Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Moderator: Beheerdersteam
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Op naar Peulen dan maar !
https://peulen.nl/
https://peulen.nl/
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Ik gebruik een metabo tku 1693 maar als ik meer ruimte zou hebben zou ik absoluut een grote formaatzaag willen met stabiele loopwagen. De torsie van een grote plaat op de aluminium geleider is merkbaar en ik zaag daarom eerst 1mm te groot en daarna zo goed mogelijk. Over 1 meter (1000mm) is 0,5 mm afwijking heel weinig ondanks dat ik dat al fors vindt. Moet het nog nauwkeuriger dan kom je op CNC werk, of een heel grote professionele machine (denk ik tenminste).
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Die mm komt niet alleen door de tafel,maar ook door de spanning in de plaat zelf.
Daarom de grote stukken eigenlijk altijd 2x zagen.
Daarom de grote stukken eigenlijk altijd 2x zagen.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Dat niet alleen maar hout "werkt". Met 2x zagen is het ook oppassen. Als je niet de volle zaagbreedte er voor hebt is er het risico dat je de zaag enigszins opzij duwt met zagen.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Dus zelfs met een formaatzaag geen zekerheid dat het steeds perfect gelijk zal zijn ... 
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Jawel hoor, als je maar weet wat je doet! Dan is op 0,1mm geen probleem op een goede machine.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Ook een beetje ervaring opbouwen met de machine.
Een radiaalzaag is in jouw vak ook een zeer handig ding.
Dan zaag je tot +/- 600mm diep zonder klooien alle hoeken die je maar wil.
Een radiaalzaag is in jouw vak ook een zeer handig ding.
Dan zaag je tot +/- 600mm diep zonder klooien alle hoeken die je maar wil.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Afkortzaag dewalt, cirkelzaag klein maffel en groot van hitachi, schrobzaag , wipzaag bosch en fein... zagen genoeg dus
Maar allen minder geschikt voor platen en grote lengtes mooi recht en haaks zagen.
Al heeft het jaren gelukt dmv een rechte lat enz ...
Een pure grote radiaalzaag nog niet overwogen, al lijkt het me terug minder geschikt voor platen met een breedte van 125 of 150 enz ...
Een formaatzaag lijkt me dan beter, of zie ik dit verkeerd ?
Naar mijn gevoel is het vooral dat zo'n formaatzaag heel veel plaats in neemt , niet verplaatsbaar is (in een hoek zetten) en niet dagelijks gebruikt zal worden (maar eens je ze hebt meer dan je zelf steeds denkt
).
Maar allen minder geschikt voor platen en grote lengtes mooi recht en haaks zagen.
Al heeft het jaren gelukt dmv een rechte lat enz ...
Een pure grote radiaalzaag nog niet overwogen, al lijkt het me terug minder geschikt voor platen met een breedte van 125 of 150 enz ...
Een formaatzaag lijkt me dan beter, of zie ik dit verkeerd ?
Naar mijn gevoel is het vooral dat zo'n formaatzaag heel veel plaats in neemt , niet verplaatsbaar is (in een hoek zetten) en niet dagelijks gebruikt zal worden (maar eens je ze hebt meer dan je zelf steeds denkt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Probleem is als je platen van 3,2 wil verwerken op een horizontale machine je een hele lange loopwagen nodig hebt. Dan zit je zo op een dikke Altendorf die je niet kan verplaatsen.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Lengtes met de wandzaag of liniaal/cirkelzaag.
Afkorten tot 60cm diep met de radiaalzaag.
Ik zie hier in de caravans/campers nooit lange lengtes eigenlijk.
En met de jaren zakt de opbouw fors over het chassis,dus alles is toch krom.
Een serieuze inkomstenbron kan je ook heel goed zoeken in vochtschade herstel trouwens.
Afkorten tot 60cm diep met de radiaalzaag.
Ik zie hier in de caravans/campers nooit lange lengtes eigenlijk.
En met de jaren zakt de opbouw fors over het chassis,dus alles is toch krom.
Een serieuze inkomstenbron kan je ook heel goed zoeken in vochtschade herstel trouwens.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
@dre , Ben je zelf ook actief in het camper gebeuren ?
Goeie tip dat vorstschade herstel.
Goeie tip dat vorstschade herstel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Hebben we het nou over vochtschade of vorstschade?
En het het maakt nogal een verschil of je tussen campers of kampers zit.
En het het maakt nogal een verschil of je tussen campers of kampers zit.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Ik ga voor vocht......
Het zal wel weer dat kl*te woordenboek zijn.....
Het zal wel weer dat kl*te woordenboek zijn.....
