Hypex softstart

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Hallo, voor de zekerheid een vraagje.

Ik wil 2 amplimo ringtrafos op de volgende manier aansluiten op mijn hypex softstart.

Is dit zo ok.
Excuus voor mijn technisch tekenen skills. :rofl:

Gr. Fred
Bijlagen
20230304_110504.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex softstart

Bericht door ray5150 »

Bij "downloads" staan de manuals met aansluitgegevens, er zijn 2 verschillende zie ik.
https://www.hypex.nl/product/softstart-module/38
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Had ik gezien maar kwam er niet uit. Ik heb de oudere versie.

Gr. Fred
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Nogmaals hulp voor aansluiten 2 ringkernen op hypex softstart.

Help!!

Gr. Fred (zie foto)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex softstart

Bericht door Shadow »

Is toch gewoon exact zoals in de manual staat aangegeven?
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Vind ikniet duidelijk. Dus vandaar.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex softstart

Bericht door dre »

Softstart_02xx.pdf
(2 MiB) 46 keer gedownload
Deze?
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Die begrijp ik niet goed dus.

Gr
Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex softstart

Bericht door ray5150 »

Heb je een multimeter ?
netspanning op de input zetten en meten op de uitgangen, en even opschrijven op welke Faston je wat meet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex softstart

Bericht door ray5150 »

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zit er een typvout in die datasheet bij punt 5.5. de remarks.
F5 word 2 keer genoemd, en F7 mist daar. vreemd
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Die begrijp ik niet goed dus.

Gr
Fred
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex softstart

Bericht door dre »

Al je 230v op de input zet,dan kan je toch zo meten wat de uitgang is?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hypex softstart

Bericht door Marp »

Aangesloten zoals in je tekening hangt de ene trafo 2x aan de nuldraad, en de andere 2x aan fase. Als je even de middelste draadjes wisselt, zodat ze elkaar kruisen, zou het goed moeten zijn.

Deze twee wikkelingen vervang je dus door jouw trafo's:
Een trafo hang je aan F6 en F5, de andere aan F7 en F8.
Een trafo hang je aan F6 en F5, de andere aan F7 en F8.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex softstart

Bericht door ray5150 »

Draai het eens om Fred, wat begrijp je wel ?

Ik ben maar eens even in de manual gedoken. ze verstaan bij Hypex wel de kunst om relatief simpele dingen ingewikkeld uit te leggen.

F1 en F2 zijn de input voor de netspanning, waarbij F1 de Nul (blauw) is, en F2 de Fase (bruin). F1 gaat direct naar de uitgangen en F2 is geschakeld.
(als je de stekker verkeerd om in het stopcontact steekt klopt dit verhaal natuurlijk niet meer... :rofl: )

De uitgangen. F6 en F7 zitten direct achter F1, en F5 en F8 worden geschakeld achter F2.

Conclusie vooralsnog is dat je tekening niet klopt.
Je hebt een trafo op de (geschakelde) fase aan gesloten, en de ander op de (directe) Nul.
Als ik het goed begrijp zou je de binnenste 2 geleiders op je tekening moeten kruisen voor een goede werking.
Dus 1 trafo op F7 en F5, en de andere op F6 en F8.

Ook is belangrijk om draadbrugje te zetten op de binnenste 2 connectoren van de groene 4 punts printconnector.

(alles onder voorbehoud natuurlijk, ik heb nog nooit zo'n ding in het echt gezien...)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex softstart

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: do 09 mar 2023, 20:23
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zit er een typvout in die datasheet bij punt 5.5. de remarks.
F5 word 2 keer genoemd, en F7 mist daar. vreemd
Zou dat zijn waarom ze een revisie van de manual hebben uitgegeven…
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hypex softstart

Bericht door Marp »

Ja, met document revisie 3 werd tabel 5.5 in 2019 gecorrigeerd.

Op naar document R4. Volgens diezelfde tabel zijn F5 en F8 namelijk de geschakelde uitgangen van F2. Kijk je echter naar het 1e voorbeeldschema, dan komt de kleur van de bedrading ervan overeen met die van F1. Gelukkig niets schokkends, al gold dat ook voor dat andere foutje.

--

Update: aan een doorschijnend printje zag ik het volgende:
  • ingang F1 zit samen met uitgangen F6 en F7 op een eilandje.
  • ingang F2 wordt geschakeld, en gaat dan naar het eilandje waarop uitgangen F5 en F8 samen zitten.
  • link F3 en F4 zitten ook met zijn tweetjes op een eilandje.
Samenvattend: op tekening zijn de kleuren wat door elkaar gehusseld, maar de tekst in doc. R3 benoemt de verbindingen correct en beide gegeven aansluitadviezen zijn juist.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Hypex softstart

Bericht door fred64 »

Superrrrr bedankt.

Gr. Fred
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”