Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Hallo mensen,

Ik heb in het verleden in al mijn auto's wel iets van audio gehad. Meestal 3 weg speakers in de hoedenplank, ooit in een grijs verleden 1 keer een versterker gehad. Ik heb altijd hulp gehad van mensen die wisten waar ze mee bezig waren, maar dit alles is ondertussen minimaal 10+ jaar geleden.

Nu heb ik vorig jaar een setje tweedehands JL Audio C5-650X speakers gekocht, met als reden dat de verkoper ze ook wilde inbouwen. Dit was veel aantrekkelijker dan via een zaak, scheelde een hoop geld en in verhouding heb ik nu veel betere speakers. Echter, het is een beetje zonde dat deze speakers nu spelen zonder versterker. Dus ik wilde graag een (klasse D) versterkertje aanschaffen en een tweedehands subwoofer op de kop tikken.

Over twee weken gaat iemand een achteruitrij camera in mijn auto inbouwen, deze persoon geeft echter aan nul verstand te hebben van audio (inbouwen). Maar aangezien mijn autoradio er dan toch uit moet om alles aan te sluiten, leek mij het verstandig om dan meteen een versterkertje aan te sluiten. Zodat de radio (en tussenconsole van de auto) niet weer helemaal los/eruit hoeft. Ik heb een 2-DIN Pioneer Android Auto radio, ik weet niet exact het type nummer aangezien ik deze ook tweedehands heb gekocht (zelfde persoon als de JL speakers). Mocht dit belangrijke informatie zijn, wellicht kan iemand me laten weten waar ik het type nummer kan vinden (afgezien van achterop de radio zelf). Ik kon het namelijk in het menu van de radio niet terug vinden.

Omdat ik dit klusje voor het eerst alleen ga doen EN niet zo heel veel auto rijd, wil ik het een beetje betaalbaar houden. Op deze manier kan ik het eventueel verprutsen (wat me sterkt lijkt), zonder dure apparatuur kapot te maken. En in de toekomst kan er eventueel altijd nog een upgrade plaats vinden mocht ik dat nodig vinden.

Ik zat online te kijken voor een versterkertje en vond o.a. dit:
https://mbcaraudio.nl/car-audio-product ... .price.asc

4 kanaals lijkt me voor nu voldoende, de Pioneer is waarschijnlijk niet op tijd binnen dus ik zat te denken aan de 'Audio System CO-40.4M' of de 'ESX SXE100.4'. Is 1 van die 2 een beetje een degelijke keuze of wellicht hebben jullie andere aanbevelingen?

Ik had ook op marktplaats gekeken voor een tweedehands subwoofer en vond o.a. deze:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... -subwoofer
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... auto-axton

Kan elke subwoofer gewoon op een versterker in de prijsklasse die ik noemde? Ik zie dat de meeste subs een '2 poort terminal' hebben, volstaat gewone zogenoemde 'subwoofer kabel' om het op een versterker aan te sluiten?

En wat voor kabels heb ik allemaal nodig naast subwooferkabel? De speakers zitten nu direct op de auto radio aangesloten, kan ik gewoon dezelfde kabels gebruiken om op een versterker aan te sluiten?

Ik heb overigens een station, dus geen 'traditionele' hoedenplak zoals bijvoorbeeld bij sedans het geval is.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en meningen!

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Bertje »

Welkom op dit mooie forum!

Ik vrees dat je het inbouwen een beetje onderschat...dat is zonder ervaring altijd veel uitzoekwerk en afhankelijk van de auto gewoon best veel demontage en montagewerk.

De JL 5-650x zijn prima speakers (composet) die je eigenlijk als vervanger in de deuren zou willen plaatsen. Maar ik vermoed dat je ze in de hoedenplank wil plaatsen?
De versterker van Audio System is een mini versterker die z'n voeding van de ISO stekker afhaalt. Deze is zo kompact dat ie meestel ergens in het dashboard weggebouwd kan worden. Levert ook niet echt heel veel vermogen, maar is dus redelijk eenvoudig te installeren.
De andere versterkers hebben alle een rechtstreekse (+12V) kabel van de accu nodig. Massa neem je van de carrosserie.

De Android radio zal RCA uitgangen hebben, deze sluit je aan op de versterker met een 4 kanaals RCA kabel, voor de JL C5 en eventueel een subwoofer.

Je kan op alle versterkers een subwoofer aansluiten. De sub zal 1x 4 ohm of 2x 4 ohm spreekspoel impedantie hebben. De 1x 4 ohm kan je gebrugd op 2 versterker kanalen aansluiten. De 2x 4 ohm krijgt elke spoel één kanaal van de versterker.
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Bertje schreef: zo 05 nov 2023, 19:00
Welkom op dit mooie forum!
dank u en bedankt voor de snelle reactie! :)
Ik vrees dat je het inbouwen een beetje onderschat...dat is zonder ervaring altijd veel uitzoekwerk en afhankelijk van de auto gewoon best veel demontage en montagewerk.
Wees gerust, ik onderschat het zeker niet! ;)

De JL's zijn vorig jaar door iemand ingebouwd in de deuren, ik heb wel mee geholpen en ook veel geleerd. Ook de autoradio inbouwen was een hels karwei, beide klussen had ik inderdaad NOOIT zelf kunnen doen. Ik zou er zelf ook nooit in mijn eentje aan beginnen, ik weet gewoon dat ik dat niet kan. Dus in principe doe ik dit soort dingen alleen met hulp van iemand die weet wat hij doet.
De versterker van Audio System is een mini versterker die z'n voeding van de ISO stekker afhaalt. Deze is zo kompact dat ie meestel ergens in het dashboard weggebouwd kan worden. Levert ook niet echt heel veel vermogen, maar is dus redelijk eenvoudig te installeren.
De andere versterkers hebben alle een rechtstreekse (+12V) kabel van de accu nodig. Massa neem je van de carrosserie.

De Android radio zal RCA uitgangen hebben, deze sluit je aan op de versterker met een 4 kanaals RCA kabel, voor de JL C5 en eventueel een subwoofer.
Ik dacht dus inderdaad dat de kleine versterkertjes van tegenwoordig bijvoorbeeld zelfs in het handschoenenvak geplaatst zou kunnen worden. Of achter het handschoenenvak monteren zoals de lokale car audio zaak hier in het dorp me aanraadde.

Gezien het feit dat dat redelijk dicht bij elkaar zit heb ik in feite alleen een kabel nodig om de versterker op de radio aan te sluiten denk ik? En vanaf de versterker hoef ik dan alleen nog een subwoofer kabel naar de kofferbak te trekken. Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan, dus gezien die feiten dacht ik dat dit me wel moest lukken.

Er hoeft dus in principe niet echt meer iets ingebouwd te worden! Alleen de versterker netjes plaatsen/weg werken, maar dat kan eventueel naderhand nog denk ik!?

Koopt u uw kabels lokaal of is er wellicht een goede webshop die u aan kunt raden?
Je kan op alle versterkers een subwoofer aansluiten. De sub zal 1x 4 ohm of 2x 4 ohm spreekspoel impedantie hebben. De 1x 4 ohm kan je gebrugd op 2 versterker kanalen aansluiten. De 2x 4 ohm krijgt elke spoel één kanaal van de versterker.
Ah dat is goed om te weten! Een subwoofer gebruikt dus altijd 2 kanalen op een versterker? En 'standaard' subwooferkabel volstaat hiervoor dus gewoon?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Shadow »

Nee een dubbel spoels woofer kun je aansluiten zodat ie 2 kanalen gebruikt, of de beide spoelen op 1 kanaal, de versterker kun je bruggen voor meer vermogen en dan gebruik je dus 2 kanalen voor 1 woofer, enkel of dubbelspoels. Zijn 2 verschillende dingen die hier benoemd werden.
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Shadow schreef: zo 05 nov 2023, 22:07
Nee een dubbel spoels woofer kun je aansluiten zodat ie 2 kanalen gebruikt, of de beide spoelen op 1 kanaal, de versterker kun je bruggen voor meer vermogen en dan gebruik je dus 2 kanalen voor 1 woofer, enkel of dubbelspoels. Zijn 2 verschillende dingen die hier benoemd werden.
Ah ok, duidelijk!

Heb jij eventueel tips voor betaalbare versterkers om mee te beginnen?

@Bertje gaf aan dat de Audio System versterker zijn voeding van een ISO stekker afhaalt en andere (zwaardere/grotere) versterkers een rechtstreekse (+12V) kabel van de accu.

Ik wil wel graag een versterker aanschaffen met een 12V kabel van de accu, zo kan ik de kabel aansluiten op de auto radio en kan ik later eventueel upgraden (naar de ESX QL800.4 bijv.) en gewoon dezelfde voeding kabel gebruiken. Zo hoef ik niet weer het hele midden console van de auto te verwijderen en de auto radio eruit te halen.

Weet jij misschien of bijvoorbeeld de Pioneer GM-D1004 wel gewoon met een 12V kabel aangesloten word? Ik kan die info namelijk nergens vinden, maar er word ook niets vermeld over ISO stekkers. Dus ik weet niet of je dan automatisch de conclusie kunt trekken of het gewoon 12V is.

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Shadow »

In een auto is het meestal 12V hoor O:)
Je hebt kleine versterkers die idd op de ISO stekkers van de radio ertussen geklikt kunnen worden, ik denk niet dat dat fysiek heel grote versterkers zijn omdat ze achter je radio moeten passen.
Als je een zware sub aan moet sturen met controle dan zou ik toch wel 300W willen hebben van een Gladen of Audio System versterker, maar er zullen vast meerdere merken zijn.
Ik zou naar iets als Gladen of Mosconi op marktplaats zoeken, staat genoeg te koop zie ik...
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Shadow schreef: ma 06 nov 2023, 13:05
In een auto is het meestal 12V hoor O:)
Ja dat snap ik haha, geen 220/230V ;)

Maar omdat er aangegeven werd dat er dus ook versterkers zijn met ISO stekker.
Als je een zware sub aan moet sturen met controle dan zou ik toch wel 300W willen hebben van een Gladen of Audio System versterker, maar er zullen vast meerdere merken zijn.
Ik zou naar iets als Gladen of Mosconi op marktplaats zoeken, staat genoeg te koop zie ik...
Ik wil simpel/klein beginnen, gewoon om te zien of ik het allemaal geïnstalleerd en werkend krijg. En vanuit daar wil ik dan weer verder kijken zeg maar :)
Ik zou naar iets als Gladen of Mosconi op marktplaats zoeken, staat genoeg te koop zie ik...
Ik vind toch niet heel veel op Marktplaats en wat ik vind is in combinatie met een mono versterker en ik heb een 4 kanaals nodig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Shadow »

Je kunt er 2 gebruiken? een mono voor je sub en een 2 of 4 kanaals voor de rest?
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Shadow schreef: ma 06 nov 2023, 14:53
Je kunt er 2 gebruiken? een mono voor je sub en een 2 of 4 kanaals voor de rest?
Ja klopt, maar ik wil het voor mijn eerste poging even simpel en betaalbaar houden.

En twee versterkers achter het handschoenenvak past wellicht niet? En anders moet je het mono blok bij de subwoofer plaatsen en dus ook weer extra bekabeling naar de kofferbak toe.

Ik had zojuist even in mijn auto gekeken trouwens en ik kon niet eens zien hoe het handschoenenvak los zou moeten. Ik had een filmpje gekeken en daar zaten twee bouten onder het handschoenenvak, maar die lijken er bij mij niet te zitten...
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Bertje »

zonal schreef: ma 06 nov 2023, 12:05
@Bertje gaf aan dat de Audio System versterker zijn voeding van een ISO stekker afhaalt en andere (zwaardere/grotere) versterkers een rechtstreekse (+12V) kabel van de accu.
Weet jij misschien of bijvoorbeeld de Pioneer GM-D1004 wel gewoon met een 12V kabel aangesloten word? Ik kan die info namelijk nergens vinden, maar er word ook niets vermeld over ISO stekkers. Dus ik weet niet of je dan automatisch de conclusie kunt trekken of het gewoon 12V is.
De Pioneer GM-D1004 krijgt de voeding ook via de ISO aansluiting:


Die kan je natuurlijk ook op een apart getrokken +12V kabel gaan aansluiten, maar dan moet je iets meer knutselen. Of andere versterker kiezen.
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Dat filmpje had ik ook gevonden gisteren! :)
Ik had er echter niet uit opgemaakt dat de voeding ook via een ISO stekker ging.
Bertje schreef: ma 06 nov 2023, 23:32
Die kan je natuurlijk ook op een apart getrokken +12V kabel gaan aansluiten, maar dan moet je iets meer knutselen. Of andere versterker kiezen.
Nee ik ga niet (onnodig) knutselen haha, dan neem ik een andere versterker. Bedankt voor de info!

Als u eventueel tips heeft voor bepaalde merken die een mooi klein formaat versterker hebben, dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door Bertje »

Merk Vibe levert ze ook wel o.a. alles via de ISO connector. Heeft nog meer modellen daarin.
https://www.mj-caraudio.nl/c-4967221/vi ... 4-kanaals/
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Ah dank u wel voor de link, ik zal het eens gaan bekijken!
zonal
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 nov 2023, 14:16

Re: Versterker, sub en kabels advies voor beginner (Toyota Avensis)

Bericht door zonal »

Bertje schreef: di 07 nov 2023, 14:44
Merk Vibe levert ze ook wel o.a. alles via de ISO connector. Heeft nog meer modellen daarin.
https://www.mj-caraudio.nl/c-4967221/vi ... 4-kanaals/
Kunt u wellicht een subwoofer aanraden die ik zou kunnen gebruiken i.c.m. dit soort lichtere versterkertjes die hun voeding krijgen via een ISO stekker?
Plaats reactie