AbbasAudio DAC 2.2 cs8414 replacement quest

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ger1212

AbbasAudio DAC 2.2 cs8414 replacement quest

Bericht door Ger1212 »

Wat een mooie DAC is het van AbbasAudio, al heel erg blij en tevreden mee. Is er een 'noodzaak' voor een upgrade? Nee, maar de nieuwsgierigheid is gewekt na het lezen op forums m.b.t. het vervangen van de CS8414 of CS8412. (jitter armere opties; meer transparantie en definitie)

Ik dacht vlot en makkelijk er mee klaar te zijn; op Aliexpress zijn er vele leuke bordjes te krijgen die pretenderen de CS8412 te kunnen vervangen.
Nou, ik heb er 2 binnengehaald maar alles klinkt plotseling wel heel erg monotoon grungy (haha). Na verdere verdieping kwam ik er achter dat het te maken heeft met de verschillende output modes welke er zijn voor de TDA 1541 R1 chip welke de DAC heeft. Dat had ik niet begrepen bij de aanschaf v/d wm8804 en AK4118 boardjes. (staat er naar mijn idee ook niet duidelijk bij vermeld).

Maar goed, de interesse voor deze upgrade, of mogelijke upgrade, is er nog, maar welk output format moet ik hebben (?) is de vraag.

AbbasAudio woont en werkt in Oekraine, hij weet natuurlijk welke output format van de CS8414 de TDA1541 in gaat (zonder oversampling).
Ik zou niet weten hoe ik dit kan zien of achterhalen. Maar ik wil hem pas mailen wanneer ik veel kennis heb opgedaan zodat er slechts 1 mailwisseling nodig is (mocht hij nog te bereiken zijn, ik stoor hem liever niet gezien de ellende die daar aan de gang is).

Maar terwijl ik dit schrijf tast ik ook nog in het duister; ik weet niet of mijn kennis compleet is. Vandaar de start van deze topic.

Verhelderend is deze site;

http://www.fetaudio.com/archives/1602

Hier achterhaalde ik de 4 optionele output formats;

16-bit Right-Justified Mode
24-bit Left-Justified Mode
24-bit I2S
16-bit I2S

Ik ben er nu in vast gelopen en ben blij met suggesties welke me verder helpen.
Misschien dat ik met een multi meter ergens moet meten zodat het duidelijk wordt?
Of misschien dat iemand, bij het zien v/d print waarop de componenten zitten, het antwoord weet.

Bij voorbaat dank.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”