3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Even terug lezen, de spikes verbinden de baffle en voetplaat tot 1 massief geheel, dit staat dus los van de plaatsing op de verwonder ringen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Mijn vrouw legt ook wel eens een groter boek bovenop een kleiner boek. Dat blijft best goed liggen. Als die actie dan herhaald wordt door een nog groter boek op te leggen, dan moet dat kunnen want dat derde boek ligt prima op dat tweede boek. Allengs ontstaat er een stapel in de vorm van een omgekeerde piramide die bij het minste geringste omdondert. Vol verwonder ring vraagt zij zich dan af hoe dat kan; alles lag toch stevig, los van elkaar gezien? :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

Het gaat er om wat je wil bereiken en de middelen die daar het best voor geschikt zijn.
Wil je dat de boel star, stijf en zwaar is zodat de beweging van het membraan accuraat het elektrisch signaal kan volgen, of hou je van een licht en elastisch systeem waar je de gewenste resonanties accepteert en ongewenste resonanties worden omgezet in warmte.
Voeg daarbij de subjectieve beleving zijn er een onbeperkt aantal tussenvormen te bedenken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: vr 31 mar 2023, 22:06
Nu nog beter dus!
Verbaast me niks hoor. Had allang gemoeten zoiets. Bij mij geven de sonic damping feet altijd een schoner en ronder laag. Gewoon mooier.

Je hebt het nu netjes ontkoppeld van de vloer dat werkt vaak beter.
Walt

Bericht door Walt »

Wanneer je nu het beste voor koppelen, danwel ontkoppelen kan kiezen bij speakers, is me nog steeds niet duidelijk. Bij vloerbedekking kies je spikes, maar bij een hardere vloer lijkt beide mogelijk…
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat hou je toch met oplossingen voor virtuele problemen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: za 01 apr 2023, 13:23
Dat hou je toch met oplossingen voor virtuele problemen.
Als die ook een virtuele verbetering brengen is dat, virtueel gezien, een mooie virtuele win win situatie…
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: za 01 apr 2023, 13:20
Wanneer je nu het beste voor koppelen, danwel ontkoppelen kan kiezen bij speakers, is me nog steeds niet duidelijk. Bij vloerbedekking kies je spikes, maar bij een hardere vloer lijkt beide mogelijk…
Ontkoppelen werkt altijd als je de eigenresonantie omlaagbrengt tot enkele Hz, ver beneden het hoorbare gebied. koppelen alleen als je geluk hebt en er geen nieuwe resonanties in het hoorbare werkingsgebied ontstaan.

Bij vloerbedekking nog steeds geen spikes maar dan kan je volstaan met een ontkoppeling in het horizontale vlak bv met een kogeltje op een hard oppervlak. Bij jou werkt het kevlar van de verwonderingen ongeveer als vloerbedekking en als stabilisator horizontaal vanwege de curve die ontstaat met het indrukken van het kevlar. Het is als zodanig een mooie oplossing.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 01 apr 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

De kamer onder het twaron matje is trouwens nog (deels?) gevuld met bijenwas, Leobus combineert hier 3 van zijn hobbies/kennis gebieden (audio, twaron, imker) op een leuke manier!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja als jijzelf het weer moedwillig zo’n richting op duwt dan zal ik me van verdere toelichting maar onthouden.
Walt

Bericht door Walt »

Ik wilde de opbouw van deze ringen nog wat verder toelichten, de bijenwas geeft mogelijk wat demping aan het geheel, dus niet een zuiver massa veer systeem.

Dus geen beeswax non ultra plus quantum fuse onzin of zoiets… :mrgreen:
Leobus

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef: za 01 apr 2023, 13:33
Walt schreef: za 01 apr 2023, 13:20
Ontkoppelen werkt altijd als je de eigenresonantie omlaagbrengt tot enkele Hz, ver beneden het hoorbare gebied. koppelen alleen als je geluk hebt en er geen nieuwe resonanties in het hoorbare werkingsgebied ontstaan.

Bij vloerbedekking nog steeds geen spikes maar dan kan je volstaan met een ontkoppeling in het horizontale vlak bv met een kogeltje op een hard oppervlak. Bij jou werkt het kevlar van de verwonderingen ongeveer als vloerbedekking en als stabilisator horizontaal vanwege de curve die ontstaat met het indrukken van het kevlar. Het is als zodanig een mooie oplossing.
Die stabilisatie is een deel van het verhaal. Bij het rollen, worden de vezels verbogen. Daarbij treedt compressie en rek op. Bij het terugveren loopt de kracht/rek curve niet terug langs de oorspronkelijk kracht/rekcurve. Hysterese! En daar wordt bewegingsenergie omgezét in warmte. Maar ook bij verticale trillingen van de kast wordt dit doorgegeven aan het Twaron matje dat dan in trilling komt met hetzelfde resultaat als boven.
Ik heb zelf aan garens voor vloerbedekking gewerkt, maar die hadden deze eigenschappen van Twaron niet. De rolweerstand van een tapijt houd je natuurlijk wel.
Groet,
Leobus
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja het is ongeveer vloerbedekking. Jouw ringen werken waarschijnlijk beter. Ik vond ze op een vlakke ondergrond niet beter dan de sonic damping feet, maar het is ook een mooie oplossing. En als jouw ringen op vloerbedekking staan, denk ik dat ze beter werken dan de sonic damping feet. Die laatsten worden dan enigszins instabiel.
Walt

Bericht door Walt »

De ringen van Leobus zijn in eerste instantie voor onder apparatuur bedoeld, ik ben voor zover ik weet, de enige gebruiker die ze nu onder speakers heeft geplaatst.

De kogels kunnen een klein stukje rollen, dan rusten ze tegen het hout, dat is stabiel, maar de speaker kan dan nog steeds over de bovenkant van de kogel schuiven. Dan bepaald de frictie coefficient hoe stabiel het verder is. In mijn geval MDF tegen staal, ik schat 20% wrijving, dus met circa 6-7 kg horizontaal kracht duw je de speakers eraf. De impact van iemand die er tegenaan loopt zal zeker zoiets zijn, dus hier is zorg geboden. In een decicated luister kamer zal dit makkelijker zijn dan in een woonkamer.
Walt

Bericht door Walt »

Vorige week trouwens de factuur gezien voor kinderopvang en BSO voor 2 kinderen… denk dat er weinig budget meer overschiet voor de audio hobby de komende tijd, ga dan toch liever voor vakantie en uitstapjes met het gezin.

Op zich heb ik bakken vol met tweaks en kabels om nog mee te tunen en misschien eens wat verkopen wat nu maar in de kast staat. Ik heb bijv. nog een mooie Metrum HEX dac met USB staan, en een Daudio N1000 NCore eindtrap, voor forumleden kan ik een leuke prijs maken.

Op zich ben ik tevreden met de set zoals het nu klinkt. Ik zie nog wel verbeterpunten:

- De stem zou wat mij betreft nog wat hoger mogen worden afgebeeld.
- Het VdH effect, de bubble en geluid naast en achter je kan beter.
- Bij hoger volume klinkt het beter, zou mooi zijn die klank ook al bij lager volume te krijgen, wegens buren en in de avond uren luisteren.

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En zo sterft dit draadje een stille dood......
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

Oh nee, alsjeblieft niet. Dit is mijn go to draadje als ik weer te lang in zinloze meetings zit. Als ik dan ineens begin te grinniken weten mensen dat er te lang geluld wordt.

Kom op, quantum purifiers, andere kul en bybee blah, we moeten tenminste de 500 pagina's halen!
dre

Bericht door dre »

De oplossing: adoptie! :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maak je geen zorgen. Dit draadje gaat geruisloos verder met het tweaken van de kleine! :mrgreen: Walt gaf hier al een voorzetje: viewtopic.php?p=2058082#p2058082
Walt

Bericht door Walt »

Ik kan ook Kemp pluggen, akiko sticks, entreq wraps, Siltechs gaan verhuren, zeg nou zelf een Kemp QA plug voor slechts 5 euro per maand, welke audiofiel kan daar nee op zeggen, en zo sprokkel ik weer een nieuwe tweak bij elkaar. En als jullie me willen sponsoren voor slechts 3 euro per maand, bij voldoende sponsors, plaats ik meerdere keren een verse update hier. Zo komt matjans het komende jaar ook zijn suffe teams meetings door, is Rikpost trots, kan Pjotr zijn kennis spuien, kan ds23man zijn pannen soep kwijt, hans over dac printjes zwetsen, Leobus versie 13.6 van de VWR maken en kan pvanlingen niet meer reageren en vervelen de mods zich niet… :mrgreen:
Leeuwarden

Nee.
Leeuwarden

Nee.
Leeuwarden

Nee.
dre

Bericht door dre »

Niet?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dre schreef: zo 02 apr 2023, 13:43
Niet?
Ja! Niet dus. We gaan niet met de doelpalen sjouwen omdat Walt krap in zijn jas zit hè :mrgreen:
Gesloten