MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Takman weerstanden zijn Zeer speciale met geheimzinnige met erg audiofiele eigenschappen
Maar ik mag daar verder niets overzeggen Douwe :lol:
Daar geloof ik natuurlijk geen Bal van
Maar ik had er een aantal gevonden bij de spullen die ik van Edwin69 overgenomen heb
En er zitten 1 mm dikke koperdraden aan en dat is wel fijn met point to point bedraden
Maar je krijgt ze niet in een print die gaatjes zijn op zn hoogt 0.9 mm daar krijg je net 0.8 mm door
Maar ik wist niet eens hoeveel ik er had dat is ook wel 5-6 jaar geleden ik had er bijna 20 van 1 K en 10 van 33K en een 2 tal van 100 k en van 1 M ik heb er wat bij gekocht bij AE
Die hebben er ook en ! waar mijn Trafo lag
Dus heb gevraagd om ze er bij te doen met terug sturen
Dan valt het wel mee wel 2€ per stuk Douwe dus zeg dat je er een 1 Watt 1% metal oxyde weerstand mee vergelijkt zijn ze 9 keer duurder
Maar nog steeds geen 1 mm dikke koper draad En het bouwt erg fijn en strak en voelt mechanisch stevig
En voor een versterker waar 15 weerstanden in zitten en point to point Zou ik er zeker weer kopen want als je iets bouwt waar je van geniet met bouwen
Wetende dat het ook stevig is Ja voor 10€-15 per versterker
Verder heb ik niet veel gedaan veel last van mn rug Geen Lol aan
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Heb je al weer wat kunnen doen Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Vergeten mijn verhaaltje op te slaan
Ik werd wat afgeleid door een F1 video op YouTube en vergeten het op te sturen
Dus ja ik heb het meeste bedraad de NFB nog niet ook de stroombron moet er nog in
En dan zou ik eigenlijk alles kunnen uit testen
De Elektronische Choke zit er ook in , nog niet uit getest op de rest van de carburateur
Maar het zal wel goed komen en op tijd uitzetten voor de brommer verzuipt :lol:
Alle voedingsdraden zijn voorzien van een amp schuifstekker dus B+ en B++ los en er staat verder geen hoogspanning op de versterker
B+++ is voor de 6SN7, de B++ is alleen voor de 6N6P , misschien dat ik die nog vervang door een ECC99
die vond ik klankmatig in de AnnaBill erg fijn
De meningen zijn daar over verdeeld , maar het is mijn versterker als ik het lekkerder vind dan moet ik daar gewoon een ECC99 in steken
Punt.
Bijlagen
IMG_8719.jpeg
IMG_8720.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Stroombron op een printje aangesloten op een voeding Stroom is 15 mA
Alleen ik snap niet hoe ik het aan die versterker moet koppelen
Bijlagen
IMG_8731.jpeg
IMG_8734.jpeg
IMG_8728.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: ma 28 aug 2023, 13:42
Alleen ik snap niet hoe ik het aan die versterker moet koppelen
Het printje wat je hebt is dubbel uitgevoerd.
Aansluiting 1 of 2 gaat naar de 3 en 8 van V2.
Aansluiting 3 gaat naar massa en
op aansluiting 4 moet dan eigenlijk -15V staan, maar -12V gaat ook goed werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ok Douwe , ik heb voor het goede doen de rode en zwarte draad even om gestoken in dat stekkertje
Dus aansluiting 1 collector BD179 naar kathode 6N6P
Aansluiting 3 zit aan 12K
Aansluiting 4 zit aan 39 ohm en moet aan -12 Volt
En voeding + 12 V naar de gnd
Ok Douwe snap m
Oh ja edit ik heb even de spanning van -12V naar -17V gedraaid of de stroom op 15 mA bleef staan
Bedankt nog voor de hulp Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: ma 28 aug 2023, 14:32
Oh ja edit ik heb even de spanning van -12V naar -17V gedraaid of de stroom op 15 mA bleef staan
Ja, dat maakt niet zo veel uit. De stroom word toch bepaald door de kniespanning van de BC547.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik wilde het zeker weten dat het niet als een weerstand ging werken meer spanning erop meer stroom
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: ma 28 aug 2023, 15:36
Ik wilde het zeker weten dat het niet als een weerstand ging werken meer spanning erop meer stroom
Het heet toch ook een constante stroombron?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja maar ik wilde gewoon weten of dat wat ik had ook zo werkte :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nu ik heb een poot van de in de versterker aanwezige voeding voor de gloeispanning los gesoldeerd en een laten zitten.
ik heb een Delta Electronica regelbaar op 6.3 volt ingesteld en aangesloten op die ene los gesoldeerde draad en de ander op de draad die nog vast gesoldeerd zit
Gloeispanning is aanwezig op pootje 7-8 van de 6SN7 gecontroleerd!
Dan de hoogspanning los genomen in de versterker ik heb geen zin om al die elco,s op te laden en er nadien een oplazer van te krijgen
Ik heb een regelbare voeding 350 volt op R11 aangesloten en de min ervan op Gnd
Er is een spanning van 4.72 Volt DC op buispen 3 van de 6SN7
Er loopt dus stroom door de buis
Een 1 KHz signaal van 1Volt PP op knooppunt R1/1C3 11.2VPP
C3 hangt met lange draden er bij omdat ik met de soldeerbout tegen dat plastic aangekomen ben en er maar ff een nieuwe in gezet en niet netjes
Maar is niet erg veel eigenlijk :think: 11.2PP Volt
Met 1 volt RMS staat er 26Volt PP dat is denk ik wel voldoende
Ik heb al gezien dat je die buis nog veel verder kan uitsturen
Waarom staat dat zo tam ? Niet nodig misschien
En hoe stel je nu die versterkerking in ?
Is dat misschien met de Kathode weerstand ?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Bijlagen
IMG_8748.jpeg
IMG_8747.jpeg
IMG_8746.jpeg
IMG_8745.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 29 aug 2023, 11:20
Ik heb een regelbare voeding 350 volt op R11 aangesloten en de min ervan op Gnd
In het schema is R11 een stopweerstand van 1K aan het stuurrooster. Heb je de nummering verandert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nee hoor gewoon een type voutje moet R14 zijn daar zit de 350 volt op
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 29 aug 2023, 11:20
En hoe stel je nu die versterkerking in ?
Is dat misschien met de Kathode weerstand ?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Hoi Bert, de versterking tam? Als je bet berekend kom je op 11.6x.
Dat komt wel ongeveer overeen met wat het bij jou doet.
Je kunt de versterking vergroten door over de kathode weerstand een elco te zetten maar dan zal de tegenkoppeling niets meer doen. De kathode weerstand samenstellen uit 1k plus 1k2 is dan de oplossing. Over de weerstand die aan de kathode zit plaats je dan en elco.
Voorlopig zou ik het zo laten zoals het nu is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ok dus die 11 keer is normaal
Dat wist ik niet , vond het weinig , maar nee ik laat het zo , ik had nog een losse draad een kant van die Anode weerstanden aan een kant helemaal los geen soldeerbout bij geweest
Die zit vast en spanning op de Fasedraaier en ook het signaal er op Komt niks uit !
Er komt wel warmte BEHOORLIJK WAT , van die 5 Watt anode weerstanden zoveel dat ik wat begon te ruiken Alle transistor dingen bleven koel , maar die 33K 5 Watt auw
Morgen kijk ik wel verder Er zit iets niet goed
Knappe vent die ziet wat er verkeerd zit O:)
De B+ is op dit moment 390 volt en daar van snoep ik met die 33K wat van af voor de 6SN7
Die draden eraan naar de voeding in de versterker zijn los van de print power supply
Dat zijn die 3 amp schuifstekkers
Foto 2
Dus die voeding wordt ook niet gebruikt maar een losse voeding , staat uit op foto.
Bijlagen
IMG_8754.jpeg
IMG_8759.jpeg
IMG_8757.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 29 aug 2023, 14:51
Die zit vast en spanning op de Fasedraaier en ook het signaal er op Komt niks uit !
Dat is raar Bert. Er zou toch genoeg uit moeten komen.
Dat die 33K weerstanden warm worden is normaal. Er wordt ruim 2W per weerstand in verstookt.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik zal wel een bedradings foutje gemaakt hebben douwe, maar ik moet er ff mee stoppen
Mn rug gaat weer pijn doen , en dan moet je stoppen zegt mijn zoon :boos:
Dus dat doe ik maar en een ibuprofen 400 mg in geslikt
Morgen verder Douwe .
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ja, dan kun je beter even stoppen. Er komen nog meer dagen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Nou Douwe het gaat niet zoals het moet met de stroombron
Op het stekkertje op de print staat cijfer 1 en aan de andere kant 4
Ik heb het als volgt aangesloten om - spanning t.o.v. van gnd. te krijgen
1 komt de gnd van een 7812
2 daar zitten 2 draden op een naar +7812 en een draadje naar de gnd Amplifier
Dan wordt automatisch de Gnd van de 7812 negatief t.o.v. Gnd amplifier
3 van het printje naar Cathode op pin 3-8 van de 6N6P
Maar dat werkte niet
De Fasedraaier liep op 1 poot
De stroom op 1 kant was ook veel te groot er stond een negatieve spanning -7 Volt op de Plate op pin 1 de beide buisvoet soldeer lippen 1 en 2 zitten tegen elkaar.
Met isolatie van de draad strippen waarschijnlijk ook aan de soldeer lip getrokken en zo dat ze tegen elkaar kwamen, andere verklaring heb ik er ff niet voor
Dat losgemaakt Spanning er op
Nog steeds niet goed , ik heb de stroombron er tussen uit genomen
En de kathode 3-8 van de 6N6P aan gnd verbonden met een draadje
Iets klopt er nog niet krijg bijna geen spanning op de buis ik meen 28 volt
Heb het uit gezet
Bijlagen
IMG_8731.jpeg
IMG_8734.jpeg
Scoop plaatje plate 6N6P 1 kant
Scoop plaatje plate 6N6P 1 kant
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

1 of 2 moet aan de kathode's
3 aan de GND
4 aan -12V
Dan gaar het lukken>
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Na het eten ga ik dat proberen
Ik heb het nu alleen met behulp van de voltage uit de stroombron aangesloten
Dus dat ik een negatieve spanning op de cathodes 6NP6 hier schrijf ik de naam fout denk 6N6P
Als het ding maar een naam heeft
Douwe even nog voor de verwarring 3 aan Gnd van de 7812 van de powersupply of gnd Versterker
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: wo 30 aug 2023, 15:52
Douwe even nog voor de verwarring 3 aan Gnd van de 7812 van de powersupply of gnd Versterker
Aan de GND van de versterker.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Waar moet de gnd van de 12 volt power supply waar ik de stroombron mee voed aan ?
Gnd power supply aan gnd versterker gedaan [ dat zal wel fout zijn ] ik heb de tijd genomen om
te zien of de cathode -12 volt was Dat klopt
1Khz in er komt uit de eerste buis 6SN7 nu ook een fout signaal uit wat ik niet begrijp
Ik heb daar niets aan gewijzigd :think:
De spanning op de kathode is ook nog hetzelfde 4.7 volt
De fase draaier begint te stinken ( de 5Watt weerstanden) die beginnen ook te verkleuren
Oh ja er komt ook niks uit Ja :shock: Rook als ik langer wacht met uit zetten
Bijlagen
IMG_8769.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: wo 30 aug 2023, 16:40
Waar moet de gnd van de 12 volt power supply waar ik de stroombron mee voed aan ?
Stuur anders even het schema van de voeding mee.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Is gewoon trafootje 12 volt 4x 1N4007 elco 1000uF 35 volt en dan een 100 nf Dan een in de plus een 7812 en en een 10 uF over de uitgang niks speciaals Douwe
Gewoon een simpel ding
Bijlagen
IMG_8771.jpeg
IMG_8776.jpeg
IMG_8775.jpeg
Plaats reactie