Rolrand keuzestress

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
beijert

Rolrand keuzestress

Bericht door beijert »

Welke vrijheid heb ik bij het vervangen van een rolrand?

Ik heb een setje audiom woofers liggen welke in Wilson Audio speakers zaten. Deze worden blijkbaar vervangen wanneer de randen gaar zijn.

Deze woofers hebben normaliter een andere benaming, lijken echter op een 12VX.
Kan ik hier gewoon een qua maat passende rolrand op plaatsen? Dan druk ik er het liefst een soepele accordeon rand op. Meten zal ik toch moeten omdat ik de parameters niet heb.
Focal-Audiom-12VX-13-Bass-Woofer-Subwoofer.jpg
Focal-Audiom-12VX-13-Bass-Woofer-Subwoofer.jpg (11.57 KiB) 329 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief

Re: Rolrand keuzestress

Bericht door wouter »

Doorgaans geldt dat van de stijfheid 80% door de spider wordt bepaald, en omdat het een pure woofer is zou ik me er niet direct heel veel zorgen om maken.

Een PA achtige rand vind ik persoonlijk dan weer zonde.... Fred van Audiofriends eens vragen?
beijert

Bericht door beijert »

Ja, dat zal ik eens doen. Bij één woofer zit er nog een rand op. Zolang is er vanaf blijf kan ik wat gaan opmeten.

Ik vind zo'n rolrand wel mooi eigenlijk. En in mijn leven hoef ik hem in ieder geval niet meer te vervangen.

Deze woofer is er ook met een stoffen rand, echter met een reguliere magneet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb je een linkje? Want zo'n gekartelde katoenen rand wordt nogal beïnvloed door de coating die er vervolgens opgesmeerd wordt.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Als je de luidsprekers ooit nog een keer wilt verkopen, gaat dat het best als het uiterlijk origineel blijft.
beijert

Bericht door beijert »

Linkje naar?... Want de woofer met die rand vond ik op nedlabs pdf die ik niet kan benaderen vanaf mijn telefoon. En ik ben niet thuis.

Verkoopwaarde vind ik niet spannend, dan kopen ze maar een andere. Voor mij is het natuurlijk hobby :D
Laatst gewijzigd door beijert op di 21 nov 2023, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
beijert

Bericht door beijert »

Blijkt dus ook met zo'n rolrand te bestaan.
Screenshot_2022-08-12-18-54-38-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg
richard

Bericht door richard »

Misschien wat Mosterd; maar is er nog een voordeel boven katoen of rubber voor rolranden van woofers? Ik heb wel begrepen dat voor een middentoner foam meestal wat beter is. Omdat dit resonanties in de rand van het membraan beter zou dempen.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

richard schreef: do 22 sep 2022, 20:53
Misschien wat Mosterd; maar is er nog een voordeel boven katoen of rubber voor rolranden van woofers? Ik heb wel begrepen dat voor een middentoner foam meestal wat beter is. Omdat dit resonanties in de rand van het membraan beter zou dempen.
Foam kan als nadeel hebben om na een paar jaar te vergaan.
Bij rubber is het niet zozeer resonanties in de rand zelf, maar meer de connectie tussen de conus vs de rolrand.
In akoestische termen heet dat de mismatch van de akoestische impedantie groot is.
Dit kan een dip in de freq response geven.

Dat is overigens wel op te lossen door de binnenkant van de voor- of achterkant van de rolrand in te smeren met een flexibele lijm zoals Mod Podge (dat is er ook in mat)
Plaats reactie