Ik stel me voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik stel me voor

Bericht door ScHenk »

Hallo allen.
Ik ben geïnteresseerd in audio apparatuur sinds de jaren 70 van de vorige eeuw. Ik bekijk de apparatuur op de inhoud en de ontwerp aspecten op de kennisgebieden die ik machtig ben, waaronder het gebied van de elektronica helaas niet valt.
Waar ik mogelijke verbeteringen ontdek bedenk ik vaak de invulling ervoor.

Zo komt het voor dat ik luidsprekers open maak en aanpas. Demping aanvullen, kabels vervangen en componenten vervangen voor bekende ‘goed klinkende’ varianten. Ook, en met name, pas ik draaitafels en armen aan. Iets nieuws bouwen komt bij mij weinig voor, tenzij het bouwen van de Tentlabs CD speler geldt and nieuwbouw. Deze CD speler werd als bouw pakket geleverd en heb ik inderdaad gebouwd. Een Hawk bouw pakket is ook vanuit mijn handen als versterker ontstaan. Ook daar heb ik wegen gevonden om zoveel mogelijk mogelijke aanvullingen en aanpassingen in te brengen. Op basis van een Foster breedband luidspreker-eenheid heb ik een kast ontworpen en gebouwd. Die heb ik op een setje in de keuken aangesloten gehad, maar is inmiddels weer verdwenen.

Ik zal mezelf en mijn interesse voor audio hieronder ‘kort’ presenteren.
In de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik mijn inzichten in audio apparatuur kunnen laven en schaven aan de hand van een aantal behulpzame techneuten bij Audio & Techniek. Mijn amateur inzichten heb ik in kunnen brengen en het samenspel leverde uitbouw van kennis.
Heel wat jaren ben ik verknocht aan ‘staten’, ‘glaslampen’ en ‘vinyl’. Na 30 jaar klinken digitale bronnen in mijn oren inmiddels net zo goed als vinyl en dus staat daarvan al jaren een voorraad muziek ter hand. In mijn apparatuur keuze loopt als rode draad vaak ‘Nederlandse herkomst’ en daarnaast namen beginnend met een ‘A’. Dat laatste is in Audio land niet heel verbazend, maar toch opvallend. Audio Magic, Audio Static, Arion, Aitos, Audio Research , ik heb er allemaal veel plezier aan beleefd en beleef dat nog. Iets dat voor mij goed genoeg is of met aanpassingen goed genoeg te maken is blijft lang en kan dus decennia blijven. Want goed is goed en wordt niet zo maar door een nieuw product overschaduwd.
Ik kan over een man cave beschikken die voor audio nerds gezellig is gemaakt, maar voor anderen … ?

Onlangs heb ik een oude vertrouwde luidspreker opnieuw in bezit gekregen. Een Van den Hul monitor, uit de jaren 80. De Volt woofers zijn niet goed meer en daar wil ik eens naar kijken om te zien wat er ter herstel nog mogelijk is. Wellicht ga ik op zoek naar een professionele luidspreker hersteller, maar zelf iets proberen te herstellen vind ik een uitdaging. Ik ben benieuwd of ik de klank van deze 55 kg kolos weer zal herkennen.


PS: Ik heb wel iets met draaitafels, dat is een understatement.
De TechDas Air Force loopwerken spreken mij tot de verbeelding. Ik zie hierin het herrijzen van mijn favoriet; de Versa Dynamics 2.0 , bedacht en gebracht door John Bicht. Echter, de integratie met een ultieme luchtlager tangent arm mist bij TechDas, dus vissen ze vooralsnog achter het net. Het TechDas loopwerk programma is overigens tadeloos goed en briljant uitgevoerd, dat moet worden gezegd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik stel me voor

Bericht door Henkjan »

welkom hier!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ik stel me voor

Bericht door Shadow »

Welkom! =D>
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ik stel me voor

Bericht door rikpost »

Welkom Henk :bakkie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ik stel me voor

Bericht door Barry2001 »

Welkom op dit forum!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Ik stel me voor

Bericht door motoindo »

Welkom op dit heerlijke forum, er loopt hier van alles rond, zo viel er tijdens de laatste zba meet een kamer vol vinylofielen te bewonderen dus je gaat je vast thuisvoelen hier :-)
Gebruikersavatar
ScHenk
Berichten: 12
Lid geworden op: di 11 apr 2023, 22:15
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Ik stel me voor

Bericht door ScHenk »

rikpost schreef: wo 12 apr 2023, 7:25
Welkom Henk :bakkie:
Hi maat, ik zal eens jouw posten bekijken. Er zal vast veel over de zelfbouw bollen staan. :wink:
Heeft dit super systeem eigenlijk al een naam? :idea:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ik stel me voor

Bericht door rikpost »

Hoi Henk
Zoek maar op Vierwegsysteem met Dynaudio
Ik kan helaas niet knippen en plakken met deze Ambtenaren Telefoon .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ik stel me voor

Bericht door Shadow »

ScHenk schreef: wo 12 apr 2023, 9:31
Heeft dit super systeem eigenlijk al een naam? :idea:
rikpost schreef: wo 12 apr 2023, 17:03
Hoi Henk
Zoek maar op Vierwegsysteem met Dynaudio
Ik kan helaas niet knippen en plakken met deze Ambtenaren Telefoon .
Deze;
viewtopic.php?t=16901&hilit=vierweg
Gebruikersavatar
Marcel27
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 13:04
Locatie: Twente

Re: Ik stel me voor

Bericht door Marcel27 »

Welkom ScHenk.
Plaats reactie