Filter elipson
Moderator: Beheerdersteam
-
herman ploeg
Filter elipson
Hallo ik ben nieuw op dit forum
Ik heb al jaren 2 mooie elipson meastro luidsprekers
Graag wil ik een identieke set na bouwen
Loop alleen tegen een onderdeel aan op het filter waarvan ik niet wat dit doet en hoe ik hier aan kan komen of hoe dit onderdeel genoemd wordt het betreft een ijzeren cilinder kan iemand mij helpen zie foto
Ik heb al jaren 2 mooie elipson meastro luidsprekers
Graag wil ik een identieke set na bouwen
Loop alleen tegen een onderdeel aan op het filter waarvan ik niet wat dit doet en hoe ik hier aan kan komen of hoe dit onderdeel genoemd wordt het betreft een ijzeren cilinder kan iemand mij helpen zie foto
Re: Filter elipson
Dat ziet er uit als een spoel met kern. Staat er een opdruk op?
Die andere twee spoelen zien er wat vervormd uit, alsof ze heet zijn geweest. Enig idee wat daarmee gebeurd is?
Die andere twee spoelen zien er wat vervormd uit, alsof ze heet zijn geweest. Enig idee wat daarmee gebeurd is?
-
herman ploeg
Ja dat klopt maar ze meten nog ok dus wel warm geweest maar wel ok ik bedoel dat grote ronde blok lijkende op ferriet ofzo is dat een spoell denkt u
Ik denk van wel. Heb je een RCL meter of kan je er een lenen?
De kans is klein dat je exact dezelfde spoel kan kopen, maar er is zo veel te koop dat er iets moet zijn dat heel dicht in de buurt komt. De nieuwe spoel ziet er wel anders uit. Als je de zelfinductie en de DC weerstand kan (laten) meten dan is kan je een equivalent uitzoeken.
De kans is klein dat je exact dezelfde spoel kan kopen, maar er is zo veel te koop dat er iets moet zijn dat heel dicht in de buurt komt. De nieuwe spoel ziet er wel anders uit. Als je de zelfinductie en de DC weerstand kan (laten) meten dan is kan je een equivalent uitzoeken.
Laatst gewijzigd door timpert op do 24 nov 2022, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
herman ploeg
Ja dat klopt maar ze meten nog ok dus wel warm geweest maar wel ok ik bedoel dat grote ronde blok lijkende op ferriet ofzo is dat een spoell denkt u
Er zit geen opdruk op helaas
Er zit geen opdruk op helaas
-
herman ploeg
-
herman ploeg
Gewoon pen en papier pakken, kijken hoe de boel aan elkaar zit en het schema tekenen. Als je bij alle onderdelen die je niet thuis kan brengen, of de waarde niet van weet, een vraagteken zet dan weet je meteen wat je nog meten moet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat is een klok kern spoel, of bell core coil.
https://shop.griederbauteile.ch/product ... anguage=en
Hebben weinig koperdraad nodig voor lage weerstand, maar niet de mooiste oplossing - kan wel goedkoop zijn.
Ik denk dat je goed helder moet hebben wat het schema is, en dan moet alles zoals spoelen ook met overeenkomstige weerstand(en) vervangen worden. Soms hoor je later van iemand dat het upgraden van het filter geen hoorbaar verschil gemaakt heeft, goed om even te realiseren. Het moet natuurlijk wel een vooruitgang opleveren, dus die weerstand (Rdc) is iets om op te letten.
https://shop.griederbauteile.ch/product ... anguage=en
Hebben weinig koperdraad nodig voor lage weerstand, maar niet de mooiste oplossing - kan wel goedkoop zijn.
Ik denk dat je goed helder moet hebben wat het schema is, en dan moet alles zoals spoelen ook met overeenkomstige weerstand(en) vervangen worden. Soms hoor je later van iemand dat het upgraden van het filter geen hoorbaar verschil gemaakt heeft, goed om even te realiseren. Het moet natuurlijk wel een vooruitgang opleveren, dus die weerstand (Rdc) is iets om op te letten.
-
herman ploeg
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Zo te zien zijn de gebruikte luidsprekers niet eenvoudig meer te vinden. Heb je daar al een extra setje van liggen?
-
herman ploeg
Geweldig project eerste luidsprekers nagebouwd
klinkt echt geweldig wil iedereen met de tips en reacties bedanken dank zij jullie is het mij gelukt
Herman Ploeg
klinkt echt geweldig wil iedereen met de tips en reacties bedanken dank zij jullie is het mij gelukt
Herman Ploeg
- VintageHarry