Onkyo versterker beetje defect?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Onkyo versterker beetje defect?
Ik heb hier een Onkyo A-9155 versterker. Niks bijzonders, maar in principe een prima ding en een fraai setje met de bijpassende cd-speler die ik erbij heb.
Nu hoor ik de laatste tijd wat geks. Eerst speelt hij prima, maar na een tijdje treedt er enorme vervorming op. Gewoon zomaar, en na een tijdje gaat het ook weer weg, dan komt het weer terug, etc. Het volume staat dan niet per se hoog.
Is dat iets wat herkenbaar is en waar misschien een oplossing voor is? Ben wel een beetje gehecht aan het setje.
Nu hoor ik de laatste tijd wat geks. Eerst speelt hij prima, maar na een tijdje treedt er enorme vervorming op. Gewoon zomaar, en na een tijdje gaat het ook weer weg, dan komt het weer terug, etc. Het volume staat dan niet per se hoog.
Is dat iets wat herkenbaar is en waar misschien een oplossing voor is? Ben wel een beetje gehecht aan het setje.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Lijkt me een warmte probleem in combinatie met slechte printverbindingen. Uitzetten en weer krimpen.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Misschien even de hogedrukreiniger van Joram lenen.
Arno, kun je hier een opname van het verschijnsel laten horen.
Er zitten hier genoeg bijdehante jongens die er dan misschien iets zinnigs over kunnen vermelden.
En is het over beide kanalen?
Paul.
Laatst gewijzigd door pvanlingen op za 29 okt 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Dat moet dan wel een hele dikke deken aan stof zijn.
Ik denk eerder aan een (of meerdere) slechte solderingen, zoals Leo al aangeeft, krimpen en uitzetten.
Arno zou om het uit te sluiten dat het aan de CD speler ligt, nog met een andere bron kunnen proberen.
Ik heb alvast een service manual gevonden.
En een foto van de ingewanden.
Ik vermoed dat de beste oplossing zou zijn om het versterkerbord eruit te halen, en deze in zijn geheel door te solderen.
Helaas heeft de bodemplaat geen service luikje, dan had de PCB op zijn plek kunnen blijven.
Ik denk eerder aan een (of meerdere) slechte solderingen, zoals Leo al aangeeft, krimpen en uitzetten.
Arno zou om het uit te sluiten dat het aan de CD speler ligt, nog met een andere bron kunnen proberen.
Ik heb alvast een service manual gevonden.
En een foto van de ingewanden.
Ik vermoed dat de beste oplossing zou zijn om het versterkerbord eruit te halen, en deze in zijn geheel door te solderen.
Helaas heeft de bodemplaat geen service luikje, dan had de PCB op zijn plek kunnen blijven.
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Bedankt tot dusver.
Opengemaakt, brandschoon van binnen. Dus daar ligt het niet aan.
De suggestie van Paul is een goeie, maar dat is wel een beetje lastig. Het is immers niet heel de tijd, dus een opname maken gaat iets teveel tijd kosten.
De versterker was ook aan de tv verbonden, dus de bron is uitgesloten als oorzaak.
Maar alles opnieuw doorsolderen klinkt als iets wat ik wel zou kunnen. Het ziet eruit als spul dat nog met het blote oog te zien is.
Opengemaakt, brandschoon van binnen. Dus daar ligt het niet aan.
De suggestie van Paul is een goeie, maar dat is wel een beetje lastig. Het is immers niet heel de tijd, dus een opname maken gaat iets teveel tijd kosten.
De versterker was ook aan de tv verbonden, dus de bron is uitgesloten als oorzaak.
Maar alles opnieuw doorsolderen klinkt als iets wat ik wel zou kunnen. Het ziet eruit als spul dat nog met het blote oog te zien is.
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Dit is i.d.d. je beste optie. Zelf ook meerdere keren een onvindbare slechte soldeerverbinding meegemaakt. Wat ik dan wel had was dat een beetje wiggelen aan de print zelf het probleem opwekte. Maar je omschrijving lijkt duidelijk een thermisch expansie euvel. Zitten er soms powertransistoren direct, dus zonder thermisch knikje, ergens met hun pootjes in de print gesoldeerd? Zoals bij het koellichaam? Is een vaak voorkomend geval van een losgeraakte soldering. Zou daar eens beginnen met doorsolderen.
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Thermisch knikje. Het is nu al een leerzaam topic. Zouden we de klimaatverandering op de grote tijdlijn ook kunnen zien als een thermisch knikje?
Goeie tip Peter, ik zal er eens naar kijken.
Goeie tip Peter, ik zal er eens naar kijken.
Re: Onkyo versterker beetje defect?
Hmm ja
Bingo! Als het goed is zit er in de pootjes een soort van zig-zag-knik als veertje om de thermische expansie op te vangen. Anders gaat op den duur geheid de soldering van de print los zitten. Vooral Philips en Sony hebben tienduizenden TV's moeten terug roepen vanwege deze nalatigheid. Zou i.i.g. maar beginnen die torren na te solderen.
