Iemand hier bekend met deze manier van montage, geld dit ook voor "normale" woofers ?For people who have never seen this kind of thing before, there is an actual reason for this design, having one driver mounted "backwards". It's to do with noise cancellation.
As all drivers move, they create a certain amount of mechanical noise and distortion. The way the suspension moves, the way the cone bends and flexes as its pulled back and forward etc etc all adds little artifacts into the sound. Being made of paper cones, even the best driver is not a perfect piston that simply moves back and forward perfectly every time.
So in this design, reversing one driver is an attempt to cancel some of this out. Both drivers will be moving the same way with respect to the wooden cabinet, both in or out at the same time.
But that means they'll be moving in opposite directions with regards to their metal frames and suspension, as they both move forward one will be moving away from its metal frame, and one towards etc. Hence the name Push Pull. One driver will be pushing away from the magnet/frame at the same time as the other is pulling towards it.
The idea is that as well as the movement being opposite, any of the distortion or nonlinearity created by the mechanical movement of the drivers will also be opposite. If the cone bends a certain way as it moves into its basket, the other should hopefully be bending the other way because it's moving away from its basket, and so on. And as we know, in sound opposite waveforms cancel each other out, so some of these artefacts should cancel each other out and give you a much cleaner sound.
And it does work somewhat. There are a few examples of older double 18" cabs from respected companies that have one driver reversed in a similar way. If both drivers are loaded into a small chamber or 'slot' at the front of the design to bring them even closer together physically (one ends up almost sitting inside the other one) it becomes even more effective and is known as a PPSL (Push Pull Slot Loaded) design.
SA XL-bin
Moderator: Beheerdersteam
SA XL-bin
Ik zag op de FB Stage Accompany Vintage groep deze bins voorbijkomen, ik begrijp dat de andere driver andersom zit om de vervorming te verminderen:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SA XL-bin
Komt die verklaring van SA zelf of is die zelf verzonnen door iemand op een forum?
Re: SA XL-bin
Door twee woofers push-pull te monteren vormen ze samen een soort symmetrische woofer. Daardoor vervormt de samengestelde 'woofer' op een symmetrische manier. Dat betekent dat de even harmonischen worden opgeheven, terwijl de oneven harmonischen blijven.
De suggestie dat de vervorming wordt veroorzaakt door het doorbuigen van de conus is onjuist.
De suggestie dat de vervorming wordt veroorzaakt door het doorbuigen van de conus is onjuist.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 18 aug 2022, 16:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: SA XL-bin
Facebook SpeakerFreakers groep. Dacht in eerste instantie dat het een gesloten kast was maar de tunnels zitten in de hoeken.
Kon mij dat al niet voorstellen, het zijn toch juist de oneven varianten waar je vanaf wilt.
Ik ook, daar zijn ze ook ooit groot mee geworden toch ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SA XL-bin
De W bins waren gewoon gejat van JBL. Net als de rest van het spul wat SA in die tijd leverde.
Re: SA XL-bin
Toch zijn die W-bins vaak erg onderschat, een zeer oud ontwerp dat is waar, maar een stereo stack met per kant 4 stuks 18” W-bin drukt echt wel door en klinkt verbazend laag.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: SA XL-bin
Maar om even terug te gaan op de oorspronkelijk vraag. Een woofer staat te ventileren in de open lucht en de andere in een kleine ruimte, dit qua koeling wat betreft de spreekspoel en motor. De woofer in de kleine ruimte zal eerder last krijgen van thermal compression, feitelijk is dit een kind met het badwater weggooien.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SA XL-bin
Dit concept van het backwards monteren van woofers is niet nieuw.
Linkwitz heeft daar ook een uitgebreid stuk over staan op z'n website.
Zijn dipole subwoofers werken met hetzelfde idee.
Echter is er wel een (zeer) grote misvatting bij velen!!
Er is namelijk geen distortion "cancellation".
Je kunt het beter uitleggen dat er MINDER optelling is qua vervorming tov twee woofers die hetzelfde gemonteerd zijn.
Dit komt doordat woofers in de ingaande richting anders vervormen dan uitgaande (ook in free-air)
Wanneer je drivers exacte hetzelfde monteert, telt dit allemaal met een 20*log op, (dus +6dB voor twee woofers).
Allerlei bijgeluiden, zoals turbulentie van bv de gaten voor de koeling, tellen ook op een gelijke manier op (min of meer)
Om een voorbeeld te geven;
https://audioxpress.com/article/test-be ... -from-fane
Als we naar de BL(x) en Kms(x) plaatjes kijken, zien we dat de vervorming van de "coil-in" en "coil-out" niet hetzelfde zijn.
De curve is asymmetrisch.
Er vindt dus absoluut geen "cancellation" plaats, dat kan namelijk enkel met signalen die uit fase zijn.
Wat in dit geval zou resulteren tot geen geluid (in theorie dan).
In theorie vindt er dus wel vervormingsvermindering plaats doordat de niet-lineaire componenten middelen.
De uitleg van de geciteerde tekst is nogal warrig en haalt (duidelijk) dingen door elkaar.
Dit werkt overigens voor elke woofer of geluidsbron.
Praktisch gezien is het echter vaak geen porem en de uiteindelijke winst is praktisch niet zo heel groot.
Linkwitz heeft daar ook een uitgebreid stuk over staan op z'n website.
Zijn dipole subwoofers werken met hetzelfde idee.
Echter is er wel een (zeer) grote misvatting bij velen!!
Er is namelijk geen distortion "cancellation".
Je kunt het beter uitleggen dat er MINDER optelling is qua vervorming tov twee woofers die hetzelfde gemonteerd zijn.
Dit komt doordat woofers in de ingaande richting anders vervormen dan uitgaande (ook in free-air)
Wanneer je drivers exacte hetzelfde monteert, telt dit allemaal met een 20*log op, (dus +6dB voor twee woofers).
Allerlei bijgeluiden, zoals turbulentie van bv de gaten voor de koeling, tellen ook op een gelijke manier op (min of meer)
Om een voorbeeld te geven;
https://audioxpress.com/article/test-be ... -from-fane
Als we naar de BL(x) en Kms(x) plaatjes kijken, zien we dat de vervorming van de "coil-in" en "coil-out" niet hetzelfde zijn.
De curve is asymmetrisch.
Er vindt dus absoluut geen "cancellation" plaats, dat kan namelijk enkel met signalen die uit fase zijn.
Wat in dit geval zou resulteren tot geen geluid (in theorie dan).
In theorie vindt er dus wel vervormingsvermindering plaats doordat de niet-lineaire componenten middelen.
De uitleg van de geciteerde tekst is nogal warrig en haalt (duidelijk) dingen door elkaar.
Dit werkt overigens voor elke woofer of geluidsbron.
Praktisch gezien is het echter vaak geen porem en de uiteindelijke winst is praktisch niet zo heel groot.
Re: SA XL-bin
Voor zover ik begrijp zitten ze allebei aan een achterzijde aan een tunnel vast, geen afgesloten ruimte dus, de rechter zal inderdaad wat beter koelen maar tis volgens mij niet zo dat de linker heel erg veel heter wordt ?ds23man schreef: ↑do 18 aug 2022, 19:07Een woofer staat te ventileren in de open lucht en de andere in een kleine ruimte, dit qua koeling wat betreft de spreekspoel en motor. De woofer in de kleine ruimte zal eerder last krijgen van thermal compression, feitelijk is dit een kind met het badwater weggooien.
Niet alleen SA, dit hier werd op FB gepost als zijnde EAW:
Volgens mij is dat ook een van de ontwerp doelen bij de purify drivers geweest, linearisatie van BL over Xmax. Iets wat trouwens actief ook door MFB gedaan wordtOWC schreef: ↑vr 19 aug 2022, 15:59Dit concept van het backwards monteren van woofers is niet nieuw. Linkwitz heeft daar ook een uitgebreid stuk over staan op z'n website. Zijn dipole subwoofers werken met hetzelfde idee. Dit werkt overigens voor elke woofer of geluidsbron. /...../ Als we naar de BL(x) en Kms(x) plaatjes kijken, zien we dat de vervorming van de "coil-in" en "coil-out" niet hetzelfde zijn.
De curve is asymmetrisch.
Re: SA XL-bin
Denk trouwens dat wanneer je er een flinke stack mee bouwt zeg een 5x5 - 10x10, je niet eens minder rendement haalt dan met nette hoorn bins. Wel meer kleuring vermoed ik zo.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: SA XL-bin
Ja, het hele idee is om die curve zo vlak en symmetrisch mogelijk te krijgen.
Hier even een globaal voorbeeld wat er dan bv met de Kms (compliance) gebeurt.
Uiteraard gebeurt dit NIET fysiek daadwerkelijk in de speakers, maar het is direct te verbinden met de vervorming componenten die uit de speaker komen.
Het is dus een denkbeeldige representatie van hetzelfde effect van waar de ene woofer en de andere woofer zich bevindt op een bepaalt moment in de Kms vs cone excursie curve. Het denkbeeldige gemiddelde is dan de gele curve.
W-bins en zulke dingen zijn schattig, maar het merendeel is vaak niet goed ontworpen en/of hebben dan weer woofers die minder presteren.
De constructie wordt vrij complex om te maken en consistent te houden in productie.
Daarnaast krijg je nog allerlei andere problemen bij (langdurige) grote excursies, zeker bij lage frequenties (30-45 Hz).
Winst in gewicht is minimaal.
Uiteindelijk kun je vaak met berg dubbel 18 inch prima uit te voeten.
Vinden de meesten ook fijner ivm modulair mixen en matchen on the job, maar ook van de ene klus naar de andere klus.
Re: SA XL-bin
Greetings to forum members
my experience with planar subwoofers is that their main advantage is damping of the speaker above resonance
and most importantly, the axial directive !!! (see pictures)
it has absolutely no back radiation!
my experience with planar subwoofers is that their main advantage is damping of the speaker above resonance
and most importantly, the axial directive !!! (see pictures)
it has absolutely no back radiation!
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: SA XL-bin
Ja. Het hardste en cleanedste (klopt dit woord) dat ze toen (en nu nog) hadden in het laag, wat ik heb gehoord.
Het is ergens in een A'damse disco geïnstalleerd en het ging zo hard dat de bierglazen van de schappen liepen en de TL's uit de armaturen vielen
Idioten gingen ervoor dansen en gingen KO door het laag.
Het leek alleen op een Dynacord ding, dat iets anders in elkaar stak, maar goed. Ze zijn ermee gestopt vanwege gezeik over patenten volgens mij.
Ik maak, de zeldzame keren dat ik iets moet doen voor een tent, nog steeds dit soort kasten. Je hebt gewoon, de luidspreker als gegeven, in het gebied waar je druk nodig hebt 8 dB meer output dan met een bass reflex dobbelsteen.
