Grenzen aan het meten.
Moderator: Beheerdersteam
Grenzen aan het meten.
Hier een filmpje van een rationeel verhaal over de grenzen van het meten door een mix profi.
Re: Grenzen aan het meten.
Wat een onsamenhangend verhaal, bovendien, wie is deze gast? Bovendien, er zijn bronnen zat die aantonen dat diverse subjectieve dimensies wel degelijk meetbaar zijn.
Oeh, ik ben wel geïnteresseerd in die bronnen! Vooral met hoe goed klinkt een set, plakt het geluid wel of niet aan een luidspreker, wel of geen pin point precision e.d. vind ik nog steeds niet af te lezen uit de plaatjes.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het zegt eerder iets over gebrek aan daadwerkelijke kennis, alsmede als gebrek aan kennis van gedegen literatuur.
Hoe ging dat mooie citaat ook alweer,
"Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder uitzicht"
Hoe ging dat mooie citaat ook alweer,
"Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder uitzicht"
Ik heb nog nooit een fatsoenlijk verhaal over dynamiek gelezen. Ja hoe hard die kan, maar een fatsoenlijk verband tussen dynamiek bij beluisteren en fysische eigenschappen heb ik nog niet gezien. Overigens is de man een studio eigenaar cq live geluidsman sinds tientallen jaren dus enig goed gehoor mag wel veronderstelt worden.
Ooit in de jaren '70/'80 is er in Nijmegen kunst gerelateerd universitair onderzoek gedaan over wat mensen mooi en wat ze lelijk vonden en of/hoe dat te kwalificeren/kwantificeren was. Het bleek o.a. dat men ronde vormen hoger waardeerde dan rechthoekige vormen. Men duidde dat op de ontwikkeling in de eerste levensjaren. Dan zou dat al vastgelegd zijn. Hoe kun je zo iets nou bewijzen? Scheen iets met borstvoeding te maken...
Zou die meneer gedacht hebben: Dat kan met audio ook wel eens het geval zijn? 
Wel of niet plakken is wel degelijk af te lezen uit de plaatjes. Dat is wel uitgebreid onderzocht, 40 jaar geleden al. En hier ook al wel meerdere keren ter sprake gekomen. Zie Toole en Geddes o.a.
Hoe ver kun je het zoeken...... Het staat, ligt (of hangt) allemaal vlak voor je neus 
- Leeuwarden
Ik heb Floyd Toole's Sound Reproduction The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms pre Covid gelezen maar wat ik me herinner is dat het veel meer over directivity, reflection, distortion & multi channel gaat dan dat het over stereo gaat.Pjotr schreef: ↑do 04 mei 2023, 0:09Wel of niet plakken is wel degelijk af te lezen uit de plaatjes. Dat is wel uitgebreid onderzocht, 40 jaar geleden al. En hier ook al wel meerdere keren ter sprake gekomen. Zie Toole en Geddes o.a.
Heb je een specifiek hoofdstuk of artikel dat ik daarover kan lezen? Vooral Floyd Toole maar ook Geddes hebben best wat geschreven
Dat is lang geleden en heb het niet zo bij de hand. Maar het komt er op neer dat het afstraalpatroon in de rondte wel geleidelijk mag verlopen maar geen discontinuïteiten (sprongen) mag vertonen over het frequentieverloop. En dat is te meten. In Arta zit daar een tool voor om een rondom spectrogram te maken. Is dat in orde dan is de speaker niet meer als losse speaker lokaliseerbaar.
Hoe geleidelijk moet het dan zijn? Een open baffle heeft duidelijke discontinuïteit bij de baffles door het uitdoven en hou je vooral de dubbele cardoïde 8 over maar ik heb de mijne nog niet zo precies gemeten.
Mocht jij of iemand anders er artikel van weten, hou ik me aanbevolen!
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.28039/TabCam schreef: ↑vr 05 mei 2023, 12:00Hoe geleidelijk moet het dan zijn? Een open baffle heeft duidelijke discontinuïteit bij de baffles door het uitdoven en hou je vooral de dubbele cardoïde 8 over maar ik heb de mijne nog niet zo precies gemeten.
Deze gasten meten op die manier.
Als je een speaker hebt die, zoals Pjotr zegt, van de as af netjes meet zonder gekkigheden klinkt hij in een ruimte ook beter (volgens een statistisch significante groep luisteraars). Zie D&D 8c, Genelec, Neumann etc.
Of je moet een ruimte hebben die geen reflecties genereert, dan is een rechte frequentiekarakteristiek voldoende.
Toole vindt reflecties van de zijkant wel lekker, wordt het stereobeeld smeuiger van, Geddes vindt, net als veel studiogasten dat je GEEN reflecties moet hebben.
Een 8 afstraler genereert in ieder geval naar opzij weinig narigheid en in het stuk richting de luisterassen moet je er iets van maken zonder die sprongen in de afstraalkarakteristiek.
Ik heb sterk mijn twijfels of een Kippel meetsysteem open baffles goed kan meten. De systemen zijn op 1m vaak nog niet geïntegreerd en de wiskundige berekeningen gaan wel uit van een specifieke modellering. Je ziet het bij Floyd Toole waar als je de gemiddelde smaak pakt een Quad als slechtste uit de bus komt maar als je alleen naar Jazz kijkt als beste uit de bus komt.