De EVWS-1 ...
Moderator: Beheerdersteam
De EVWS-1 ...
Teasertje ...
Maarre... De losse sub blijkt geen acceptabele WAF te hebben, dus waarschijnlijk wordt het meer zoiets...
Beetje zaagwerk...
Later meer.
Maarre... De losse sub blijkt geen acceptabele WAF te hebben, dus waarschijnlijk wordt het meer zoiets...
Beetje zaagwerk...
Later meer.
Re: De EVWS-1 ...
Niet dat de nep grimm LS1's niet lekker klonken (integendeel, na veel filtergepruts), maar het werd weer eens tijd voor iets anders. Het knutselvirus klopte weer aan en tsja, dan ga je voor de bijl. Daar kan je je dan maar beter bij neerleggen, dus hop, met frisse wanhoop de schuur ingerend.
Wat is het? Het is de EVWS-1 ofwel Enorm Veel Weg Systeem 1. Zo genoemd door een maatje van me, ik vond het nog wel meevallen:
Seas DXT
Seas W15CY001
Seas W22EX001
Peerless XLS 10 (2 per kant) in ripole
Actief, hypex DLCP als filter en hypex versterking.
Een andere benadering dan een fullranger met een paar grote flapperts dus. Ik krijg formaatje DEUR hier niet verkocht.
De DXT, W22 en Peerless plus de versterking die ik al had zijn uit de nep Grimm LS1 gehaald. Aangevuld met Peerlessen overgenomen van @Ronkel (dank), de W15 komt van marktplaats (dank @Dre dacht ik) en een DLCP ook -- is het tot nu toe allemaal tweedehands. De originele W22 en Peerless komen bij Gerrit (van de band tweeters) vandaan, dus zijn eigenlijk al derdehands. Ontbrekende hypex kanalen volgen binnenkort.
Mooi ingespeeld noemen we dat. En de kosten smeren we uit over nog eens 7 jaar en tot zover alles tweedehands. Zo verkoop ik het maar aan mezelf
Om alles mooi in elkaar te zetten ontbreekt er nog 1 ding, een tweetal alu kastjes om dlcp en/of versterkers in kwijt te kunnen. Het mooiste lijkt me om de DLCP direct bij de versterkers in te bouwen, dan hoef je ook niet met 4x 2-3m kabel per kant te zeulen, maar ik weet het nog niet. De dlcp+versterkermodules zijn best fors en lastig in een 30x30 vierkantje op de sub te zetten is.
Wellicht laat ik de oude DLCP in elkaar (met een additioneel DLCP bord voor de ontbrekende kanalen) en wordt het dus wel een kabelboom.
Omdat mijn huidige DLCP nog in reparatie is -- jaja, duurt even -- speel ik nu met een raspberry pi -> behringer ultramatch (sample rate converter, reclocker en spdif -> aes converter) en DCX2496 als crossover. Dit is in de originele vorm een wat onhandige combinatie met standaard consumenten versterking aangezien de dcx2496 met pro levels uitstuurt, +4dBu dus, en de gain structuur is dan ook niet optimaal, ofwel ruisende tweeters.
Wat is het? Het is de EVWS-1 ofwel Enorm Veel Weg Systeem 1. Zo genoemd door een maatje van me, ik vond het nog wel meevallen:
Seas DXT
Seas W15CY001
Seas W22EX001
Peerless XLS 10 (2 per kant) in ripole
Actief, hypex DLCP als filter en hypex versterking.
Een andere benadering dan een fullranger met een paar grote flapperts dus. Ik krijg formaatje DEUR hier niet verkocht.
De DXT, W22 en Peerless plus de versterking die ik al had zijn uit de nep Grimm LS1 gehaald. Aangevuld met Peerlessen overgenomen van @Ronkel (dank), de W15 komt van marktplaats (dank @Dre dacht ik) en een DLCP ook -- is het tot nu toe allemaal tweedehands. De originele W22 en Peerless komen bij Gerrit (van de band tweeters) vandaan, dus zijn eigenlijk al derdehands. Ontbrekende hypex kanalen volgen binnenkort.
Mooi ingespeeld noemen we dat. En de kosten smeren we uit over nog eens 7 jaar en tot zover alles tweedehands. Zo verkoop ik het maar aan mezelf
Om alles mooi in elkaar te zetten ontbreekt er nog 1 ding, een tweetal alu kastjes om dlcp en/of versterkers in kwijt te kunnen. Het mooiste lijkt me om de DLCP direct bij de versterkers in te bouwen, dan hoef je ook niet met 4x 2-3m kabel per kant te zeulen, maar ik weet het nog niet. De dlcp+versterkermodules zijn best fors en lastig in een 30x30 vierkantje op de sub te zetten is.
Wellicht laat ik de oude DLCP in elkaar (met een additioneel DLCP bord voor de ontbrekende kanalen) en wordt het dus wel een kabelboom.
Omdat mijn huidige DLCP nog in reparatie is -- jaja, duurt even -- speel ik nu met een raspberry pi -> behringer ultramatch (sample rate converter, reclocker en spdif -> aes converter) en DCX2496 als crossover. Dit is in de originele vorm een wat onhandige combinatie met standaard consumenten versterking aangezien de dcx2496 met pro levels uitstuurt, +4dBu dus, en de gain structuur is dan ook niet optimaal, ofwel ruisende tweeters.
Laatst gewijzigd door matjans op wo 07 dec 2022, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De EVWS-1 ...
Oorspronkelijk wilde ik alleen W22 + DXT doen (mid + tweet), maar de W22 is maar tot ~1.5kHz inzetbaar. Als ik ooit nog naar een andere tweeter wil moest daar wat bij, vandaar de W15 kleine midrange. Bijkomend voordeel is dan ook dat dipool nu boven doorloopt tot 3-3.5kHz voordat de tweeter aan de gang gaat.
Ik heb er eerlijkgezegd nog niet over nagedacht of er een tweeter aan de achterkant komt. Mijn eerste gevoel is, ook vanwege het afstraalgedrag van de DXT, dat ik het niet doe. Ik heb nog wel ergens een paar tweeters liggen, misschien dat ik die er ooit eens tegenaan plak om te kijken wat het verschil is.
Re: De EVWS-1 ...
Van een rugtweeter hoor je weinig als je niet in de badkamer draait, is mijn ervaring. Hoge tonen worden snel gedempt.
Re: De EVWS-1 ...
Da's geen dipool Stefan
Als je een setje B&G neo3 te pakken kan krijgen...maar een chinese amt om eens te proberen kan ook geen kwaad lijkt me?
Als je een setje B&G neo3 te pakken kan krijgen...maar een chinese amt om eens te proberen kan ook geen kwaad lijkt me?
Re: De EVWS-1 ...
Vraagje voor de hypex guru's ...
DLCP kan je daisy chainen voor meer kanalen. Handig. Heb ik ook nodig, want 4 weg past niet op 1 dlcp.
Kan je dit ook doen op een manier waarin ze niet samen in 1 doosje zitten? Ik wil eigenlijk een soort (Fusion-ish) Master-slave speaker bouwen. 1 kant dlcp+control board+versterkers, andere kant dlcp+versterkers. Kabeltje van master naar slave. Scheelt een kabelboom.
Als ik het laat zoals het nu is wordt het DLCP, 2x4 XLR kabels van 2-3 m naar de versterkers op de speakers. Zit je aan 20m kabel. Is ook weer zo wat.
DLCP kan je daisy chainen voor meer kanalen. Handig. Heb ik ook nodig, want 4 weg past niet op 1 dlcp.
Kan je dit ook doen op een manier waarin ze niet samen in 1 doosje zitten? Ik wil eigenlijk een soort (Fusion-ish) Master-slave speaker bouwen. 1 kant dlcp+control board+versterkers, andere kant dlcp+versterkers. Kabeltje van master naar slave. Scheelt een kabelboom.
Als ik het laat zoals het nu is wordt het DLCP, 2x4 XLR kabels van 2-3 m naar de versterkers op de speakers. Zit je aan 20m kabel. Is ook weer zo wat.
Re: De EVWS-1 ...
Destijds verkocht Frank Brenner Powerboxen voor de LX521 in een dergelijke master-slave opzet via magiclx521.com.
Helaas heb ik hier alleen nog een summier blokschema van.
Google "PowerBox_MasterFollower_1c.jpg" en dan vindt je het plaatje (of via https://oplug-support.org/linkwitzlab/Store/LX521.4.htm en dan 75% naar beneden scrollen)
Helaas heb ik hier alleen nog een summier blokschema van.
Google "PowerBox_MasterFollower_1c.jpg" en dan vindt je het plaatje (of via https://oplug-support.org/linkwitzlab/Store/LX521.4.htm en dan 75% naar beneden scrollen)
Re: De EVWS-1 ...
Aha! Zo te zien gebruikte hij inderdaad ook DLCP en ncore of ucd. Het moet dus kunnen. In de handleiding kon ik er niet veel over terugvinden, behalve dan een vage referentie naar 2 verschillende headers om een 2e dlcp op aan te sluiten. Eens uitzoeken hoe dat zit dus.
Re: De EVWS-1 ...
Omdat ik al 6 kanalen hypex versterking en een dlcp uit de nep grimms heb liggen. Investering in een tweetal additionele kanalen en een los dlcp mainboard is een stuk goedkoper dan 2 nieuwe fusion amps.
Re: De EVWS-1 ...
Volgens mij ligt het er aan hoe je het met je inputsignaal gaat doen. Als je twee DLCP's en twee inputboards gebruikt, dan hoef je zo te zien (in de manual) maar 1 RJ45 kabeltje te leggen. Het lijkt erop dat het mogelijk is om een AES signaal over die control kabel te sturen als de diverse switches in de juiste positie staan.matjans schreef: ↑za 10 dec 2022, 14:44Vraagje voor de hypex guru's ...
DLCP kan je daisy chainen voor meer kanalen. Handig. Heb ik ook nodig, want 4 weg past niet op 1 dlcp.
Kan je dit ook doen op een manier waarin ze niet samen in 1 doosje zitten? Ik wil eigenlijk een soort (Fusion-ish) Master-slave speaker bouwen. 1 kant dlcp+control board+versterkers, andere kant dlcp+versterkers. Kabeltje van master naar slave. Scheelt een kabelboom.
Als ik het laat zoals het nu is wordt het DLCP, 2x4 XLR kabels van 2-3 m naar de versterkers op de speakers. Zit je aan 20m kabel. Is ook weer zo wat.
Wil je met 1 inputboard werken, en je bron dus op 1 van beide DLCP's aansluiten, dan moet je volgens mij zowel de RJ45, als de headers op het inputboard doorverbinden. Geen idee of dat laatste op een flinke afstand kan.
Re: De EVWS-1 ...
bij de dlcp die ik van marktplaats heb geplukt zat een input board, dus daar heb ik er twee van. Mooi. Waar zie je dat in de handleiding overigens?
Re: De EVWS-1 ...
staat er een beetje verscholen bij hoofdstuk 2.5.1, beschrijving van het input board, de diverse connectoren en de switches er bij
Re: De EVWS-1 ...
Re: De EVWS-1 ...
Ah, had ik gemist in deze thread. 8 kanalen DSP is dan niet te doen idd. DLCP of MiniDSP dan.
Edit: Je kunt de Hypex DSP units ook daisy-chainen. De subs zou je dan met een eigen Hypex DSP module kunnen laten spelen. Je hebt dan echter 4 van deze bordjes nodig (2 voor de main speakers en 2 voor de subs). Maar volgens mij kan t wel. Via de Coax uit lus je ze aan elkaar. 1 module is de master en de andere 3 allemaal in slave mode. Wordt wel een gedoe met filters uploaden etc. Het laatste gaat met de MiniDSP 8 super handig, alle 8 kanalen in 1 keer configureren en klaar.
Satefan
