JBL Subwoofer in rugleuning achterbank

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
egbert

JBL Subwoofer in rugleuning achterbank

Bericht door egbert »

Goedemiddag allemaal,
Ik heb een JBL Stage 82 subwoofer gekocht met een Excalibur X500.2 tweekanaals versterker gekocht. nu heb ik alle kabels al liggen en wilde ik de subwoofer in de achterkant van de achterbank zetten. Nu wil ik een subwoofer waar je de Bass echt voelt. Ik heb al een gat in de achterkant gemaakt waar de subwoofer in kan. maar is het misschien handiger als ik er een kist voor in de plaats in maak. Ik weet niet hoe ik de berekeningen doe voor een gepoorte kist.

Ik zie uit naar jullie reacties!

Bij voorbaat dank, Egbert
Shadow

Re: JBL Subwoofer in rugleuning achterbank

Bericht door Shadow »

Welkom, gezien de totale afwezigheid van specificaties bij JBL;
https://www.jbl.com/car-subwoofers/STAGE82.html

Maar na ff googlen (wat je zelf vast ook al had gedaan) komen we uit bij crutchfield;

https://www.crutchfield.com/S-8BVfMu6bp ... -82AM.html
Enclosure Recommendations

Sealed Box: JBL recommends a sealed enclosure with an internal volume of 0.35 ft³. Sealed enclosures provide the most control over a woofer and provide accurate sonic reproduction, making them suitable to all types of music.

Ported Box: JBL recommends a ported enclosure with an internal volume of 0.42 ft³ using one 1.97" diameter x 6.7" long port, resulting in a tuning frequency of 50 Hz. They also recommend using a sub-sonic filter. Ported enclosures typically provide better overall efficiency than sealed so they are suitable for use with smaller amplifiers, giving you more bass output from a given amount of power.

Free-air Mounting: In addition to being compatible with sealed and ported enclosures, the woofer can be used in free-air applications. A free-air subwoofer is designed to be mounted on a baffle board, which separates the front of the speaker from the back. For instance, you could mount this woofer to a board attached to the rear deck or placed in the trunk against the rear seat. The trunk acts as the enclosure housing the subwoofer. Because there is no specific volume of air to stiffen the suspension, the free-air power handling is approximately half that of the woofer in a box, in this case 100 watts RMS.

Band Pass: JBL also recommends prefabricated band-pass enclosures. Band-pass enclosures often provide the most output available from any amplifier and subwoofer combination, but at the expense of sonic accuracy.
Dus, doe er je voordeel mee...
egbert

Bericht door egbert »

Oke top dus ik moet een 12 liter kist hebben met die Port Tube van 2 inch?
egbert

Bericht door egbert »

en als ik toch de 1000 watt piek wil hebben moet ik een 45 liter kist hebben?
Shadow

Bericht door Shadow »

Als je daar 1000 Watt op zet geeft ie heel even licht...daarna rook...ik zou 10 liter gesloten pakken, valt mooi vanzelf af zonder subsonisch filter.
egbert

Bericht door egbert »

ik bedoelde 800 watt max, op de site van crutchfield staat dat het minimaal 12 liter moet zijn en max 45 liter. nu zeg jij 10 wat is het handigste?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ook met 800 Watt help je deze driver over de saus, het is een 8" sub driver met een spreekspoel van 38mm, daar verstook je geen 800 Watt in hoor.
De driver kan het beste in een gesloten kast van 9,91 liter of een geventileerde kast van 11,89, afgestemd met een poort op 50Hz, bij de gepoorte kast wordt een subsonisch filter aanbevolen om de uitslag van de driver binnen de perken te houden. De gesloten kast kent een natuurlijke afval in het laag en heeft dat niet nodig. Omdat je niet bekend bent met de materie zou ik een gesloten kast aanbevelen, daar kan wat minder mee mis en werkt vaak fijn in een auto. Maar misschien zijn er andere mensen met andere inzichten.
egbert

Bericht door egbert »

Knipsel.PNG
Hier staat dat er max 800 watt in kan met piek. Sorry dat ik er echt niks van weet maar waarom zouden mensen hiermee adverteren dan? Ga ik met een gesloten kist de bass wel voelen of alleen horen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Verkoop praat heet dat, van heel, heel even 800 Watt gaat ie niet stuk, dat is wat daar staat. Dat RMS vermogen is wat eerlijker en bruikbaarder in de echte wereld. Een 8 inch driver is een leuke aanvulling in een auto, geen materiaal om de ramen mee te laten rammelen, maar als dat goed is waarom niet, ik heb ff terug een JBL Bass Pro Hub in m'n reservewiel gehad, ook een fijne aanvulling op het laag.
Plaats reactie