pre filtering mid en bas
Moderator: Beheerdersteam
pre filtering mid en bas
Bij de meeste 3 weg filters is een apart pad naar de woofer, mid en tweeter. In bijgaand filter van de elipson 1303 is alleen een apart filter pad naar de tweeter. De woofer en mid worden eerst gezamelijk gefilterd (L1, C3 en R1) en daarna ieder apart. Een soort pre-filterering. Ik zie dat niet elders. Is dat bijzonder of zijn er meer ? En heeft het voor- nadelen? Of lees ik het schema verkeerd?
(overigens heeft een vorige eigenaar de C's vervangen en daarbij voor de parallele C3 de waarde 2x1 gekozen ipv 4 microF)
Re: pre filtering mid en bas
De luidsprekerontwerper wil een bepaalde respons krijgen met de individuele drivers. Hoe je daar komt, is niet van belang.
De Elipson 1303 heeft de woofers in een 4e orde bandpass. Zo'n kast heeft weinig laagdoorlaatfiltering nodig, vandaar dat er slechts één spoel (L4) wordt gebruikt voor het grootste deel van het filterwerk. Nu werkt zo'n bandpass behuizing niet perfect als een laagdoorlaatfilter. Misschien is dat een reden om naast spoel L4, ook het laagdoorlaatfilter van de middentoner (L1, C3, R1) op de woofer toe te passen. Voor het onderdrukken van de poortresonantie zal het niet zijn, want de poortlengte lijkt op de foto 15 cm te zijn, wat een resonantie oplevert op 1 kHz. L1, C3, R1 doen op die frequentie niets. Een andere mogelijke verklaring is dat L1, C3, R1 een beetje fasedraaiing toevoegen aan de woofer, waardoor het geluid van de woofer en middentoner beter bij elkaar optelt.
Deze wijze van filtering zie je niet vaak, omdat de gelijkstroomweerstand van de spoel van de middentoner ongewenst is voor de woofer.
De Elipson 1303 heeft de woofers in een 4e orde bandpass. Zo'n kast heeft weinig laagdoorlaatfiltering nodig, vandaar dat er slechts één spoel (L4) wordt gebruikt voor het grootste deel van het filterwerk. Nu werkt zo'n bandpass behuizing niet perfect als een laagdoorlaatfilter. Misschien is dat een reden om naast spoel L4, ook het laagdoorlaatfilter van de middentoner (L1, C3, R1) op de woofer toe te passen. Voor het onderdrukken van de poortresonantie zal het niet zijn, want de poortlengte lijkt op de foto 15 cm te zijn, wat een resonantie oplevert op 1 kHz. L1, C3, R1 doen op die frequentie niets. Een andere mogelijke verklaring is dat L1, C3, R1 een beetje fasedraaiing toevoegen aan de woofer, waardoor het geluid van de woofer en middentoner beter bij elkaar optelt.
Deze wijze van filtering zie je niet vaak, omdat de gelijkstroomweerstand van de spoel van de middentoner ongewenst is voor de woofer.
Re: pre filtering mid en bas
Ik heb wel eens gezien in een jaren 80 filter van Philips, dat de mid en hoog tak een gezamenlijke condensator hadden voordat de takken gescheiden werden. Mij leek het een economische maatregel, maar het fasegedrag kan mede bepalend zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: pre filtering mid en bas
lijkt me een soort van 2½ weg filtering?
dan is het "onderste woofer binnen midden" filtering niet ongebruikelijk. ivm fasegedrag idd
dan is het "onderste woofer binnen midden" filtering niet ongebruikelijk. ivm fasegedrag idd
Re: pre filtering mid en bas
@Chocomel: Dus ik kan het zien als een tweetraps laagdoorlaat?
eerste trap is tot bovenkant mid (5000Hz lees ik in hifi club de france)
tweede trap is met L4 + bandpass (<150hz)
Die fase zal denk ik ook reden zijn geweest want dat was wel een uitgangspunt bij het ontwerp las ik in dat verslag in 'hifi club de france'. (Uit 1975! Speakers ontwerpen zonder software.)
eerste trap is tot bovenkant mid (5000Hz lees ik in hifi club de france)
tweede trap is met L4 + bandpass (<150hz)
Die fase zal denk ik ook reden zijn geweest want dat was wel een uitgangspunt bij het ontwerp las ik in dat verslag in 'hifi club de france'. (Uit 1975! Speakers ontwerpen zonder software.)
Re: pre filtering mid en bas
Chatgtp kan ook rekenen en die komt uit op 67-5256hz voor de mid, tweeter vanaf 5007 en bas vanaf 65hz. Die laatste zit denk ik een rekenfout in. Het kan geen schema's lezen maar mijn invoer snappen is best lastig. Maar wel leerzaam.
