Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Hier de freq resp van de Roger variant vs de BBC variant.
Blauw = BBC genomen uit de officiële BBC paper
Groen = trace van Roger uit Hobby Hifi paar jaar geleden
(welke redelijk overeenkomt met ASR meting)
Blauw = BBC genomen uit de officiële BBC paper
Groen = trace van Roger uit Hobby Hifi paar jaar geleden
(welke redelijk overeenkomt met ASR meting)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je moet uitkijken om een meting van 50 jaar geleden te vergelijken met huidige. In die tijd ging het vaak behoorlijk op een houtje touwtje manier en was er geen enkele normering hoe je een meting moest doen. Iedereen deed maar wat.
In die tijd maten ze vooral in een forse akoestisch dode ruimte. En zeker de BBC. Echt geen reden om te twijfelen aan die metingen. Let wel dit speakertje was puur bedoeld als near field check-up monitor voor eigen gebruik door de BBC. En niets anders. Bovendien stelde de BBC hoge eisen aan de reproduceerbaarheid van de verschillende exemplaren. Dat zit wel snor. Het ding is nooit ontworpen of überhaupt maar aangepast aan HiFi huiskamergebruik. W.d.b. is dat draadje op ASR erg leuk om te volgen. Iemand merkt daarbij op: "I'm going to predict that this thread is used as an example on every subjectivist forum of why ASR is wrong about everything
"
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Niks veranderd dus in 50 jaar.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je kijkt wat BBC voor ogen had, kun je wat jij zegt ook vrij goed matchen met hoe de speaker meet en presteert.Pjotr schreef: ↑wo 22 nov 2023, 17:28In die tijd maten ze vooral in een forse akoestisch dode ruimte. En zeker de BBC. Echt geen reden om te twijfelen aan die metingen. Let wel dit speakertje was puur bedoeld als near field check-up monitor voor eigen gebruik door de BBC. En niets anders. Bovendien stelde de BBC hoge eisen aan de reproduceerbaarheid van de verschillende exemplaren. Dat zit wel snor. Het ding is nooit ontworpen of überhaupt maar aangepast aan HiFi huiskamergebruik. W.d.b. is dat draadje op ASR erg leuk om te volgen. Iemand merkt daarbij op: "I'm going to predict that this thread is used as an example on every subjectivist forum of why ASR is wrong about everything"
Dat kun je niet met die bult en mega dip van Roger.
Ook die bult rond de 1-2kHz is gewoon wel een beetje vies, bah
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat valt wel mee na de introductie van het Klippel meetsysteem. Je moet natuurlijk wel de centen hebben.
Daar wordt juist uitgebreid op ingegaan in dat ASR draadje door de ervaren studio mensen. Let wel dit ding was bedoeld en ontworpen voor radioprogramma monitoring met de nadruk ook op verstaanbaarheid. Dat stelt hele andere eisen dan studiomonitoring voor plaatopnamen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
En jij verwacht dat elke speakerontwikkelaar dat geld ervoor overheeft?
Buiten de vraag of zo'n systeem überhaupt wel nodig is.
hint: dit is een retorische vraag.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat is wat ik net probeerde te zeggenPjotr schreef: ↑wo 22 nov 2023, 19:00Daar wordt juist uitgebreid op ingegaan in dat ASR draadje door de ervaren studio mensen. Let wel dit ding was bedoeld en ontworpen voor radioprogramma monitoring met de nadruk ook op verstaanbaarheid. Dat stelt hele andere eisen dan studiomonitoring voor plaatopnamen.
Maar goed, zeker terechte opmerkingen van die mensen.
Sterker nog, het is iets wat ik persoonlijk nogal slordig vind in Amir's reviews.
Alsof de hele wereld enkel maar draait om het perfect hifi beeld.
Dat terwijl er tal van use cases zijn waar dat niet nodig is, of zelfs niet gewenst is.
Gelukkig komt er dan wel voldoende goed onderbouwde kritische discussie over. Het laat ook juist de hype goed zien. En dat is m.i. een goede zaak.
Tjonge, die LS3/5a is wel hot op ASR. Hier weer een nieuw draadje: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.49833/ Chinese troep!
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Voor degenen die het interessant en leuk vinden, hier nog wat versies die destijds gemaakt werden onder licentie.
Daar zit onderling al behoorlijk verschil in, en nog meer verschil tov de originele BBC variant.
Daar zit onderling al behoorlijk verschil in, en nog meer verschil tov de originele BBC variant.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Is daar iets mis mee?
Het is een beetje de toon die ik bij Amir niet kan waarderen.
Prima om de cijfers en objectieve data te laten zien en eventueel je eigenlijk punten erbij te betrekken.
Laat vervolgens de lezer conclusies trekken, maar laat wel iedereen in zijn waarde.
Er is niks mis wanneer iemand gewoon geniet van muziek?
Ik zie zulke "cult" ideeën links en rechts voorbij komen, incl de pixel peepers die enkel naar grafiekjes staren. (dat ZEKER een cult op zich is)
Of dat nu oude speakers zijn of nieuwe speakers.
Wel is het fijn duidelijk te hebben waar objectiviteit eindigt en subjectiviteit begint.
Woorden als "bad", "wrong" en "ouch" horen gewoon niet in een nette review.
Dat heet gewoon slechte journalistiek.
Tenzij je het op een nette manier doet zoals Erin, waarbij je ook daadwerkelijk naar de speakers luistert.
Dan hebben bepaalde elementen tenminste nog enige inhoud.
Overigens heeft Amir ook niet een beste track record als het om correcte informatie gaat trouwens.
Regelmatig totaal verkeerde adviezen om bv destructieve interferenties te boosten ed.
Of als het om deze specifieke review en vooral geschiedenis en de gebruikte drivers gaat, moet je ook weten waarom er toen bepaalde keuzes zijn gemaakt (of niet).
Met de kennis van nu retroperspectief zeggen dat alles van toen gewoon "wrong" en "bad" was, is natuurlijk kansloos.
Context en vooral het historische verhaal is hier absoluut noodzakelijk.
Meten is leuk, vooral leerzaam voor mensen die weten hoe die metingen te interpreteren.
Feit is dat het grote gros van de mensen die deze dingen leest niet die ervaring en kennis heeft, maar wel getriggerd worden door zulk soort woorden.
Nou nou nou........... lees je de reacties wel? Die getuigen toch bepaald niet van onkunde of gebrek aan kritiek. En zeg nou zelf zou jij vandaag de dag je een Chinese kloon van een Citoën 2CV model 1956 willen aanschaffen omdat het zo'n leuk cult ding is compleet met open dak?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Daar heb je helemaal gelijk in, maar als de verteller weigert feedback en kritiek te respecteren, hebben zulke discussies en reacties niet zoveel zin imo.
Of ik of jij zo'n Chinese kloon wel of niet zou aanschaffen is niet relevant.
Zeggen dat een crossover "wrong" is, is gewoon onjuiste bewoording.
Dat is namelijk een waarde oordeel en past zeker niet in een audio science review.
Als iemand dat namelijk gewoon mooi vind, is er niks "wrong" aan.
Benoemen wat voor gevolgen een bepaald soort crossover keuze heeft, is wel de juiste manier.
Nogmaals, het is dan aan de lezer om de beoordelen of dat wel of niet zijn smaak is.
Of ik of jij zo'n Chinese kloon wel of niet zou aanschaffen is niet relevant.
Zeggen dat een crossover "wrong" is, is gewoon onjuiste bewoording.
Dat is namelijk een waarde oordeel en past zeker niet in een audio science review.
Als iemand dat namelijk gewoon mooi vind, is er niks "wrong" aan.
Benoemen wat voor gevolgen een bepaald soort crossover keuze heeft, is wel de juiste manier.
Nogmaals, het is dan aan de lezer om de beoordelen of dat wel of niet zijn smaak is.
Nope!
Ik heb maar heel weinig vrije tijd en de tweeterplaatsing in het te grote gat zorgt voor meer werk. De kasten bleken ook te lekken dus ik heb er vloeibare bitumen in gegoten, vooral langs de randen. Dat moet elke keer een paar dagen drogen.
De filters zijn klaar, eentje heb ik getest en zowel de tweeter als de woofer produceert geluid. Wel liggend op de grond en het geluid was heel raar en heel zacht maar dat zal normaal zijn.
Stekkertjes voor de speakers .......bij verschillende zaken geweest maar niemand heeft die kleine dingetjes. Ik had een klein doosje maar de helft ontbreekt dus en ik heb 2 verschillende maten nodig ook. 'Terminal connectors' heten ze.
Anders maar bij Ali bestellen, krijg je er 1000 van koper voor € 5. Heen en weer rijden kost veel meer geld en tijd.
Ik heb maar heel weinig vrije tijd en de tweeterplaatsing in het te grote gat zorgt voor meer werk. De kasten bleken ook te lekken dus ik heb er vloeibare bitumen in gegoten, vooral langs de randen. Dat moet elke keer een paar dagen drogen.
De filters zijn klaar, eentje heb ik getest en zowel de tweeter als de woofer produceert geluid. Wel liggend op de grond en het geluid was heel raar en heel zacht maar dat zal normaal zijn.
Stekkertjes voor de speakers .......bij verschillende zaken geweest maar niemand heeft die kleine dingetjes. Ik had een klein doosje maar de helft ontbreekt dus en ik heb 2 verschillende maten nodig ook. 'Terminal connectors' heten ze.
Anders maar bij Ali bestellen, krijg je er 1000 van koper voor € 5. Heen en weer rijden kost veel meer geld en tijd.
Laatst gewijzigd door Sofa op za 25 nov 2023, 11:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Push-on of Fast-on terminals. Alle maten: https://www.rumoh.eu/accessories/?p=5 Even naar beneden scrollen
Dank Pjotr maar ik had gedacht een doosje te halen in de winkel voor een Euro of 2. Online is het makkelijk, I know!
Nadeel in dit geval is dat het produkt wat je koopt geen waarde heeft maar er zijn wel flinke verzendkosten. Ik koop wel een volle doos met allerlei stekkertjes voor 5 Euro. Gaat wel weer een paar weken duren maar verzendkosten zijn er niet. (zie mijn aangepaste text in de vorige post)
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 07666828_4
Nadeel in dit geval is dat het produkt wat je koopt geen waarde heeft maar er zijn wel flinke verzendkosten. Ik koop wel een volle doos met allerlei stekkertjes voor 5 Euro. Gaat wel weer een paar weken duren maar verzendkosten zijn er niet. (zie mijn aangepaste text in de vorige post)
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 07666828_4
Laatst gewijzigd door Sofa op za 25 nov 2023, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.