2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Je zit ook een beetje met de drempelspanning van de diode's.
silicium dioden hebben een drempel van 0.7V.
Bij Shottkey dioden is dat 0.22V.
Als je 2,5V AC dan met een brug gelijkricht krijg je 2,06 x 1.41 = 2,9V.
Dat is 0,4V teveel. Met een weerstand van 0.16 ohm zou je er moeten zijn.
silicium dioden hebben een drempel van 0.7V.
Bij Shottkey dioden is dat 0.22V.
Als je 2,5V AC dan met een brug gelijkricht krijg je 2,06 x 1.41 = 2,9V.
Dat is 0,4V teveel. Met een weerstand van 0.16 ohm zou je er moeten zijn.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Die schottky diodes heb ik gebruikt, de 1N5822, daar zou dan een weerstand van 0,16ohm achter moeten.
Ik kom gemeten op 2,86V dus dat klopt aardig, dan bestel ik die 2 weerstanden Douwe.
Ik kom op een verbruik van 7,25W is een 11W draadgewonden genoeg, anders moet ik er 2 van van 0,33 parallel zetten.
Ik kom gemeten op 2,86V dus dat klopt aardig, dan bestel ik die 2 weerstanden Douwe.
Ik kom op een verbruik van 7,25W is een 11W draadgewonden genoeg, anders moet ik er 2 van van 0,33 parallel zetten.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
oeps, ik ging van 2,9V uit over 2,5A
Dat zal geen probleem moeten zijn die te vinden.
Dat zal geen probleem moeten zijn die te vinden.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Hoe heb je dat dan gemeten? Wat je moet hebben is de effectieve waarde. Wat de meeste meters aangeven is de gemiddelde waarde van de rimpelspanning en dat is te optimistisch.peterl schreef: ↑za 03 jun 2023, 14:05Die schottky diodes heb ik gebruikt, de 1N5822, daar zou dan een weerstand van 0,16ohm achter moeten.
Ik kom gemeten op 2,86V dus dat klopt aardig, dan bestel ik die 2 weerstanden Douwe.
Ik kom op een verbruik van 7,25W is een 11W draadgewonden genoeg, anders moet ik er 2 van van 0,33 parallel zetten.
Overigens zou ik zoiets altijd met een CLC filter doen.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb gewoon met de multimers de ingang AC en uitgang DC gemeten Peter
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ja dat begrijp ik, maar zie mij vorige post. Je meet dan een te optimistische DC.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
dan ben ik het even kwijt Peter, Wat is een CLC filter?
En moet ik dan een andere weerstand gebruiken of waar gaat het in Douwe zijn berekening fout.
En moet die DC nog worden afgevlakt voor de gloeispanning?
En moet ik dan een andere weerstand gebruiken of waar gaat het in Douwe zijn berekening fout.
En moet die DC nog worden afgevlakt voor de gloeispanning?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ja, de DC moet je zeker afvlakken! Anders is het middel erger dan de kwaal. Een CLC fliter is condensator - spoel - condensator achter elkaar in serie voor de afvlakking. Maar eigenlijk is er zo op zijn JBF (Jan Boeren Fluitjes) niet goed wat over te zeggen. Dat gaat het beste met een Pspice simulatie. Alternatief is in elkaar solderen, kijken wat er gebeurd en a.d.h. daarvan aan passen. Je hoeft er voor het bepalen van de uiteindelijke spanning dan gen 2A3 in te stoppen. Die trekt meen ik 2,5A bij 2,5V. Is psies 1 ohm. en zou je daarvoor een dummy van 1 ohm @ 10 watt kunnen nemen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Dus even compleet, ik neem mijn 4x 1n5822 in brug, daarachter op de 0 een weerstand van 0,16 ohm en verder 2 elco's(waarde?) en spoel(welke?). met parallel een meetweerstand van 1 ohm/10W.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Elco's 10.000uF @ 6,3V - 10V, spoel ca. 5mH (oude LS spoel). 0.16 ohm zou ik in eerste instantie weglaten, is marginaal hier en bovendien heeft de spoel ook weerstand. C1 krijgt een forse rimpelstroom te verwerken en dan kun je daar beter 4x 2200uF parallel voor nemen. C2 is w.d.b veel minder kritisch. Dit als experiment ter lering en de vermaeck
Geen garanties. Zal eens even zoeken, volgens mij moet ik nog wel een oude I-kern spoel van 10 mH hebben liggen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Nee hoor, niet hier. Er loopt 2,5A door heen! En een spoel is juist heel effectief met afvlakken als je er flink stroom door jaagt. Bovendien wil je de R_dc laag houden. Heb nu even erg weinig tijd maar kan, als ik even tijd heb, het met PSpice wel verduidelijken. Het is geen kunst om met een extra trafo voldoende spanning te genereren en er een ss-regelaar achter te gooien. Leuker is om met de bestaande trafo het voor elkaar te krijgen.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
ik heb nog wel 2 jantzen 0,27mH 0,41ohm liggen, zijn die bruikbaar?
Komen uit mijn luidspreker filter
Komen uit mijn luidspreker filter
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Nee, die zijn echt te veel te klein met een te hoge weerstand! Heb je een 1 ohm - 10W weerstand? Meet dan de 2,5V eens op van de trafo. Zowel met die weerstand als onbelast. Dan heb ik een serieus uitgangspunt voor een simulatie
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Die heb ik, wordt vandaag niets meer, straks verjaardag.
Ik neem aan dat je de belaste en onbelaste spanning bedoelt.
Maar kan dat dan niet met de buis er achter, want dat is toch de belasting?
Ik neem aan dat je de belaste en onbelaste spanning bedoelt.
Maar kan dat dan niet met de buis er achter, want dat is toch de belasting?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ja, kan ook maar als je het met 1 ohm doet weet ik voldoende en is nauwkeuriger. Anders doe je beide ter verificatie 
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
VRMS onbelast is 2,88V
VRMS belast is 2,7V
VPP onbelast is 8,16V
VPP belast is 7,8V
Ik heb geen weerstand van 1 ohm dus heb gemeten met de draden losgekoppeld en met de buis er in.
De kathode gloeidraden zelf meten 0,29 Ohm
Als ik naar deze waarden kijk(2,7V) dan is die best wel hoog, moet er bij zeggen dat nu de zon schijnt ik 240VRMS meet op het net.
VRMS belast is 2,7V
VPP onbelast is 8,16V
VPP belast is 7,8V
Ik heb geen weerstand van 1 ohm dus heb gemeten met de draden losgekoppeld en met de buis er in.
De kathode gloeidraden zelf meten 0,29 Ohm
Als ik naar deze waarden kijk(2,7V) dan is die best wel hoog, moet er bij zeggen dat nu de zon schijnt ik 240VRMS meet op het net.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Mooi daar kan wel wat mee. Zo te zien is dat net, of eigenlijk precies genoeg voor het gelijkrichten en filteren van de gloei. Dat de buis koud minder meet is wel logisch. Ja dat die zonnepanelen het net nogal doen zwabberen is minder leuk voor de buizenliefhebber. Al is het ook weer niet zo kritisch. In de gloriejaren van de 2A3 was het nog veel erger 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Meten van de kathode gloeidraden als ze koud zijn heeft niet zoveel zin. Ik heb dit ook weleens gedaan met Shottky diodes en dan een CRC filter erachter. Kan best afdoende zijn, alleen is de stroom hier relatief hoog. Je hebt een spoel met dik draad nodig.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Maar dan nog......
Gisteravond e.e.a. gesimuleerd a.d.h. van de gegevens van Peter.
Schema zonder CLC: Dat levert het volgende op: Bovenste plotje laat de gelijkgerichte spanning zien. Het onderste de diverse stromen. De trafostroom en de stroom door de condensator zijn de RMS waarden. Je ziet een forse rimpel die onder de 2V komt. Dat gaat dus met een regelaar er achter niet werken. De groene lijn is de gemiddelde waarde en dat zou je met een CLC krijgen: Net aan 2,5V!
Met CLC: Ik heb hier een Hammond EI choke gebruikt van 10mH @ 5A die ik ooit een voor een klasse-A SS-versterker had aangeschaft. Die heeft een erg lage spoelweerstand van 0,16 ohm.
Dat geeft het volgende resultaat: De rode lijn is de uitgangsspanning. Maar ondanks de lage spoelweerstand zakt de uitgangsspanning toch te veel! De rimpel wordt wel netjes laag: 33mV_pp Dat gaat het dus niet worden zo............!!!
Wat dan met een verdubbelaar? Is dat een optie?
Schema: Resultaat: Dat levert wel wat meer uitgangsspanning maar de rimpel blijft fors en te groot voor een spanningsregelaar.
Met een CLC er bij: Bingo! De uitgangsspanning is nu een nette 2,8V met een rimpel van 60mV_pp en dat is mooi! Ware het niet dat de trafostroom nu wel oploopt naar 7A_rms en de stroom door de 1e elco's naar ca 4,5A_rms. Dat moet de trafo wel kunnen leveren zonder te gaan roken en de elco's kunnen die stroom niet aan. Daar zul je er 5 - 6 kleinere van parallel moeten nemen anders hebben ze geen lang leven.
Al met al is het de vraag of dit wel de moeite waard is. Je gaat fors grotere verliezen krijgen op deze manier en heb je een forse dure choke nodig als je de 2,5V van de trafo wil gaan gebruiken. Je gaat nu bijna 3 x zoveel gloeivermogen verstoken t.o.v. directe AC gloei. Dit komt vooral door de vrij lage gloeispanning van 2,5V die op de trafo beschikbaar is. Zit er niet een 4V op de trafo? Dan wordt het allemaal een stuk relaxter. Mijn conclusie als je met DC zou willen gloeien: Pak i.p.v. een blok ijzer voor een choke een aparte trafo voor de gloei met een hogere spanning en neem een ss-spannigsregelaar. Alhoewel die ook weer koeling nodig heeft.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Mooi dat je dat zo kunt simuleren Peter, zover kom ik nog lang niet.
Maar als ik met die 2,5VAC een spanningsverdubbelaar gebruik met een SS regelaar kom ik dan ook al aan die 7A verbruik?
Want dan moet ik idd een trafo rond de 3 of 4V zien te vinden met 2x 4A en die vind ik nergens, wel 2x 6V.
Maar als ik met die 2,5VAC een spanningsverdubbelaar gebruik met een SS regelaar kom ik dan ook al aan die 7A verbruik?
Want dan moet ik idd een trafo rond de 3 of 4V zien te vinden met 2x 4A en die vind ik nergens, wel 2x 6V.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ach, in feite is het ook maar virtueel solderen en meten
En met dit soort basale dingen geeft het vrij betrouwbare voorspellingen wat het en een stuk sneller maakt en geen geld kost en vrijwel geen afval oplevert
Zal nog wel even kijken hoe je met 4V of 5V uit komt en low drop ss regelaar. Vuistregeltje is min of meer dat je aan trafo 2x zoveel VA nodig hebt dan aan uiteindelijk DC vermogen bij continue belasting.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Mooie manier om er achter te komen Peter. Maar welk programma gebruik je hiervoor. Is het ergens te koop of is het freeware?
