gezocht”-advertentie op Mpl kreeg ik daar al een aanbieding voor, maar de gevraagde € 250 ligt voorlopig duidelijk boven het budget.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ik zie net wel dat de vervorming van de EW op een hoger niveau is, dus dat kan evt ook het probleem zijn.

De EWX heeft tov de EW enkel een grotere magneet, hierdoor is de Qt lager en de gevoeligheid hoger.
De rest is allemaal gelijk incl Le.

De EW zit dichter bij de BW variant dan de EWX, als je het zo zou kunnen noemen.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 25 jun 2023, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Ja, daar was ik ook al bang voor :(
VintageHarry

Even een upje, wellicht is een mede-forumlid nog wat tegengekomen in de voorraad? ;)
Anders zou het ook interessant zijn om te weten of deze driver ook in andere boxen heeft gezeten, is dat wellicht bij iemand bekend?
Gesloten

Terug naar “Ter overname gevraagd”