MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Als ie tussen de 50Hz en 15kHz recht is voldoet ie wat mij betreft als “goede versterker”.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

O:) Het is geen PA versterker
Ik voor 20 tot 20K binnen 0.5dB
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Dat ge je niet redden Bert.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Niet op vol vermogen iig
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Gewoon amplitude ? geen probleem hoor ik denk zelfs zonder feedback !
Als je er vervorming,s cijfers bij gaat vragen dan ff geven nu is dat op 1 khz bij 25 Watt THD 0.5% ik rond het maar naar boven af
Maar de Afwijking in de sinus op 20 khz is er nog steeds en op 30 khz is het weer prachtig
14 volt is 25Watt heb ik maar even gedaan dan is de THD 0.4% Zonder NFB !
Dus ook zonder printplaat.
Wel met Takman weerstanden van 2€ per stuk
Ook even met KT120 getest daar werd het iets minder THD 0.45% maar als ik het raam open zet waait er weer een 0.05% af
Dus ik weet ff niet hoe ik die sinus op 20 khz beter krijg ik meen dat NFB niet hielp
Maar kan dat ook uit proberen
Kan ook nog ff spelen met de Condensators ik heb er die teflon dingen niet ingedaan
Wie weet.?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Op 20kHz geloof ik wel, maar 20Hz?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nette Sinus hoor
Morgen stuur ik een scoop plaatje
Ik zit in elk geval nog steeds met die vervorming die ondanks dat het signaal tegen gestuurd wordt
Heb 2-4 keer meer signaal aan de ingang nodig
En als ik de tegenkoppeling oneindig maak is het resultaat op zijn best
Ik heb een plaatje waar het effect door de tegenkoppeling erger wordt
Dit zie ik in iets mindere mate op 20 khz zonder tegenkoppeling met 25 Watt
Je ziet de top van de sinus smaller worden aan de linkerkat buigt het signaal op eens naar rechts andere helft idem eigen zie je het aan de onderkant nog het beste
Bijlagen
IMG_0833.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: vr 01 sep 2023, 21:33
Ik zit in elk geval nog steeds met die vervorming die ondanks dat het signaal tegen gestuurd wordt
Heb 2-4 keer meer signaal aan de ingang nodig
Niet te veel mierken over die vervorming bij 20kHz bij vol vermogen. Dat heeft geen enkele zin.
Bovendien is het aandeel hoge tonen in de muziek vele malen kleiner dan het laag.
Kijk eens naar de bandbreedte bij een uitgangsvermogen van bijvoorbeeld 2 Watt.
En waarom ga je niet eerst de andere eindtrap klaar maken en eens gewoon luisteren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Daar heb je wel een punt , Dat er niet zoveel vermogen op 20 khz in muziek ziet,
Maar het stoort me wel Douwe.
Ik zal er komende week nog een paar proeven doen of ik het kan verschuiven.
Nu is het denkelijk een resonantie op die frequentie want draai ik de frequentie omhoog naar 30 Khz daar is het mooi net zo als op 1Khz
Bedankt voor het mee denken
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Heb je al eens een andere uitgangstrafo op geprobeerd?

Een oscillatie of resonantie op die frequentie zou kunnen maar dan zou je ze ook moeten kunnen zien. Anderzijds, het feit dat hoger naar 30kHz de sinus terug mooi is wijst daar toch op.
Aan de buizen, weerstanden of condensatoren kan het absoluut niet liggen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja Zelfde verschijnsel Willy
Nog meer ideetjes ? Want ik raak een beetje door mn ideeen heen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Aan de bedrading gaat het ook niet liggen want het fenomeen is hetzelfde als bij de vorige -met print- uitvoering.

Probeer eens een kleine condensator (56 à 100pF) tussen de anodes van de fasedraaier, dus tussen 1 en 6 van de 6N6P.
Bij de CTA2.1 hebben we daar tijdelijk, bij de testen, een hoge oscillatie gehad.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Doe ik willy
Bij deze geen effect met 75 pf
:(
Bijlagen
IMG_8816.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef: vr 01 sep 2023, 20:57
Op 20kHz geloof ik wel, maar 20Hz?
Het plaatje voor joram u vraagt ik draai
Het is lastig om een goede foto te maken Wacht met smart op een ding wat ik in die scoop kan steken geheugen stick en een ander ding wat in mijn ipad kan en waar ik die usb stick in kan doen
Dat heb ik scherpe en niet overbelichte stukjes tekst
Bijlagen
IMG_8817.jpeg
IMG_8824.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 02 sep 2023, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

... dat zei Joost den Draaijer
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: za 02 sep 2023, 11:33
Doe ik willy
Bij deze geen effect met 75 pf
:(
.... dan weet ik het ook niet meer en moet ik Douwe bijtreden dat op 20kHz zoiets niet erg is.
Maar het is wel raar, was Anne hier maar, die zou het wel weten :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik heb een mail gestuurd naar Menno van der Veen
Ik blijf een muggen zifter
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ga Formule 1 kijken
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Willy_61 »

Nog een laatste poging:

Je kan de vereenvoudigde "pseudo CFB" van Menno ook eens proberen met 2M2 tussen de anode van elke eindbuis en vóór de koppelcondensator.
pseudo CFB.jpg
Uitleg Anne over de pseudo CFB, zie forum, CTA 4.0 pagina 56
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 02 sep 2023, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Dat is wel een hele groote stap van het originele schema Willy
Maar als ik er niet mee weg kan met deze opstelling dan kan ik dat ook gaan proberen
Ga nog wat spelen met de Tegen koppel windingen mogelijk dat er een toch mee koppelt
En niet oscileert maar een raar effect geeft
Wat me sterk lijkt maar niet geschoten is altijd mis
Ik heb dit zelfde scoopbeeld ook bij een ander gezien maar ook geen oplossing
Wel dat het ook op trafo werd afgeschoven , maar bij 2 verschillende merken zelfde narigheid
Geloof ik niet in
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nu het van fase veranderen tegen CFB winding een voor een omgewisseld
Dat had als resultaat dat er op 215 khz er nog een behoorlijke sinus uitkwam !
Antenne er aan en een seinsleutel , gaan met die banaan :lol:
Zeg maar net zo iets als bij een klasse D versterker.
Je hoort het niet dus geeft het niet.
Zo zit ik niet in elkaar.
Andere Dummy er aan en ik stond bij na te dansen ( generator stond nog op 20 Hz ) :yeah: :oops:
Dus ben ff uit geprutst , mijn rug doet zeer ,
Nog meer Ideeen Willy of andere ?
Baal als een stekker dit moest mijn Top versterker worden
Andre buizen heb ik ook al geprobeerd
Ga nog een keer op de Fasedraaier meten
Kijken of het daar nog schoon is op 20Khz
Zodat ik 100% zeker kan zeggen , het zit er na niet goed
Als ik het op een sigaren kistje metsel is het goed
Nu 50€ voor Het lakwerk en 100€ aan aluminium alles mooi gefreest
En dan is dit het resultaat
Ben benieuwd wat Menno ervan zegt Willy en Douwe
Als hij zegt zit in de combinatie eindbuizen UGT koop ik zijn trafo hier voor
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ik probeer te begrijpen wat er staat Bert, maar kan er geen touw aan vast knopen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Er zitten op de uitgangs trafo 2 wikkeling welke tussen de kahode en gnd geschakeld zijn
Dat wordt CFB genoemd
Afh van de fase Versterken ze het signaal of verzwakken ze het signaal
Dit kan je doen door de wikkeling om te keren
Dat heb ik geprobeerd Douwe
In de stand dat de wikkeling in tegen fase staat is alles goed .
Staat die wikkeling in fase dan wordt het versterkt en gaat de versterker meestal oscilleren
Dat heb ik met beide wikkelingen geprobeerd
Echter beide wikkelingen waren goed aangesloten
Dat mij Rug zeer doet behoeft geen uitleg ?
Verder heb ik julle om ideen gevraagd wat er fout zou kunnen zijn. Ookdat behoeft geen toelichting toch ?
Ook niet dat ik er sjagerijnig van wordt behoeft ook geen toelichting?
Ook niet dat ik op de fasedraaier nogmaals wil nazien dat daar de Sinus op 20KHz goed is als het op de luidspreker uitgang die vervorming optreedt
Dat behoeft ook geen toelichting
Dat ik eventjes dacht dat met een andere dummyload op de luidspreker uitgang
Het signaal op 20 khz niet vervormd was , maar ik nam aan dat de generator op 20 khz stond
Maar het was geen 20.000 hz maar 20,000 hz
Dus welk stuk wil je dat ik toe licht of verduidelijkt
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: za 02 sep 2023, 15:20
Het signaal op 20 khz niet vervormd was , maar ik nam aan dat de generator op 20 khz stond
Maar het was geen 20.000 hz maar 20,000 hz
Ik begreep uit je verhaal dat je generator op 20kHz stond. Tussen 20.000Hz en 20,000Hz zit natuurlijk wel een factor 1000
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: za 02 sep 2023, 15:20
Afh van de fase Versterken ze het signaal of verzwakken ze het signaal
Hij moet daar juist in fase staan met de roosterspanning heb ik altijd begrepen.
Plaats reactie