Ingangsmodule purifi board

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door motoindo »

OWC schreef: di 04 okt 2022, 22:28
Wat ik vooral mis, zijn vooral de wensen en verwachtingen.
Wens :
Xanadu1234 schreef: za 01 okt 2022, 19:41
Alleen ik zou graag het ingang boardje zelf willen maken om daar wat betere spanningsregelaars op te zetten heeft iemand daar ervaring mee ?
Verwachting: dat het beter klinkt ? Om zoiets te kunnen beoordelen zou je willen switchen tussen de originele 78/79 driepootjes en de "verbetering". Alleen dat al vereist toch wel een zekere handigheid en bekendheid met de materie om tot een bruikbaar resultaat te komen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door OWC »

motoindo schreef: wo 05 okt 2022, 16:29
OWC schreef: di 04 okt 2022, 22:28
Wat ik vooral mis, zijn vooral de wensen en verwachtingen.
Wens :
Xanadu1234 schreef: za 01 okt 2022, 19:41
Alleen ik zou graag het ingang boardje zelf willen maken om daar wat betere spanningsregelaars op te zetten heeft iemand daar ervaring mee ?
Verwachting: dat het beter klinkt ? Om zoiets te kunnen beoordelen zou je willen switchen tussen de originele 78/79 driepootjes en de "verbetering". Alleen dat al vereist toch wel een zekere handigheid en bekendheid met de materie om tot een bruikbaar resultaat te komen.
Dat klopt, die "wens" heb ik gelezen.
Praktisch gezien is dat alleen zeer vaag.

Onder wens hoort ook; formaat van de print, de kosten, SMD of THT enz.
Maar ook nog veel concreter, dus hoeveel ruis/vervorming etc.

Daarnaast is het voor mij niet duidelijk of onder die wens ook valt het willen leren en begrijpen, of dat het idee is om daar eventueel gezamenlijk iets mee op te zetten.

Handigheid en bekendheid valt prima aan te leren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef: di 04 okt 2022, 22:28
jeroen_d schreef: di 04 okt 2022, 22:16
Als OWC een positieve bijdrage wil leveren, dan zou ik zeggen Bart, teken het even uit voor de TS!
Ik wil dat best doen, maar het ging me er meer om dat er genoeg mensen hier rondlopen met voldoende elektronica kennis.
Daarnaast kan het ook prima een leuk leerproces zijn voor iemand.

Om dat maar gelijk af te wimpelen als: als je niet weet wat je doet moet je het niet doen.
Sorry, maar ik vind dat nogal een negatieve kijk op het leven.

De TS vraagt of mensen hier ervaring mee hebben.
Een buffer zelf is natuurlijk totaal geen rocket-science.
Ik wil er best mee helpen, maar om eerlijk te zijn, weet ik niet of ik daar de tijd voor heb nu, aangezien er nog wat andere projecten hier liggen die af moeten (betaald en onbetaald).

Wat bv al veel tijd zou schelen, is even een mooi blokschema maken van alle ins en outs van de SMPS voeding + een DUIDELIJK lijstje van wat er precies allemaal gewenst is!
Als het enkel om de regelaars gaat, kunnen de huidige regelaars ook gewoon gesoldeerd worden.

Wat ik vooral mis, zijn vooral de wensen en verwachtingen.
Jouw antwoord valt voor mij in de categorie veel woorden maar weinig daden.
Met een oordeel van negatieve kijk op het leven. Zo kan ie wel weer.
"Als je niet weet hoe je moet zwemmen, spring dan niet in het diepe." Nee, mag je niet zeggen, negatieve kijk op het leven.
Het is aan de TS om aan te geven dat hij bereid is flink veel extra kennis op te bouwen. In dat geval is mijn opmerking niet meer van toepassing.

Het is volstrekt duidelijk wat TS wil. Ook is het volstrekt duidelijk dat hij alleen snel verder kan als iemand hier bereid is om op basis van de datasheets een ontwerp voor een bordje te maken dat het huidige audiophonics bordje kan vervangen en past in de aangeschafte behuizing. Maw plug and play.

Wat ik vooral mis, is doorpakken op de gestelde vraag.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef: wo 05 okt 2022, 19:43
OWC schreef: di 04 okt 2022, 22:28
jeroen_d schreef: di 04 okt 2022, 22:16
Als OWC een positieve bijdrage wil leveren, dan zou ik zeggen Bart, teken het even uit voor de TS!
Ik wil dat best doen, maar het ging me er meer om dat er genoeg mensen hier rondlopen met voldoende elektronica kennis.
Daarnaast kan het ook prima een leuk leerproces zijn voor iemand.

Om dat maar gelijk af te wimpelen als: als je niet weet wat je doet moet je het niet doen.
Sorry, maar ik vind dat nogal een negatieve kijk op het leven.

De TS vraagt of mensen hier ervaring mee hebben.
Een buffer zelf is natuurlijk totaal geen rocket-science.
Ik wil er best mee helpen, maar om eerlijk te zijn, weet ik niet of ik daar de tijd voor heb nu, aangezien er nog wat andere projecten hier liggen die af moeten (betaald en onbetaald).

Wat bv al veel tijd zou schelen, is even een mooi blokschema maken van alle ins en outs van de SMPS voeding + een DUIDELIJK lijstje van wat er precies allemaal gewenst is!
Als het enkel om de regelaars gaat, kunnen de huidige regelaars ook gewoon gesoldeerd worden.

Wat ik vooral mis, zijn vooral de wensen en verwachtingen.
Jouw antwoord valt voor mij in de categorie veel woorden maar weinig daden.
Met een oordeel van negatieve kijk op het leven. Zo kan ie wel weer.
"Als je niet weet hoe je moet zwemmen, spring dan niet in het diepe." Nee, mag je niet zeggen, negatieve kijk op het leven.
Het is aan de TS om aan te geven dat hij bereid is flink veel extra kennis op te bouwen. In dat geval is mijn opmerking niet meer van toepassing.

Het is volstrekt duidelijk wat TS wil. Ook is het volstrekt duidelijk dat hij alleen snel verder kan als iemand hier bereid is om op basis van de datasheets een ontwerp voor een bordje te maken dat het huidige audiophonics bordje kan vervangen en past in de aangeschafte behuizing. Maw plug and play.

Wat ik vooral mis, is doorpakken op de gestelde vraag.
Ten eerste oordeel ik helemaal niks, ik zeg overduidelijk wat ik er van vind, aka mijn persoonlijke mening.
Volgens mij staat het vrij dat iemand die mening mag hebben toch?
Ten tweede zeg ik absoluut NIET dat iemand maar direct in het diepen hoeft te duiken.
Sowieso is dit project niet zo dramatisch en gevaarlijk als dat, ten tweede kun je ALLES beetje bij beetje leren.
Wat ik in mijn laatst bericht toch duidelijk aangeef?

Daarnaast heb ik ook gezegd dat ik ivm tijdgebrek niet alles kan uitzoeken (daar gaat immers een hoop tijd in zitten), maar prima bereid bent om te helpen als mensen wel even kunnen helpen met wat vooronderzoek.
Sorry, maar ik ken toevallig niet elk schema en connectie diagram van een Hypex, Pascal, IcePower of een Purifi uit mijn hoofd.

Dus ik weet niet waar jou hele relaas op doelt, maar ik heb dit toch duidelijk allemaal uitgelegd.

Misschien is wat de TS wil voor jou wel duidelijk, voor mij totaal niet.
GEEN van de eerdere vragen worden beantwoord (ook niet door jou!!)

Als we het over de categorie veel daden maar weinig woorden hebben, kunnen we wel 90% van de berichten op dit forum verwijderen.
Dan denk ik nog dat mijn aandeel vrij hoog scoort met het WEL technisch ingaan op de onderwerpen.
Dan heb ik het nog niet over hoeveel meestal gratis en onbetaald werk ik doe en inzet voor vrij wat forumgenoten hier.

Sorry, maar als je het hebt over gebrek aan inzet, heb je totaal geen benul waar je het over hebt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ds23man »

Gaat weer lekker hier.... :roll: :roll:
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door TabCam »

Ik heb al vaker zitten te kijken om een soort universele input buffer te maken om eventueel voor verschillende versterkermodules te kunnen gebruiken zoals die van Purifi, Orchard Audio en Hypex (Nilai lijkt heel interessant). Zelf zou ik dan graag gebalanceerd en ongebalanceerde inputs mogelijk maken, rekening houden dat er met verschillende voedingen gewerkt kan worden (zowel schakelende als lineair), verwisselbare opamp en instelbare gain.

Daarnaast heb je vrijwel altijd ondersteunende electronica nodig met 12V trigger, goede softstart (die van de Audiophonics geeft toch plops bij mij) en ik vind het altijd fijn als je hem zelf ook aan kan zetten als er geen 12V aangeboden wordt.

Grootste probleem is dat ik van de ontwerpen van Tom Christiansen (Neurochrome) heb geleerd dat routeren veel invloed op de ruis heeft en ik heb te weinig enigszins recente ervaring en dan zou ik de TS aan een beroerdere buffer helpen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ds23man »

Alle Hypex DIY producten hebben een ingebouwde buffer.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door satefan »

Ik zou wel interesse hebben in een bordje om de mains-powered modules van Hypex (nog) makkelijker aansluitbaar maakt (XLR en RCA, standby schakelaar en 12v trigger gecombineerd op een eenvoudige PCB, LED indicatie etc). Ik gebruik nu de eval-bordjes. Maar die missen 12V trigger bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Marp »

OWC schreef: wo 05 okt 2022, 20:28
Misschien is wat de TS wil voor jou wel duidelijk, voor mij totaal niet.
GEEN van de eerdere vragen worden beantwoord (ook niet door jou!!)

Wil je ook positief bijdragen, dan vraag je aan TS wat hij wil en vul je andermans bijdragen aan, i.p.v. dat je ze komt afbreken.

Indien alle reacties worden geplaatst conform een one world concept, wordt het hier wel heel erg wij-van-OWC-eend, Bart. Je oogst meer waardering als je iedereen in zijn waarde laat en meer ruimte laat voor de inbreng van anderen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door OWC »

Marp schreef: do 06 okt 2022, 13:40
OWC schreef: wo 05 okt 2022, 20:28
Misschien is wat de TS wil voor jou wel duidelijk, voor mij totaal niet.
GEEN van de eerdere vragen worden beantwoord (ook niet door jou!!)

Wil je ook positief bijdragen, dan vraag je aan TS wat hij wil en vul je andermans bijdragen aan, i.p.v. dat je ze komt afbreken.

Indien alle reacties worden geplaatst conform een one world concept, wordt het hier wel heel erg wij-van-OWC-eend, Bart. Je oogst meer waardering als je iedereen in zijn waarde laat en meer ruimte laat voor de inbreng van anderen.
Jazeker, sterker nog, ik heb die bijdrage al inmiddels al twee keer duidelijk aangegeven.
Laat ik het nogmaals een derde keer herhalen, ik wil er prima mee helpen, evt zelfs een PCB ontwerpen, maar dan vraag ik of andere mensen graag wat voorwerk kunnen doen, omdat ik daar op dit moment geen tijd voor heb.

Wat betreft WC-eend verhaal heb ik echt geen enkel flauw benul waar je het over hebt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Marp »

OWC schreef: do 06 okt 2022, 14:36
Jazeker, sterker nog, ik heb die bijdrage al inmiddels al twee keer duidelijk aangegeven.
Laat ik het nogmaals een derde keer herhalen,
Niet nodig. Die aanvulling was me niet ontgaan, en voor TS is het mooi als jij gaat uitvoeren wat Jeroen hem aanvankelijk meegaf.

Mij ging het erom dat het negatief bekritiseren van ándermans bijdragen niets bijdraagt. Mensen ontgaat slechts het plezier om nog te reageren als iemand telkens klaarstaat om ze onder de neus te wrijven dat ze negatief zijn, onzin verkopen, geen benul hebben waarover ze praten, een mening hebben die nergens op slaat, of andere overbodige waardeoordelen over hun inbreng. Kortom: gun ieder zijn inbreng zo die is, afbreken is weggelegd voor wereldleiders.

:-k Ehh.... One Worldleader Concepts ? :shock: :hide: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ds23man »

Dit is ook een van de redenen dat ik eigenlijk niet meer reageer op Bart zijn berichten of draadjes waarin hij de boventoon voert.
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Xanadu1234 »

Ik moet het even allemaal terug lezen zeg maar.
Ik moet even begrijpen of ik dit allemaal zelf kan.

Maar op zich een pcb ontwerpen kan ik wel. Alleen hulp met het schema zou aardig zijn.

En ik wil de zelfde grote als de bestaande maken maar dat moet lukken.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door motoindo »

TabCam schreef: do 06 okt 2022, 7:50
Ik heb al vaker zitten te kijken om een soort universele input buffer te maken om eventueel voor verschillende versterkermodules te kunnen gebruiken zoals die van Purifi, Orchard Audio en Hypex (Nilai lijkt heel interessant).
Met een headertje om bijvoorbeeld een sallenkey filtertje op te prikken. Of een servo loopje.
TabCam schreef: do 06 okt 2022, 7:50
Grootste probleem is dat ik van de ontwerpen van Tom Christiansen (Neurochrome) heb geleerd dat routeren veel invloed op de ruis heeft en ik heb te weinig enigszins recente ervaring en dan zou ik de TS aan een beroerdere buffer helpen.
Tis een ingangs bordje toch ? zolang je de power rails uit de buurt houdt blijft er hoofdzakelijk small signal over en das minder kritisch ?
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door TabCam »

motoindo schreef: do 06 okt 2022, 19:00
...
Tis een ingangs bordje toch ? zolang je de power rails uit de buurt houdt blijft er hoofdzakelijk small signal over en das minder kritisch ?
Het is juist met kleine signalen dat je geen extra ruis wilt toevoegen. Dan is de SNR al veel kleiner dan bij volledig uitgestuurde signalen. Je gaat ook versterken, om een totale gain 26-28 dB te krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Pjotr »

TabCam schreef: do 06 okt 2022, 7:50

Grootste probleem is dat ik van de ontwerpen van Tom Christiansen (Neurochrome) heb geleerd dat routeren veel invloed op de ruis heeft en ik heb te weinig enigszins recente ervaring en dan zou ik de TS aan een beroerdere buffer helpen.
Dat is geen probleem hoor, dat is al 100jaar een gegeven! Probleem is dat veel hobbyisten er geen kennis van hebben. Terecht dat je dit aan stipt! Je kunt nog zo'n mooi ontworpen versterker bordje/module hebben, het is vrij simpel om het met de externe aansluitingen dan wel aanpassingen grondig te verprutsen. Die moeten evengoed aan dezelfde zorgvuldigheidseisen qua layout voldoen als de modules zelf!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: di 04 okt 2022, 22:28

Ik wil er best mee helpen, maar om eerlijk te zijn, weet ik niet of ik daar de tijd voor heb nu, aangezien er nog wat andere projecten hier liggen die af moeten (betaald en onbetaald).
Ach, als je nu eens wat minder lappen levensbeschouwelijke tekst hier plaatst Bart, hou je nog tijd over.... :sure:
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Xanadu1234 »

Maar ik zal even proberen om te zeggen wat ik graag zou willen:
1. zelfde formaat als het bestaande input buffer board
2. Zelfde ontwerp zou mooi zijn. Alleen ik zal binnen kort een foto maken van het boardje misschien kunnen we daar wat mee.
3. Mag geld kosten geen probleem.
4. Zo laag mogelijk ruis en vervorming zijn belangrijk.
5. SMD componenten erop is ook oké. Als ik maar ook de omamps en spanning regelaars kan toepassen van Sparkos.
6. Uiteraard wil ik er van leren en meehelpen maar dan zal best moeilijk zijn.

Ik zal best wat vergeten zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ray5150 »

Die opamps zien er dus zo uit :
Naamloos10.png
Kunnen dus gewoon in een 8 pins voetje.

Datasheet : https://sparkoslabs.com/wp-content/uplo ... SS3602.pdf

En de spanningsregelaars zijn driepoters met dezelfde pinout als 78XX/79XX/317.
Naamloos12.png
https://sparkoslabs.com/discrete-voltag ... er-supply/
Xanadu1234
Berichten: 146
Lid geworden op: vr 31 dec 2021, 13:03

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Xanadu1234 »

ray5150 schreef: vr 07 okt 2022, 17:36
Die opamps zien er dus zo uit :

Naamloos10.png

Kunnen dus gewoon in een 8 pins voetje.

Datasheet : https://sparkoslabs.com/wp-content/uplo ... SS3602.pdf

En de spanningsregelaars zijn driepoters met dezelfde pinout als 78XX/79XX/317.

Naamloos12.png

https://sparkoslabs.com/discrete-voltag ... er-supply/
Ray dat klopt allemaal dit zijn de producten
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Shadow »

Oh daar viel het woord 'boutique' een keer bij, weet niet meer welk draadje :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 07 okt 2022, 17:36
Die opamps zien er dus zo uit :

Naamloos10.png

Kunnen dus gewoon in een 8 pins voetje.

Datasheet : https://sparkoslabs.com/wp-content/uplo ... SS3602.pdf

En de spanningsregelaars zijn driepoters met dezelfde pinout als 78XX/79XX/317.

Naamloos12.png

https://sparkoslabs.com/discrete-voltag ... er-supply/
Oh gaat het die kant op? Och als je er in gelooft... :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ray5150 »

Xanadu1234 schreef: vr 07 okt 2022, 18:12

Ray dat klopt allemaal dit zijn de producten
Had je ook makkelijk in bovenstaande post met de eisen er bij kunnen zetten... :wink:
Zo heb je ook niet vermeld of er wel of niet XLR inputs op het bordje moeten.
Ik denk dat als je wat meer input geeft de bereidwilligheid om te helpen ook omhoog gaat.

Shadow schreef: vr 07 okt 2022, 22:14
Oh daar viel het woord 'boutique' een keer bij, weet niet meer welk draadje :-k
De prijzen zijn in ieder geval wel 'boutique' :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: vr 07 okt 2022, 22:53

Oh gaat het die kant op? Och als je er in gelooft... :?
Don't shoot me, I am only the messenger... O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ingangsmodule purifi board

Bericht door Pjotr »

Dat doe ik ook zeker niet Ray! Prima dat je het verduidelijkte!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”