Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door ray5150 »

Op naar Peulen dan maar !
https://peulen.nl/
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door wouter »

Ik gebruik een metabo tku 1693 maar als ik meer ruimte zou hebben zou ik absoluut een grote formaatzaag willen met stabiele loopwagen. De torsie van een grote plaat op de aluminium geleider is merkbaar en ik zaag daarom eerst 1mm te groot en daarna zo goed mogelijk. Over 1 meter (1000mm) is 0,5 mm afwijking heel weinig ondanks dat ik dat al fors vindt. Moet het nog nauwkeuriger dan kom je op CNC werk, of een heel grote professionele machine (denk ik tenminste).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Die mm komt niet alleen door de tafel,maar ook door de spanning in de plaat zelf.
Daarom de grote stukken eigenlijk altijd 2x zagen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Pjotr »

Dat niet alleen maar hout "werkt". Met 2x zagen is het ook oppassen. Als je niet de volle zaagbreedte er voor hebt is er het risico dat je de zaag enigszins opzij duwt met zagen.
Campture
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 19:44

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Campture »

Dus zelfs met een formaatzaag geen zekerheid dat het steeds perfect gelijk zal zijn ... :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Pjotr »

Jawel hoor, als je maar weet wat je doet! Dan is op 0,1mm geen probleem op een goede machine.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Ook een beetje ervaring opbouwen met de machine.
Een radiaalzaag is in jouw vak ook een zeer handig ding.
Dan zaag je tot +/- 600mm diep zonder klooien alle hoeken die je maar wil.
Campture
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 19:44

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Campture »

Afkortzaag dewalt, cirkelzaag klein maffel en groot van hitachi, schrobzaag , wipzaag bosch en fein... zagen genoeg dus :D
Maar allen minder geschikt voor platen en grote lengtes mooi recht en haaks zagen.
Al heeft het jaren gelukt dmv een rechte lat enz ...
Een pure grote radiaalzaag nog niet overwogen, al lijkt het me terug minder geschikt voor platen met een breedte van 125 of 150 enz ...
Een formaatzaag lijkt me dan beter, of zie ik dit verkeerd ?
Naar mijn gevoel is het vooral dat zo'n formaatzaag heel veel plaats in neemt , niet verplaatsbaar is (in een hoek zetten) en niet dagelijks gebruikt zal worden (maar eens je ze hebt meer dan je zelf steeds denkt ;-) ).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door ds23man »

Probleem is als je platen van 3,2 wil verwerken op een horizontale machine je een hele lange loopwagen nodig hebt. Dan zit je zo op een dikke Altendorf die je niet kan verplaatsen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Lengtes met de wandzaag of liniaal/cirkelzaag.
Afkorten tot 60cm diep met de radiaalzaag.
Ik zie hier in de caravans/campers nooit lange lengtes eigenlijk.
En met de jaren zakt de opbouw fors over het chassis,dus alles is toch krom. :mrgreen:

Een serieuze inkomstenbron kan je ook heel goed zoeken in vochtschade herstel trouwens. :goedzo:
Campture
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 19:44

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Campture »

@dre , Ben je zelf ook actief in het camper gebeuren ?
Goeie tip dat vorstschade herstel.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door pappaleo »

Een beetje wel, dacht ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Campture schreef: za 04 mar 2023, 11:16
@dre , Ben je zelf ook actief in het camper gebeuren ?
Goeie tip dat vorstschade herstel.
Ja,al een paar jaartjes. :mrgreen:
Volgens mij vanaf 1994.
Campture
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 19:44

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door Campture »

Ach zo, wat is de naam van je zaak ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Ik heb gelukkig geen eigen zaak! :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door ds23man »

Hebben we het nou over vochtschade of vorstschade?

En het het maakt nogal een verschil of je tussen campers of kampers zit. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag

Bericht door dre »

Ik ga voor vocht......
Het zal wel weer dat kl*te woordenboek zijn..... :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”