Exciter in beeldscherm

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Chocomel

Exciter in beeldscherm

Bericht door Chocomel »

Een aantal jaar geleden noemde iemand dat hij wel graag het geluid wil van goede luidsprekers, maar dat de fysieke aanblik en afmetingen een ongewenste bijkomstigheid zijn. Voor mij geldt hetzelfde bij de pc. Het zou mooi zijn als er een luidspreker in het beeldscherm verstopt kan worden. Nu schoot me te binnen dat er nog een stel Dayton DAEX25 exciters op de plank ligt. Die blijkt precies tussen de printplaten te passen. :)
exciter.jpg
Het stalen kastje met de elektronica heeft al rubbers op de hoeken. Het lijkt wel alsof hij ervoor gemaakt is. Om de rammels weg te krijgen, zit er rondom het paneel acrylaatkit en hier en daar schuimtape.

Meting zonder gate:
frequentierespons.png
Bruikbaar vanaf 60 Hz, wie had dat gedacht. Zo laag laat ik hem niet gaan, want dan trilt het bureau mee. Het volume is vergelijkbaar met de oorspronkelijke luidsprekers en dat is niet hard. Met equalizer (Equalizer APO) klinkt het nog verrassend goed. Geen Hi-Fi, wel ruim voldoende voor YouTube. En een opgeruimd bureau.
Pjotr

Re: Exciter in beeldscherm

Bericht door Pjotr »

:goeie:

Wist wel dat er "Spiders" bestonden voor dit doel. Toen ik er net even op zocht blijkt er een hele familie te bestaan in allerlei soorten: https://www.soundimports.eu/nl/audio-co ... /exciters/
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Spider, ik snap de naam :rofl:
Bijlagen
dayton-audio-daex25q-4-exciter[1].jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wel een halve (gare) dan :mrgreen:

Slim bedacht, al lijkt het me niet direct gezond voor de elektronica maar als ik er goed begrijp is het een onderdeel van de behuizing wat je in trilling brengt?! Of doet de hele 'glasplaat' mee?
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Dank je. Het hele paneel doet mee. Als je hem hard zet en lage tonen afspeelt, krijg je eenzelfde effect als wanneer je met je vinger op het scherm drukt. De levensduur van de elektronica is inderdaad een aandachtspunt. Dit scherm is al 15 jaar 8 jaar oud, dus als het kapot gaat is dat niet zo erg.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 15 jan 2024, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Op zich niet een gek idee. zou voor de grote beeldschermen een mooi alternatief zijn voor een soundbar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef: ma 15 jan 2024, 18:17
Dit scherm is al 15 jaar oud, dus als het kapot gaat is dat niet zo erg.
Dat is best behoorlijk! Meeste schermen gaan hooguit tussen de 5 en 10 jaar bij dagelijks gebruik. Ik had eigenlijk begrepen dat het de bedoeling was om er gewoon 2 achterop de kast van het scherm te plakken.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Foutje, het scherm komt uit 2015. "Manufactured 15/08" kan twee dingen betekenen. 8-[
Forza

Bericht door Forza »

richard schreef: ma 15 jan 2024, 19:05
Op zich niet een gek idee. zou voor de grote beeldschermen een mooi alternatief zijn voor een soundbar.
Heeft Sony in de betere OLED tv's; "Acoustic surface". Kan je door de tv laten spelen of je kan er zelf een versterker aanhangen.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Mooie vondst.
markbakk

Bericht door markbakk »

Chocomel schreef: ma 15 jan 2024, 18:17
De levensduur van de elektronica is inderdaad een aandachtspunt.
Ik meen me iets te herinneren over de hechting van soldeermiddel aan prints en onderdelen, vroeger repareerde je een (Philips) TV door bepaalde soldeerpunten na te lopen met de bout en ik heb een paar jaar geleden nog een grafische kaart in de keukenoven 'gereflowd'... mij lijkt het niet handig om elektronica structureel aan forse trillingen te onderwerpen. Ben wel benieuwd naar een langeduurtest.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”