voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Moderator: Beheerdersteam
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Ik denk het wel, als ik zelf de keuze zou maken voor een pp liefst niet met 4, 6 of 8 buizen op 1 kanaal(weet dat een merk dat doet met el84). En ik met el34 
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Als je zo'n powerhouse wilt ligt ss toch meer voor de hand... Of het moet per se voor gitaar zijn 
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
IJzersterke bijdrage! En mooie profielfoto (Bernard Tellegen, Philips, uitvinder van de pentode, de gyrator, etc.).AatV schreef: ↑do 09 feb 2023, 21:29Het aardige is dat het hier in eerste instantie te doen is om de 2A3. Deze buis is vanaf 1936 uitgevoerd met twee anodes die intern verbonden zijn. Ook binnen een buis kunnen twee anoden onmogelijk exact hetzelfde zijn. Het valt dus te beargumenteren dat hier om twee parallel geschakelde buizen gaat, met superieur geachte geluidskwaliteit...timpert schreef: ↑do 09 feb 2023, 17:30Veel SE puristen houden niet van het parallel schakelen van twee buizen, omdat buizen die exact aan elkaar gelijk zijn over het hele werkgebied praktisch niet te vinden zijn. En als het je al lukt, dan zullen ze na verloop van tijd toch verschillend worden omdat ze elk op hun eigen manier verouderen. Als je twee iets verschillende buizen parallel schakelt, dan wordt de resulterende karakteristiek iets minder "mooi", met name in het gebied waar ze op hoge spanning/lage stroom werken.
Ook is niet zeker dat parallel geschakelde buizen per definitie slechter zijn/klinken dan een enkele buis. Het valt te beargumenteren dat in sommige gevallen de afwijking van de ene buis (ying) gecompenseerd wordt door de afwijking in de andere buis (yang).
groet,
Aat
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
.
Heb hem er even bij gezocht. Lijkt in de verste verte niet op een 300b.
https://www.carousell.sg/p/vintage-rca- ... 088334728/
Heb hem er even bij gezocht. Lijkt in de verste verte niet op een 300b.
https://www.carousell.sg/p/vintage-rca- ... 088334728/
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Is dat zo moeilijk? Het is een illustratie van wat Aat naar voren bracht. Die 2A3 en 300b zijn constructief geheel verschillende buizen die elektrisch wel wat op elkaar lijken. Dus ja als JJ een 2A3 aanbiedt die een verkapte 300b is dan is het geen 2A3.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Ja de Hypex en Purifi toverdoosjes laten wat dat betreft niks te wensen over, maar de KT120 EN 150 zijn ook een oplossing voor dat 'probleem' lijkt mij?
Oh ja die is er ook nog
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Beslist!
Vind het wel intrigerend dat er nogal wat verschillende uitvoeringen van die 2A3 zijn. Kwam deze van DHT nog tegen waar die JJ er helemaal niet slecht af komt en het dus geen verkapte 300b lijkt. https://www.dhtrob.com/impressies/2a3s.php
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
De allereerste versie van de 2A3 was "single plate". Constructief ligt deze een stuk dichter bij de 300B dan de latere versie van de 2A3. Exemplaren die nu nog in redelijke staat verkeren gaan voor grof geld van de hand, omdat ze audiofiel superieur geacht worden te zijn. De bekendere "dual plate" versie was kennelijk makkelijker te maken. Maar het is niet de constructie die het een 2A3 maakt, het zijn uiteindelijk de elektrische eigenschappen. Het typenummer van JJ is inderdaad een beetje raar, want het is geen 2A3 en geen 300B. Maar hij is 1:1 uitwisselbaar in een 2A3 versterker, dus dat zal de doorslag hebben gegeven. Misschien hadden ze 'm beter 2A3+ kunnen noemen of zoiets. edit: het ding heet 2A3-40, dus het onderscheid is wel degelijk gemaakt.
Laatst gewijzigd door timpert op vr 10 feb 2023, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Dus toch de moeite van het proberen waard, alleen die prijzen lopen een beetje achter, een setje jj2a3-40 kost nu meer dan 320 euro.Pjotr schreef: ↑vr 10 feb 2023, 21:42Beslist!Vind het wel intrigerend dat er nogal wat verschillende uitvoeringen van die 2A3 zijn. Kwam deze van DHT nog tegen waar die JJ er helemaal niet slecht af komt en het dus geen verkapte 300b lijkt. https://www.dhtrob.com/impressies/2a3s.php
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Als je daar lol in hebt en voor het experiment zeker. Maar een verbetering is zo te zien niet gegarandeerd en de uitkomst ongewis.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Dan bracht de EL84 meer applaus afgelopen zaterdag 
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Degene met de meeste ervaring is denk ik toch DHT-Rob. Misschien hem eens contacten wat wijsheid in deze is?
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Hij heeft me wat nieuwe ideeën gegeven maar ik weet niet of ik er veel aan heb, weet iig wel dat parallel zetten geen probleem is maar wel een kosten verhoger is voor een goede ugt. Kan ik zijn antwoord hier plaatsen?
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Ik had hem 2 verschillende vragen gesteld, over de se versterkers en over voedingen voor versterkers. Zie hieronder zijn reactie.
Valt mij op dat meestal de eindbuis onderwerp is van discussie terwijl er zoveel meer componenten op een versterker staan, de eindbuis maakt daar maar voor een klein deel van uit.
Maar als het om vermogen gaat dan is de eindbuis meestal wel de beperkende factor.
Ik heb versterkers gebouwd rondom dezelfde eindbuis die totaal verschillend klonken vanwege andere componenten. Meestal is de driver meer van invloed op het geluid dan de eindbuis zelf. En een echt goede uitgangstrafo kan een buis ook heel anders laten klinken. Misschien leuk om daar ook eens naar te kijken of mee te experimenteren?
Parallel zetten van buizen verdubbeld het vermogen en halveert de inwendige weerstand. Die twee hebben invloed op de uitgangstrafo, meer stroom betekent een grotere kern met dito luchtspleet, lagere inwendige weerstand betekend dat de wikkelverhouding van primair naar secundair afneemt wat het ontwerp vergemakkelijkt. Geven en nemen.
Wanneer je twee eindbuizen parallel zet, en ze zijn alltwee redelijk gelijk, dan is dat nauwelijks hoorbaar. Puristen zeggen omdat het signaal opgedeeld wordt is dat hoorbaar. Natuurlijk wordt het signaal opgedeeld maar in de praktijk is dat niet of nauwelijks waarneembaar. Daar zou ik me geen zoregen over maken. (ik speel zelf ook met een parallel single ended).
Een verbetering zoeken van wat je hebt is moeilijk. Dat het anders zal klinken mag duidelijk zijn, maar dat zal niet alleen aan de eindbuis liggen. Meer van hetzelfde alleen beter is een wens die vaak gehoord wordt, dat is erg moeilijk zo niet onmogelijk. Het blijft een compromis, je bent immers gewend aan een paar hele mooie passages in muziek die je perfect vindt klinken en dan toch niet meer hetzelfde zullen klinken.Dan moeten er andere dingen veel beter gaan wil je dat accepteren.
Mocht je vermogen nodig hebben, dan wil je daar op ontwerpen. Niets zo ellendig als een versterker die controle verliest omdat je net te luid wilt spelen.
Voedingen zijn de stroomleveranciers van een versterker. Een buis heeft een hogere weerstand dan diodes, klinkt daarom wat ‘vloeiender’. Als je met mosfets werkt in iets als een virtual batery, dan is de spanning weliswaar rimpelvrij, maar kan dit nog vloeiender klinken als een gelijkricht buis. Sommigen kunnen het schakelende karakter van een halfgeleider horen (zeggen ze).
Ik heb voorkeur voor een buisgelijkrichter of een met buizen gestabiliseerde voeding. De laatste voor kleinsignaal (zoals phono), de eerste voor voor- en eindversterker.
Valt mij op dat meestal de eindbuis onderwerp is van discussie terwijl er zoveel meer componenten op een versterker staan, de eindbuis maakt daar maar voor een klein deel van uit.
Maar als het om vermogen gaat dan is de eindbuis meestal wel de beperkende factor.
Ik heb versterkers gebouwd rondom dezelfde eindbuis die totaal verschillend klonken vanwege andere componenten. Meestal is de driver meer van invloed op het geluid dan de eindbuis zelf. En een echt goede uitgangstrafo kan een buis ook heel anders laten klinken. Misschien leuk om daar ook eens naar te kijken of mee te experimenteren?
Parallel zetten van buizen verdubbeld het vermogen en halveert de inwendige weerstand. Die twee hebben invloed op de uitgangstrafo, meer stroom betekent een grotere kern met dito luchtspleet, lagere inwendige weerstand betekend dat de wikkelverhouding van primair naar secundair afneemt wat het ontwerp vergemakkelijkt. Geven en nemen.
Wanneer je twee eindbuizen parallel zet, en ze zijn alltwee redelijk gelijk, dan is dat nauwelijks hoorbaar. Puristen zeggen omdat het signaal opgedeeld wordt is dat hoorbaar. Natuurlijk wordt het signaal opgedeeld maar in de praktijk is dat niet of nauwelijks waarneembaar. Daar zou ik me geen zoregen over maken. (ik speel zelf ook met een parallel single ended).
Een verbetering zoeken van wat je hebt is moeilijk. Dat het anders zal klinken mag duidelijk zijn, maar dat zal niet alleen aan de eindbuis liggen. Meer van hetzelfde alleen beter is een wens die vaak gehoord wordt, dat is erg moeilijk zo niet onmogelijk. Het blijft een compromis, je bent immers gewend aan een paar hele mooie passages in muziek die je perfect vindt klinken en dan toch niet meer hetzelfde zullen klinken.Dan moeten er andere dingen veel beter gaan wil je dat accepteren.
Mocht je vermogen nodig hebben, dan wil je daar op ontwerpen. Niets zo ellendig als een versterker die controle verliest omdat je net te luid wilt spelen.
Voedingen zijn de stroomleveranciers van een versterker. Een buis heeft een hogere weerstand dan diodes, klinkt daarom wat ‘vloeiender’. Als je met mosfets werkt in iets als een virtual batery, dan is de spanning weliswaar rimpelvrij, maar kan dit nog vloeiender klinken als een gelijkricht buis. Sommigen kunnen het schakelende karakter van een halfgeleider horen (zeggen ze).
Ik heb voorkeur voor een buisgelijkrichter of een met buizen gestabiliseerde voeding. De laatste voor kleinsignaal (zoals phono), de eerste voor voor- en eindversterker.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Helder en nuchter antwoord
Het blijft dus een avontuur 
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Dat is toch juist een van de mooie dingen in deze hobby? 
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Dat is het zeker! Maar ik kan mij wel voorstellen dat Peter wel een beetje op voorhand wil weten of zijn toch wel behoorlijke investeringen kans op succes hebben.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Precies, je steekt er iedere keer weer tussen de 1000 en 1500 euro in en dan wil je wel weten wat je kan verwachten.
Tot nu toe kom ik nog steeds bij de 2a3-40 met ong 8W uit.
Re: voor/nadelen SE versterker parallel schakelen
Ik heb met succes twee ecl82 buizen parallel gezet omdat ik kleine trafo,s had er komt ongeveer 6 watt uit.
viewtopic.php?t=14815
viewtopic.php?t=14815
