2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Even een vraagje over de aanpak: moet het meteen een "nette" versterker in een mooie behuizing worden, of ga je eerst op een plank bouwen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

peterl schreef: vr 17 feb 2023, 8:25
timpert schreef: do 16 feb 2023, 22:46
De 6Ж51П heeft inderdaad een wat hogere versterking dan de ef184. Met een infrarood LED als "kathodeweerstand" en een stroombron in de anode is het een uitstekende driver voor de 300B/2A3. Ik heb er ook nog redelijk wat liggen.

Zet je daar dan de 6sn7 achter in het schema?
Met de actieve load die ik gebruikt heb hoeft dat niet. Ik diep 'm even voor je op, het is een oud KiCad project.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dit zijn ze, het is een gecascodeerde actieve load met DN2540. Je stelt 'm in op de gepaste stroom door de buis met R17/R21, uit mijn hoofd meen ik dat de 6Ж51П blij is bij zo'n 10 mA. De onderste torren (Q11 en Q9) bepalen de stroom, omdat ze weinig verstoken heb ik daarvoor de TO92 versie gebruikt. De bovenste torren moeten op een koellichaam, maar daar kan je het chassis van de versterker voor gebruiken.

Deze versie werkt heel goed voor gebruik in een versterker en is prima geschikt om het rooster van een 2A3 mee uit te sturen:
load1.png
En deze versie heeft een nog lagere inwendige weerstand, zodat ook hele lange kabels zonder moeite kunnen worden aangestuurd:
load2.png
Voor beide versies heb ik destijds handige printjes gemaakt. Mocht je er eens mee willen experimenteren, dan wil ik je wel wat printjes opsturen. Het wijst zichzelf: B+ gaat aan de voedingsspanning, Out is de uitgang die naar de volgende trap gaat, en Anode gaat aan de anode van de stuurbuis.

Ik zal later vandaag wat meer info geven en een wat vollediger schema maken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

timpert schreef: vr 17 feb 2023, 8:30
Even een vraagje over de aanpak: moet het meteen een "nette" versterker in een mooie behuizing worden, of ga je eerst op een plank bouwen?
Eerst op een plankje, wil zeker zijn dat alles goed werkt. Wordt het dan zoiets?
Bijlagen
tijdelijk.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ja, zoiets wordt het. Je kan R10 vervangen door een infrarood LED in doorlaatrichting, waardoor de roostervoorspanning vast komt te staan op -1,2 V. Ik had destijds 12 IR leds (L-7113F3BT van Kingbright) gekocht met de bedoeling om setjes te selecteren die het dichtst bij elkaar lagen. Maar ze waren allemaal binnen 1 mV aan elkaar gelijk, dus dat was niet nodig. LED bias werkt erg goed bij dit soort triodes.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Nog een ander ding wat betreft de ugt, ik heb tot nu toe vooral gewerkt met amplimo, maar ben nu ook een naar anderen aan het kijken en vergelijken. Ik neem aan dat het probleem zich vooral onderin zal voordoen waar verzadiging gaat optreden of kunnen er nog andere grote problemen opsteken die ik over het hoofd zie en waar zal ik dan specifiek op moeten letten bij deze ugt's.
Van de Amplimo weet ik dat deze ongeveer bij 10-15hz verzadigd raakt.(zit in mijn 300B).
Bijlagen
se ugt.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op wo 22 feb 2023, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door RobertD »

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

RobertD schreef: di 21 feb 2023, 19:45
Die had ik nog niet gezien Robert, maar het gaat me er meer om hoe je kunt zien welke betere waarden heeft die bijdragen aan een betere geluidskwaliteit.
Volgens mij zijn de lp en lsp het belangrijkste of heb ik dat verkeerd?
En dan is de vraag wil je die waarden dan zo laag of hoog mogelijk hebben.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door RobertD »

Volgens mij wil je Lp groot hebben en Lsp klein.
In een ver verleden verkocht ik een Voltech AT3600 transformatortester. In de manual daarvan staan alle soorten tests op transformatoren beschreven. Vanaf pagina 280 vind je veel informatie over de aard van de tests en de reden waarom je deze zou moeten uitvoeren. Dat geeft een aardig beeld.
Bijlagen
at3600_user_manual.pdf
(10.68 MiB) 49 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Klopt Lp bepaalt het onderste -3dB punt en Lsp het bovenste -3dB punt i.c.m. Ra en R_ls. Al is meestal de kernverzadiging in het laag de limiet. Naar wat ze opgeven wat dat aan frequentiebereik oplevert zit dat wel ok. Je kunt verder zo aan deze technische specs niet zien welke geluidskwaliteit het je uiteindelijk oplevert. Dat is toch de "kunst" van de maker die lastig of niet in cijfers te vangen is. I.i.g. heb ik met Toroidy erg goede ervaringen v.w.b. voedingstrafo's. Maar ook qua contact en levering. Als je de kennis zelf zou hebben maken geheel op jouw specificatie een trafo. Zijn daar zelf ook wel bezeten om het beste te maken op audiogebied zonder veel poespas!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Probeer deze driver eens, die kan je maken met de spulletjes die ik je heb opgestuurd:
2a3_driver.png
De 6Ж51П staat in klassieke triodeschakeling, met G2 aan de anode en G3 aan de kathode.

Met een IR led, die hier wordt gebruikt als vaste biasspanningsbron, krijg je een bias van vrij nauwkeurig 1,2 V en dat is precies wat de 6Ж51П hier nodig heeft. Het ding heeft een mu van ongeveer 80, dus je kan er maximaal 2*80*1,2 = 192 Vpp uit krijgen, en dat is ruim voldoende voor een 2A3 of 300B. De mu van een buis blijft zo goed als constant gedurende de hele levensduur, dus zelfs als de buis wat veroudert komt de spanningszwaai niet in het gedrang.

Met R21 (Iset) = 150 Ohm kom ik uit op 12 mA en dat is een prima stroom. Jouw DN2540 kan een iets andere drempelspanning hebben, dus je zou op een andere waarde uit kunnen komen, maar als je tussen 10 en 15 mA uitkomt zit je goed. Je zit dan iets boven 50% van Pmax, dus de boel wordt niet al te heet en gaat daardoor lekker lang mee.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Mooi zo Jurgen, daar kan ik mee aan het experimenten als de DN2540 binnen is.
Die 1u/c2 zit er toch alleen maar om gelijkspanning tegen te gaan, dus eigenlijk niet nodig?
En kan je me voor rekenen hoe je aan die weerstand komt, want ik krijg het niet voor elkaar om aan die waarde te komen(R21). :hide:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

R21 bepaal je experimenteel, in eerste instantie kan je 'm vervangen door een instelpotmeter van 500 Ohm die je ongeveer halverwege instelt. Je verbindt de "B+" aansluiting met de + van een voeding, de "Anode" aansluiting met de - en de "out" aansluiting laat je open. De voeding zet je op zo'n 12V en met een multimeter meet je de stroom. Nu ga je draaien aan de potmeter, net zo lang tot de stroom 12 mA is. Dan haal je de potmeter weg, meet je de weerstand die je hebt ingesteld en zoek je de dichtstbijzijnde standaardwaarde uit voor R21, die monteer je op het printje.

Ik heb een printje in de rommeldoos liggen, dat trekt 12 mA met een weerstand van 150 Ohm op de plek van R21. Jij gaat waarschijnlijk ook op of rond die waarde uitkomen. Je kan ook gewoon 150 Ohm monteren, en het een dag noemen wanneer je tussen de 10 en 15 mA uitkomt.

Als de uitgang van je bron gegarandeerd geen DC levert dan kan je C2 inderdaad weglaten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Onderdelen lijken op dit moment soms slecht te verkrijgen. De DN2540(to220) b.v. heb ik via ebay moeten kopen want hier en Dutsland niet leverbaar. Datzelfde geld voor de 2A3_40 van JJ die is nergens in Nederland meer te koop en via ebay gaan ze soms voor belachelijke prijzen weg. Nu heb ik wel een adres gevonden in Slowakije maar ik vind dat wel ver weg en weet niet hoe betrouwbaar dat is als er wat gebeurt (sneuveld) onderweg.
Heeft iemand hier wel eens wat besteld?
https://www.jjtubes.eu/2a3-40w
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Je kan op de houten plank ook een EL36/PL36 in triode geschakeld gebruiken. Het is niet precies een 2A3, maar het komt in de buurt. Meestal zijn ze wel op Marktplaats te vinden voor een schappelijke prijs.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door RobertD »

peterl schreef: ma 06 mar 2023, 18:37
Onderdelen lijken op dit moment soms slecht te verkrijgen. De DN2540(to220) b.v. heb ik via ebay moeten kopen want hier en Dutsland niet leverbaar. Datzelfde geld voor de 2A3_40 van JJ die is nergens in Nederland meer te koop en via ebay gaan ze soms voor belachelijke prijzen weg. Nu heb ik wel een adres gevonden in Slowakije maar ik vind dat wel ver weg en weet niet hoe betrouwbaar dat is als er wat gebeurt (sneuveld) onderweg.
Heeft iemand hier wel eens wat besteld?
https://www.jjtubes.eu/2a3-40w
Het is direct van de fabriek, die sturen het toch ook naar de webshops wereldwijd?
Heb er verder geen ervaring mee, maar het lijkt me wel oké.
Anders kan Amplimo ze toch wel voor je bestellen? Of AE-Europe?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb ze toch maar bij jj tubes besteld, hopen dat alles goed gaat. KWW zoals we hier in Twente zeggen. :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Barry2001 »

:D :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Jurgen, die pootjes van de DN2540 To92 op het printje staan wel kort bij elkaar, is dat geen probleem met een paar honderd volt?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Over die onderste (de TO92) staat maar een paar volt. De korte afstand is dus geen probleem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Doorslag is ongeveer bij 1 kV op die ene mm. Heb al 30 jaar 300V TO92 MPSA'tjes draaien op 250V zonder enig probleem. Het wordt pas vervelend door vervuiling van vocht, stof en vettigheid. Dan kunnen er wel kruipstromen gaan lopen. Maar zolang het redelijk schoon blijft geen probleem.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Printje met soldeermasker helpt ook al wat. Maar de spanning staat op dit printje alleen over de bovenste MOSFET, en die zit in een TO220, met een wat grotere kruipweg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Het gaat denk ik ook om de kleine afstand tussen de pootjes van het TO92 jasje zelf. Kan mij wel voorstellen dat men daar ook zijn bedenkingen over heeft. Met TO220 sowieso geen probleem idd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb het printje en buisje aangesloten op 300V en krijg daar nu 29 VAC uit achter de C1 als ik 1V 1kHz instuur, dat is toch veel te weinig?
of meet ik iets fout?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Hoe veel stroom loopt er door het buisje?
Plaats reactie