Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

Server onderhoud, het is dan hier vaak niet meer de software die dan op tijd moet worden bijgewerkt.
Nu gaf tijdens het rebooten de server aan dat hij niet verder wilde, harde schijf was telkens degene die dan een overzicht gaf van problemen.
Nu die kast maar eens open gemaakt, hij hangt dan bij mij onder een werkblad, en dan in een set aluminium beugels.

Dan schrik je wel even wat het toch aan stof verzameld.
stof 1.jpg
stof 2.jpg
stof 3.jpg
En als je dan de schijf omdraait en naar het label kijkt, tja mag ook wel geproduceerd in 2008, en dus niet zo veel later in deze behuizing geplaatst en die draait dan 24/7 over al die jaren.
hd.jpg
De behuizing en MB komt uit dezelfde fabriek als waar de Apple delen gemaakt worden, Foxconn.
Nu dan maar een 1TB SSD er voor in de plaats gedrukt, en de Server software van Ubuntu er op installeren, de 2 TB WD die er een poosje geleden in is geplaatst gaat nog gewoon door.
Deze schijf ooit gekregen van iemand die aangaf dat hij kapot was, maar dat bleek alleen de USB aansluiting, de schijf zelf was als nieuw.
ubu.jpg
Ik ben benieuwd of die ook zo lang meegaat.
ssd.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door Pjotr »

Als je een "open" voorkant hebt zoals b.v. bij de HP kasten, scheelt het enorm in stof door daar een extra stoffilter te plaatsen. Zelf maken van een afzuigkap filter of zo en dat splitsen naar 10mm dik. Scheelt ook enorm met het dichtstoffen van je CPU koeler en daarmee dus ook in de temperatuur van je CPU. Eens in het half jaar even voorzichtig met de stofzuiger weer schoon zuigen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

Klopt, alleen deze heeft een passieve koeler/cooler, en de stof komt via de zijkant waar een ventilator zit.
Dus via de zij, en deels de achterkant.
binnen.jpg
Aan de onderkant zie je dan de ventilator, die blaast het naar de andere kant. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door Pjotr »

Een stofnest dus :lol: Moet zeggen dat qua luchtstroom en koeling de HP towerkasten erg goed doordacht zijn. Maar ok een modern I5 V10 release of hoger is vandaar de dag andere koek voor een servertje. Kleiner en stuk zuiniger ook.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

Ach, na een jaartje of 5, meen ik, valt het toch wel mee ???
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door Pjotr »

Zeker, dat ga ik hier niet redden. Moet minstens 1x per jaar de stofzuiger door.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

fox.jpg
Op deze manier geplaatst zou die ook als stofzuiger dienen. :lol:

Soort kruimel diefje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door ds23man »

Cat-Meme-78.jpg
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door pvanlingen »

'Tis niet eerlijk, de kat kan er zo uitspringen maar de muis zit vast aan een draadje.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door 90000006 »

Goed on te weten: Met SSD's werkt het anders qua levensduur dan met HDD's. Een SSD doet continu refresh cycles zolang die aan de stroom hangt, ook als er helemaal geen lees/schrijf activiteit is, en de levensduur teller blijft dus altijd lopen. Na x schrijf cycli (waarbij de refresh dus meetelt) is het ding op. Een HDD gaat zonder activiteit in de rust modus en stopt met draaien, waardoor alle slijtage stopt. In feite kan je dus stellen dat een SSD na een x aantal uren onder spanning op zal zijn ongeacht het datagebruik ervan. Bij een HDD is de gebruiks intensiteit veel meer bepalend.

Een SSD ongebruikt in de kast leggen is dan ook weer geen goed idee omdat de data verloren kan gaan als er te lang niet gerefreshed wordt. Vooral de eerste generatie had daar een handje van, bleken vaak ineens helemaal dood als ze een paar maanden niet gebruikt waren. SSD schijven die je als back-up gebruikt dus het beste iedere maand een halve dag aan de prik hangen zodat ze kunnen refreshen.

Voor dataopslag op lange termijn ben je zodoende verrassend genoeg nog altijd vaak beter af met een HDD.

Een mooie tussenoplossing is toch een SSD gebruiken voor de performance en een HDD erbij in die geautomatiseerd een dagelijkse back-up maakt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

Dat is de opzet van de grotere HP Miniserver, SSD voor de server software, en 2 x 4 TB Mirror RAID de software van Linux MDADM. Daar staat de Muziek en de Plex server op, de andere die ik hier besprak een Atom met 2 GB geheugen draait dan de Logitech Media Server.
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door AntonZ »

Zo draait mijn zelfbouw fileservertje ook. OS draait vanaf een SSD, alle data staat op een HDD.
Ik weet niet wat er voor hardware in jouw server zit Hans, (sommige) hardware is zuiniger geworden en stroom een pak duurder. Het kan zijn met die leeftijd (2008, 15 jaar) dat modernere hardware dusdanig veel zuiniger is dat de aanschaf van wat nieuwe onderdelen in een paar jaar is terugverdiend.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door hannesie »

2 meter boven mijn hoofd draait er 4,6 kWh aan zonnepanelen, daar ben ik dan wel weer makkelijker mee geworden.
juni.jpg
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Houd de server in de gaten, alles op zijn tijd

Bericht door AntonZ »

Good point, well made :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”