Even voorstellen: Hoorndude

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoorndude
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2023, 17:32

Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Hoorndude »

Allereerst bedankt voor dit forum, het is fijn om ook in je moerstaal te "horen" over het zelf bouwen van audio en aanverwante zaken. Wellicht is het zelfs te zijner tijd mogelijk "in real life" nieuwe vrienden te maken! Met leden van buitenlandse fora is dat eigenlijk onmogelijk, aangezien de reisafstanden dan te groot kunnen zijn om eens bij elkaar te komen luisteren. Ik weet natuurlijk (nog) niet of leden van dit forum dat doen, maar dat wijst zichzelf wel :D

Over mijzelf, als kind speelde ik gitaar en was al geïnteresseerd in allerlei zaken rond muziekweergave. Mijn pa had door iemand gemaakte speakers met Wharfedale units uit de jaren '70 en een Nikko transistorversterker met uitgangstrafo's en die klonken altijd al beter dan wat mijn vriendjes thuis hadden (stereotorens met plastic boxjes). Toen ik basgitaar ging spelen moest er een baskast komen en heb ik van een afgedankte keyboard speaker een basbox gemaakt. Sindsdien heb ik niet meer stil gestaan en met (soms behoorlijke) tussenpozen audio onderdelen bedacht en gebouwd. Helaas ben ik niet met een gouden lepel in mijn mond geboren, dus zelfbouw was noodzakelijk om de kwaliteit te halen die ik wilde horen in de weergave.

Mijn belangstelling gaat met name uit naar hoornluidsprekers en buizen versterkers, al heb ik ook wel "Gainclones" gemaakt en dat klinkt ook goed, volgens de "47Labs-methode".

Hieronder een panorama plaatje van mijn huidige luisterruimte met apparatuur, een mix van gekochte en gebouwde spullen. In woorden: het is een actief 4-weg systeem met zelfbouw hoorns en een bandpass subwoofer array. Ik verwacht in de loop van de tijd meer te vertellen...

Groetjes,
Hoorndude
PANO_20221202_211452.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door FR_Aad »

Welkom Horny!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Henkjan »

welkom bij de club!
Gebruikersavatar
Hoorndude
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2023, 17:32

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Hoorndude »

Bedankt!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door hardbats »

Welkom! Op de een of andere manier denk ik dat die hoorns in segmenten geprint zijn, klopt dit?
Gebruikersavatar
Hoorndude
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2023, 17:32

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Hoorndude »

hardbats schreef: di 13 jun 2023, 23:02
Welkom! Op de een of andere manier denk ik dat die hoorns in segmenten geprint zijn, klopt dit?
Klopt helemaal!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Walt »

Welk type W-hoorn zijn dat?
Gebruikersavatar
Hoorndude
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2023, 17:32

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Hoorndude »

Walt schreef: do 15 jun 2023, 20:56
Welk type W-hoorn zijn dat?
Eigen ontwerp, ik noem het een MIGhoorn. Vanwege de "cone" die (in de verte) lijkt op de neus van een Mig21 russische straaljager ;-) en het eerste deel van mijn voornaam. Bij belangstelling wil ik er wel meer over vertellen, maar beter niet in dit draadje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Walt »

Ik zou graag meer erover horen, zoals het ontwerp, welke driver zit erin, afmetingen, diepgang etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Shadow »

Welkom!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Douwe84 »

Welkom!
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door TabCam »

Mooi hoor, zo'n specifieke luisterruimte. Heb zelf ook een actief systeem met open baffle ipv hoorns en in een huiskamer, zonder akoestische maatregels helaas :hide:.

Meets & Greets worden zeker gedaan, hangt natuurlijk wel van de afstand af. Zelf woon ik in t Oost'n dus een eind bij veel leden vandaan maar stuur gerust een pm als je dat leuk lijkt :bakkie:.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door satefan »

En...zo nu en dan zijn er de beruchte ZBA luisterdagen, in September weer in Ermelo bijvoorbeeld: viewtopic.php?p=2061599

Altijd erg gezellig!
Gebruikersavatar
Hoorndude
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2023, 17:32

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Hoorndude »

satefan schreef: di 01 aug 2023, 17:22
zo nu en dan zijn er de beruchte ZBA luisterdagen, in September weer in Ermelo bijvoorbeeld
Jammer, ik ben dan net op reis! Wil er graag een volgende keer wel bij zijn...
Gebruikersavatar
Marcel27
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 27 aug 2023, 13:04
Locatie: Twente

Re: Even voorstellen: Hoorndude

Bericht door Marcel27 »

Welkom Hoorndude, ik ben benieuwd naar je verhaal.
Plaats reactie