Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Moderator: Beheerdersteam
Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Server onderhoud, het is dan hier vaak niet meer de software die dan op tijd moet worden bijgewerkt.
Nu gaf tijdens het rebooten de server aan dat hij niet verder wilde, harde schijf was telkens degene die dan een overzicht gaf van problemen.
Nu die kast maar eens open gemaakt, hij hangt dan bij mij onder een werkblad, en dan in een set aluminium beugels.
Dan schrik je wel even wat het toch aan stof verzameld.
En als je dan de schijf omdraait en naar het label kijkt, tja mag ook wel geproduceerd in 2008, en dus niet zo veel later in deze behuizing geplaatst en die draait dan 24/7 over al die jaren. De behuizing en MB komt uit dezelfde fabriek als waar de Apple delen gemaakt worden, Foxconn.
Nu dan maar een 1TB SSD er voor in de plaats gedrukt, en de Server software van Ubuntu er op installeren, de 2 TB WD die er een poosje geleden in is geplaatst gaat nog gewoon door.
Deze schijf ooit gekregen van iemand die aangaf dat hij kapot was, maar dat bleek alleen de USB aansluiting, de schijf zelf was als nieuw. Ik ben benieuwd of die ook zo lang meegaat.
Nu gaf tijdens het rebooten de server aan dat hij niet verder wilde, harde schijf was telkens degene die dan een overzicht gaf van problemen.
Nu die kast maar eens open gemaakt, hij hangt dan bij mij onder een werkblad, en dan in een set aluminium beugels.
Dan schrik je wel even wat het toch aan stof verzameld.
En als je dan de schijf omdraait en naar het label kijkt, tja mag ook wel geproduceerd in 2008, en dus niet zo veel later in deze behuizing geplaatst en die draait dan 24/7 over al die jaren. De behuizing en MB komt uit dezelfde fabriek als waar de Apple delen gemaakt worden, Foxconn.
Nu dan maar een 1TB SSD er voor in de plaats gedrukt, en de Server software van Ubuntu er op installeren, de 2 TB WD die er een poosje geleden in is geplaatst gaat nog gewoon door.
Deze schijf ooit gekregen van iemand die aangaf dat hij kapot was, maar dat bleek alleen de USB aansluiting, de schijf zelf was als nieuw. Ik ben benieuwd of die ook zo lang meegaat.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Als je een "open" voorkant hebt zoals b.v. bij de HP kasten, scheelt het enorm in stof door daar een extra stoffilter te plaatsen. Zelf maken van een afzuigkap filter of zo en dat splitsen naar 10mm dik. Scheelt ook enorm met het dichtstoffen van je CPU koeler en daarmee dus ook in de temperatuur van je CPU. Eens in het half jaar even voorzichtig met de stofzuiger weer schoon zuigen.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Klopt, alleen deze heeft een passieve koeler/cooler, en de stof komt via de zijkant waar een ventilator zit.
Dus via de zij, en deels de achterkant. Aan de onderkant zie je dan de ventilator, die blaast het naar de andere kant.
Dus via de zij, en deels de achterkant. Aan de onderkant zie je dan de ventilator, die blaast het naar de andere kant.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Een stofnest dus
Moet zeggen dat qua luchtstroom en koeling de HP towerkasten erg goed doordacht zijn. Maar ok een modern I5 V10 release of hoger is vandaar de dag andere koek voor een servertje. Kleiner en stuk zuiniger ook.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Ach, na een jaartje of 5, meen ik, valt het toch wel mee ???
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Zeker, dat ga ik hier niet redden. Moet minstens 1x per jaar de stofzuiger door.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Op deze manier geplaatst zou die ook als stofzuiger dienen.
Soort kruimel diefje.
Soort kruimel diefje.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
'Tis niet eerlijk, de kat kan er zo uitspringen maar de muis zit vast aan een draadje.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Goed on te weten: Met SSD's werkt het anders qua levensduur dan met HDD's. Een SSD doet continu refresh cycles zolang die aan de stroom hangt, ook als er helemaal geen lees/schrijf activiteit is, en de levensduur teller blijft dus altijd lopen. Na x schrijf cycli (waarbij de refresh dus meetelt) is het ding op. Een HDD gaat zonder activiteit in de rust modus en stopt met draaien, waardoor alle slijtage stopt. In feite kan je dus stellen dat een SSD na een x aantal uren onder spanning op zal zijn ongeacht het datagebruik ervan. Bij een HDD is de gebruiks intensiteit veel meer bepalend.
Een SSD ongebruikt in de kast leggen is dan ook weer geen goed idee omdat de data verloren kan gaan als er te lang niet gerefreshed wordt. Vooral de eerste generatie had daar een handje van, bleken vaak ineens helemaal dood als ze een paar maanden niet gebruikt waren. SSD schijven die je als back-up gebruikt dus het beste iedere maand een halve dag aan de prik hangen zodat ze kunnen refreshen.
Voor dataopslag op lange termijn ben je zodoende verrassend genoeg nog altijd vaak beter af met een HDD.
Een mooie tussenoplossing is toch een SSD gebruiken voor de performance en een HDD erbij in die geautomatiseerd een dagelijkse back-up maakt.
Een SSD ongebruikt in de kast leggen is dan ook weer geen goed idee omdat de data verloren kan gaan als er te lang niet gerefreshed wordt. Vooral de eerste generatie had daar een handje van, bleken vaak ineens helemaal dood als ze een paar maanden niet gebruikt waren. SSD schijven die je als back-up gebruikt dus het beste iedere maand een halve dag aan de prik hangen zodat ze kunnen refreshen.
Voor dataopslag op lange termijn ben je zodoende verrassend genoeg nog altijd vaak beter af met een HDD.
Een mooie tussenoplossing is toch een SSD gebruiken voor de performance en een HDD erbij in die geautomatiseerd een dagelijkse back-up maakt.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Dat is de opzet van de grotere HP Miniserver, SSD voor de server software, en 2 x 4 TB Mirror RAID de software van Linux MDADM. Daar staat de Muziek en de Plex server op, de andere die ik hier besprak een Atom met 2 GB geheugen draait dan de Logitech Media Server.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
Zo draait mijn zelfbouw fileservertje ook. OS draait vanaf een SSD, alle data staat op een HDD.
Ik weet niet wat er voor hardware in jouw server zit Hans, (sommige) hardware is zuiniger geworden en stroom een pak duurder. Het kan zijn met die leeftijd (2008, 15 jaar) dat modernere hardware dusdanig veel zuiniger is dat de aanschaf van wat nieuwe onderdelen in een paar jaar is terugverdiend.
Ik weet niet wat er voor hardware in jouw server zit Hans, (sommige) hardware is zuiniger geworden en stroom een pak duurder. Het kan zijn met die leeftijd (2008, 15 jaar) dat modernere hardware dusdanig veel zuiniger is dat de aanschaf van wat nieuwe onderdelen in een paar jaar is terugverdiend.
Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd
2 meter boven mijn hoofd draait er 4,6 kWh aan zonnepanelen, daar ben ik dan wel weer makkelijker mee geworden.
