Inventaris Eddy Fikier

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marp
Beheerder / Sysadmin

Inventaris Eddy Fikier

Bericht door Marp »

We ontvingen het trieste bericht dat Eddy Fikier recent is overleden. Alhoewel hij jarenlang (buizen)versterkers en luidsprekers bouwde, zullen de meesten hem kennen als de auteur van onderstaand boek. Het boek wordt al lang niet meer uitgegeven, maar een digitale versie werd door hem vrijgegeven. Nog steeds geldt het als een van de standaardwerken als het om ESL's gaat.
550x758.jpg
fikier-elektrostatische-luidsprekers.pdf
(9.9 MiB) 284 keer gedownload
Eddy's zoon verblijft tijdelijk in zijn woning in Haarlem, waar hij bezig is met de inboedel. Hij zoekt iemand die interesse heeft om de inventaris van de werkkamer over te nemen en op te halen. Of, en hoeveel kosten hiermee gemoeid zijn, is me niet bekend. Het zou gaan om een grote hoeveelheid componenten, gereedschap en apparatuur. Voor een impressie werden enkele foto's gestuurd. Als meer inzichtelijke foto's beschikbaar komen, worden die nog toegevoegd.

Wie interesse heeft of meer wil weten, kan via een PB contactgegevens krijgen.

Note: dit is niet echt een advertentie. Gezien de situatie denk ik dat we het boekwerk wel kunnen beschouwen als een soort sponsoring van de zelfbouwwereld. Daarom plaats ik dit bericht onder "persberichten".
Bijlagen
20221026_105829.jpg
20221026_110134.jpg
20221026_110229.jpg
20221026_105846.jpg
Leeuwarden

Re: Inventaris Eddy Fikier

Bericht door Leeuwarden »

Eddy Fikier… Ik herinner me nog dat het boek op de markt verscheen. Zou me zelfs niet verbazen dat ik het boek indertijd bij Jan Bosch van het legendarische Clear Sound in Leeuwarden heb gekocht. Heb daadwerkelijk esl’s uit het boek gebouwd die fantastisch klonken maar, door fout van mezelf, niet heel luid wilden spelen. Enorm veel geleerd van zijn boek. Dankjewel Eddy!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja i.d.d. Jan R.I.P. Eddy!

Wat betreft het opruimen is het wel goed te realiseren dat het spullen uit een voorbije tijd zijn en derhalve niet heel veel waard is, uitgedrukt in geld. Daarentegen is het wel een mooie schat voor een beginnend buizen/elektronica hobbyist. Zou mooi zijn als het daar een thuis kan vinden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die ladekastjes zijn over het algemeen wel gewild bij de elektronica hobbyisten.
Maar ik denk dat het lastig zal zijn om alles in 1 keer kwijt te raken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

In mijn studententijd veel plezier beleefd aan het boek van E. Fikier, en zelfs op basis van zijn boek een aantal elektrostaten gebouwd. Het is jammer om te zien dat langzaam maar zeker dit soort mensen ons verlaten en dat er weinig, tot geen, nieuwe aanwas is die dit soort concepten in leven houdt. Voor wat betreft de onderdelen etc. als ik het zo bekijk is het allemaal erg gedateerd en daardoor feitelijk waardeloos.
Leonneke
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Leonneke »

SSassen schreef: za 21 jan 2023, 11:56
In mijn studententijd veel plezier beleefd aan het boek van E. Fikier, en zelfs op basis van zijn boek een aantal elektrostaten gebouwd.
Hoi Sander,

Heb je daar misschien nog foto's van? Is best een complex ding zo'n elektrostaat of valt dat mee om zelf te bouwen?
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef: za 21 jan 2023, 11:56
Voor wat betreft de onderdelen etc. als ik het zo bekijk is het allemaal erg gedateerd en daardoor feitelijk waardeloos.
Je hebt zeker een punt. de rommelige aanblik op de foto's helpt niet daarbij. aan de andere kant, een ringkerntrafo veroudert niet echt.
Lijkt me geen slecht idee als er een inventaris lijstje opgesteld en gepubliceerd zou worden.
Daar hoeft natuurlijk niet ieder weerstandje en condensator apart op vermeld te staan, maar bijvoorbeeld merk en type van de meetapparatuur en dergelijke.
Plaats reactie