Van bij de Chinees....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Zoals gemeld kan ik de LM3886 vervangen door een origineel exemplaar. Daar zie ik het probleem niet.

Misschien is die DC servo nodig voor de imitatie LM3886? Ik zeg maar wat.
Maar lijkt de opbouw verder OK? Layout en gebruikte componenten? zijn de printen OK?

@AudioMan, heb je je versterker al eens uitgemeten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Dan is het zeker troep. Maar ik denk eerder een gevalletje van een klok en een klepel die zoek is. Mij getuigd zoiets meer van gebrek aan kennis/inzicht. Maar ok, je hoeft alleen maar een beetje te kunnen solderen om met zo'n LM een versterkertje bij elkaar te batsen. Getuige de ontelbare ontwerpjes op Ebay. Overigens klinken die gewone simpele recht toe recht aan LM printjes ook prima hoor en niet minder dan deze.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 15:20
Zoals gemeld kan ik de LM3886 vervangen door een origineel exemplaar. Daar zie ik het probleem niet.

Misschien is die DC servo nodig voor de imitatie LM3886? Ik zeg maar wat.
Maar lijkt de opbouw verder OK? Layout en gebruikte componenten? zijn de printen OK?

@AudioMan, heb je je versterker al eens uitgemeten?
Het enige wat ik eventueel nog zou aanraden is de elco's vervangen voor iets beters.
Dat zijn de kosten ook niet, maar het is altijd maar hopen wat je krijgt wat elco's betreft.

Als je zegt dat je de LM3886 kunt vervangen voor een origineel exemplaar zal het wel loslopen.
Het merendeel van dit soort Ebay/Ali ontwerpjes zijn gewoon kopieën van schema van de datasheet.

De CA versie is natuurlijk leuk, maar het hangt ook maar net van je verwachtingen af.
De LM3886 is op zichzelf namelijk helemaal geen verkeerde IC en versterker.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ds23man »

Ik zou een goed desoldeerstation ook in de prijs meenemen als je Lm wil vervangen....
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

Hoezo?
De oude hoeft toch niet bewaard te worden?

Kwestie van pootjes afknippen, pinnen eruit solderen, beetje schoonmaken en nieuwe erin.
Daar is absoluut geen desoldeerstation voor nodig.

En dan nog is het vrij simpel zoiets los the halen zonder desoldeerstation.

Dan hebben we ook nog het desoldeerpompje.
Dat gebruik ik inmiddels al 20 jaar zonder enige problemen.
Een automatisch desoldeerstation is luxer en chiquer, dat klopt, maar het is niet onmogelijk zonder.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

Oeh, je hebt zojuist een verboden woord gebruikt, berg je maar!
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 15:59
Dan is het zeker troep. Maar ik denk eerder een gevalletje van een klok en een klepel die zoek is. Mij getuigd zoiets meer van gebrek aan kennis/inzicht. Maar ok, je hoeft alleen maar een beetje te kunnen solderen om met zo'n LM een versterkertje bij elkaar te batsen. Getuige de ontelbare ontwerpjes op Ebay. Overigens klinken die gewone simpele recht toe recht aan LM printjes ook prima hoor en niet minder dan deze.
Bedankt voor je inzicht.
Ik Las dat een goed printontwerp wel wat invloed kan hebben.

Op Diyaudio vond ik een rechttoe rechtaan ontwerp die me wel aansprak, maar die voeding is apart alsook slechts 1 kanaal per print. Dan wordt het wel wat kabelwerk. Deze vond ik intersant omdat alles op 1 compacte print zit. Kan je alles lekker klein houden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Als je je aan de richtlijnen in de datasheet houdt kan iedere handige jongen een versterkertje met die chip klussen. Als je er dan per kanaal een trafo van 2x24V @ 80VA-100VA aanhangt met een brugcel en een paar 4700uF/40V elco's. Ben je klaar. Je bouwt dan "dubbel mono" wat het meest betrouwbaar is qua aardlussen die brom kunnen veroorzaken. Complete gelijkrichtprintjes ook te kust en te keur op Ebay.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 16:29
Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 15:59
Dan is het zeker troep. Maar ik denk eerder een gevalletje van een klok en een klepel die zoek is. Mij getuigd zoiets meer van gebrek aan kennis/inzicht. Maar ok, je hoeft alleen maar een beetje te kunnen solderen om met zo'n LM een versterkertje bij elkaar te batsen. Getuige de ontelbare ontwerpjes op Ebay. Overigens klinken die gewone simpele recht toe recht aan LM printjes ook prima hoor en niet minder dan deze.
Bedankt voor je inzicht.
Ik Las dat een goed printontwerp wel wat invloed kan hebben.

Op Diyaudio vond ik een rechttoe rechtaan ontwerp die me wel aansprak, maar die voeding is apart alsook slechts 1 kanaal per print. Dan wordt het wel wat kabelwerk. Deze vond ik intersant omdat alles op 1 compacte print zit. Kan je alles lekker klein houden
In het geval van een LM3886 is een "goed printontwerp" echt in de mini details.
Tenzij een ontwerp wel heel slecht is. Dat kan, maar het ontwerp van een LM3886 is al super simpel.
Als het nu om een Class-D versterker ging, was dat een ander verhaal geweest.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

ray5150 schreef: do 22 sep 2022, 16:25
Oeh, je hebt zojuist een verboden woord gebruikt, berg je maar!
Wat desoldeerpomp?

Mensen moeten gewoon goed leren solderen ipv "Festools aan te raden om simpele plankjes te zagen"

Als we creatief willen zijn, werkt zelfs de; verhit de soldeer en tik op de tafel methode prima.
Of eventueel de litze methode, of een combinatie van deze dingen.

Een desoldeerstation heeft alleen zin wanneer je heel veel dingen los moeten maken.

Ik gebruik alles hierboven en desoldeerstation soms op het werk.
Maar dan vooral uit luiheid en het feit dat je per uur betaalt wordt.
Met alle methoden krijg ik hetzelfde nette resultaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: do 22 sep 2022, 16:52
ray5150 schreef: do 22 sep 2022, 16:25
Oeh, je hebt zojuist een verboden woord gebruikt, berg je maar!
Wat desoldeerpomp?

Mensen moeten gewoon goed leren solderen ipv "Festools aan te raden om simpele plankjes te zagen"
Ja, maar zo krijg je de uien toch niet gebakken hoor :sure: Chinezen wokken meestal.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: do 22 sep 2022, 16:52
ray5150 schreef: do 22 sep 2022, 16:25
Oeh, je hebt zojuist een verboden woord gebruikt, berg je maar!
Wat desoldeerpomp?

Mensen moeten gewoon goed leren solderen ipv "Festools aan te raden om simpele plankjes te zagen"

Als we creatief willen zijn, werkt zelfs de; verhit de soldeer en tik op de tafel methode prima.
Of eventueel de litze methode, of een combinatie van deze dingen.

Een desoldeerstation heeft alleen zin wanneer je heel veel dingen los moeten maken.

Ik gebruik alles hierboven en desoldeerstation soms op het werk.
Maar dan vooral uit luiheid en het feit dat je per uur betaalt wordt.
Met alle methoden krijg ik hetzelfde nette resultaat.
Absoluut.

Je kan inderdaad ver gaan en het meeste perfomante gereedschap in huis halen om het werk gemakkelijker te maken.

Met wat handigheid kom je inderdaad al ver en is het ook haalbaar voor de occasioneele doe-het-zelver.

Of heeft iedereen hier een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ds23man »

Ik heb genoeg gesloopte dubbelzijdige printen met doormetalisering gezien na een desoldeeractie.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

ds23man schreef: do 22 sep 2022, 20:13
Ik heb genoeg gesloopte dubbelzijdige printen met doormetalisering gezien na een desoldeeractie.
Dan is of de kwaliteit zo brak dat een desoldeerstation daar ook vrij weinig aan doet, of de persoon in kwestie heeft zijn instellingen niet goed staan of is veel te hard aan het bakken en braden geweest. Vaak vergeten mensen bv van te voren even goed te vertinnen voordat er gedesoldeert moet worden.

Wat veel vervelender is, zijn SMD IC's die met epoxy vastgelijmd zitten.

Maar normale THT pads stellen echt vrij weinig voor.
Laatst gewijzigd door OWC op do 22 sep 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 20:01
Of heeft iedereen hier een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking?
Thuis doet mijn 15 jaar oude Aoyue van 15 euro het nog steeds prima voor groot en klein (SMD 0603/0402).

Op het werk een JBC solderingstation met alle toeters en bellen. Daar hebben we ook een desoldeerstation.
Het is wat luxer en fijner, maar voor zulk soort werk boeit het met echt vrij weinig.

Zolang de temperatuur beetje goed in te stellen is, je de JUISTE punt gebruikt (iets wat veel mensen niet doen) vind ik het allemaal wel best.
Het gaat in dit geval nou niet bepaalde om iets heel speciaals dat gedesoldeerd moet worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 20:01

Je kan inderdaad ver gaan en het meeste perfomante gereedschap in huis halen om het werk gemakkelijker te maken.

Met wat handigheid kom je inderdaad al ver en is het ook haalbaar voor de occasioneele doe-het-zelver.

Of heeft iedereen hier een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking?
Goed gereedschap is het halve werk is al een oud gegeven. Wat goed is hangt af van wat het werk verlangt en wat je eisen zijn. Gereedschap wat probleemloos doet wat het moet doen, ook na jaren, geeft ook plezier in het werken er mee. Dat is natuurlijk ook erg persoonlijk en daar is best wel e.e.a. over geschreven inmiddels: viewforum.php?f=73
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 22:34
bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 20:01

Je kan inderdaad ver gaan en het meeste perfomante gereedschap in huis halen om het werk gemakkelijker te maken.

Met wat handigheid kom je inderdaad al ver en is het ook haalbaar voor de occasioneele doe-het-zelver.

Of heeft iedereen hier een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking?
Goed gereedschap is het halve werk is al een oud gegeven. Wat goed is hangt af van wat het werk verlangt en wat je eisen zijn. Gereedschap wat probleemloos doet wat het moet doen, ook na jaren, geeft ook plezier in het werken er mee. Dat is natuurlijk ook erg persoonlijk en daar is best wel e.e.a. over geschreven inmiddels: viewforum.php?f=73
Dit alles is heel persoonlijk. Niet enkel afhankelijk van het gewenste eindresultaat.
Als ik gereedschap maar een keer nodig heb ga ik er geen fortuin aan spenderen. Dan kan ik het werk beter uitbesteden of gereedschap huren. Als het toch maar eenmalig is ( voor kleiner gereedschap) heb ik er ook geen probleem mee dat het gereedschap het begeeft na die ene keer gebruikt te hebben.
Dus alle gereedschap hoeft geen jaren mee te gaan. Iemand die start met de hobby en niet weet of het zijn of haar ding is moet zich niet eerst arm kopen aan allerlei materialen.

En om in de context te blijven. Ik ben er van overtuigd dat een handige harry even mooi resultaat levert met een desoldeerpompje dan met een desoldeerstation.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door ray5150 »

Ik lees in de Aliexpress advertentie dat het geheel als een bouwpakket word geleverd.
Desolderen is dus hier niet relevant.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Waar hebben we het dan over :roll: :lol:


bart Luyckx schreef: vr 23 sep 2022, 11:22
Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 22:34
bart Luyckx schreef: do 22 sep 2022, 20:01

Je kan inderdaad ver gaan en het meeste perfomante gereedschap in huis halen om het werk gemakkelijker te maken.

Met wat handigheid kom je inderdaad al ver en is het ook haalbaar voor de occasioneele doe-het-zelver.

Of heeft iedereen hier een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking?
Goed gereedschap is het halve werk is al een oud gegeven. Wat goed is hangt af van wat het werk verlangt en wat je eisen zijn. Gereedschap wat probleemloos doet wat het moet doen, ook na jaren, geeft ook plezier in het werken er mee. Dat is natuurlijk ook erg persoonlijk en daar is best wel e.e.a. over geschreven inmiddels: viewforum.php?f=73
Dit alles is heel persoonlijk. Niet enkel afhankelijk van het gewenste eindresultaat.
Als ik gereedschap maar een keer nodig heb ga ik er geen fortuin aan spenderen. Dan kan ik het werk beter uitbesteden of gereedschap huren. Als het toch maar eenmalig is ( voor kleiner gereedschap) heb ik er ook geen probleem mee dat het gereedschap het begeeft na die ene keer gebruikt te hebben.
Dus alle gereedschap hoeft geen jaren mee te gaan. Iemand die start met de hobby en niet weet of het zijn of haar ding is moet zich niet eerst arm kopen aan allerlei materialen.

En om in de context te blijven. Ik ben er van overtuigd dat een handige harry even mooi resultaat levert met een desoldeerpompje dan met een desoldeerstation.
Helemaal gelijk en op dat vlak is Ray uiterst ervaren! Inmiddels heeft ie wat beters heb ik begrepen, dus misschien heeft ie nog wel een beginnersboutje voor je liggen?
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door bart Luyckx »

Discussie begon toen iemand aanhaalde dat de kostprijs van een desoldeerstation mee in rekening moest nemen voor het demonteren van de kopie LM3886.

Nu voor 5 euro ga ik niet de volledige print solderen.
En om nu ook nog een discussie te beginnen over wat voor een soldeerbout je nodig hebt....

Al dit doet eigenlijk ook niet ter zake en is naast de kwestie.

De vraag was of dit chinees ontwerp OK was of niet.
Met wat onderbouwde argumenten, of verwijzingingen naar (betere) alternatieven, was ik al meer dan gelukkig geweest.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

bart Luyckx schreef: vr 23 sep 2022, 17:13
De vraag was of dit chinees ontwerp OK was of niet.
Sommige zijn prima, sommige zijn waardeloos.

Maar zelfs met niet-Chinese DIY kits heb je dat.

Ik denk persoonlijk dat het wel mee zou vallen, ik heb dus alleen weinig vertrouwen in de Chinese LM3886 zelf
Hetzelfde voor de elco's en evt opamps.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Shadow »

bart Luyckx schreef: vr 23 sep 2022, 17:13


De vraag was of dit chinees ontwerp OK was of niet.
Met wat onderbouwde argumenten, of verwijzingingen naar (betere) alternatieven, was ik al meer dan gelukkig geweest.
Dat krijg je met een bende ingenieurs bij elkaar :lagge:

Dit is in mijn ogen het beste ontwerp voor een eerste zelfbouw versterker;

https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=29248

Ik heb van de eerste versie er een handvol gebouwd, geweldige versterker en mijn nieuwe Purify is krachtiger, maar qua geluidskwaliteit echt niet heel veel beter, dat Peter dat uit een lm3886 ic heeft weten te halen is echt bijzonder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

Dank je Joram, daar kan het uiteraard volledig mee eens zijn :mrgreen: De CA is niet een ding voor beginners, plus dat je zelf voor alle onderdelen moet zorgen. Dat is vandaag de dag nog niet zo eenvoudig. De CA gaat toch al gauw richting de €125 per kanaal op dit moment. Wat dat betreft is dat Chineesje op zich wel een stuk simpeler. Mits het ook echt compleet is. Hoewel dat ding een beetje overdreven opgetuigd is, denk dat ie wel goed zal presteren en aan de andere kant is 50 pegels ook niet echt veel. Al heb ik wel dezelfde bedenkingen als OWC. Er staat wel "Rubicon" op de elco's gestempeld maar twijfel sterk of dat originelen zijn.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door OWC »

Bijzonder?
Absoluut niks mis met zijn ontwerp, prima, mooi, zeer mooi en net ontwerp. :goedzo:

Maar het idee van composite versterkers bestaat al tientallen jaren.
Het idee van eentje met een LM3886 bestaat ook al een stuk langer.
Het bekende ontwerp van meneer van Modulus-86 begon ergens in 2014, maar ver daarvoor zijn er ook genoeg ideeën en ontwerpen geweest.
Idem voor LM3875, LM18xx, TDA729x etc etc
Ik kan me zelfs nog wat oude varianten herinneren uit de jaren 80/90 van de diverse elektro bladen.


Het lijkt mij alleen niet slim om gelijk deze kant op te gaan.
De vraag is namelijk of zoveel performance überhaupt nodig is, niet of dat het absoluut het "beste" is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van bij de Chinees....

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: vr 23 sep 2022, 23:08

Ik kan me zelfs nog wat oude varianten herinneren uit de jaren 80/90 van de diverse elektro bladen.
Leuk! Dat je toen er al mee bezig was zeg... Dat is nog voor die Tom! Maar we dwalen af...
Plaats reactie