C horn tekeningen
Moderator: Beheerdersteam
C horn tekeningen
Het audio virus is weer toegeslagen en na het beluisteren van een backloaded horn wil ik er toch graag 1 bouwen.
Aangezien ik wel van een uitdaging hou en van het ontwerp van de c type.
Nu ben ik dus op zoek naar iemand die het al gedaan heeft of me kan helpen aan een tekening of bestand zodat ik hem kan cncen.
Mijn idee is er een 8 inch
lii audio driver in te gebruiken. Maar mocht iemand een betere suggestie hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt
Aangezien ik wel van een uitdaging hou en van het ontwerp van de c type.
Nu ben ik dus op zoek naar iemand die het al gedaan heeft of me kan helpen aan een tekening of bestand zodat ik hem kan cncen.
Mijn idee is er een 8 inch
lii audio driver in te gebruiken. Maar mocht iemand een betere suggestie hebben dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt
Re: C horn tekeningen
Dat is nog eens een snelle reactie.
Zou erg fijn zijn als je me er mee kan helpen. Heb me suf gezocht.
Zou erg fijn zijn als je me er mee kan helpen. Heb me suf gezocht.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: C horn tekeningen
Nou, ik heb ze niet gemaakt. Ik heb je alleen verwezen naar het topic waarin ze gemaakt zijn.
Je kan een berichtje sturen naar de bouwer.
Je kan een berichtje sturen naar de bouwer.
Re: C horn tekeningen
Ik ben benieuwd welke 8inch van Lii-Audio je wilt gaan gebruiken. Voor zover ik weet hebben ze er geen die echt goed geschikt is voor het gebruik in een back loaded horn namelijk.
Re: C horn tekeningen
Hoi Hardbats,
Ik dacht de silver 8. Maar als dat niet werkt laat ik me natuurlijk graag adviseren.
Als ik de bouw van DKM bekijk moet ik me nog wel meer gaan verdiepen. Wat een monster project. Respect voor die man
Wellicht moet ik 't op schaal gaan doen. Als dat überhaupt kan.
Ik dacht de silver 8. Maar als dat niet werkt laat ik me natuurlijk graag adviseren.
Als ik de bouw van DKM bekijk moet ik me nog wel meer gaan verdiepen. Wat een monster project. Respect voor die man
Wellicht moet ik 't op schaal gaan doen. Als dat überhaupt kan.
Re: C horn tekeningen
Een klassieke breedbander voor een hoorn heeft meestal een lage Qts (0,30 of lager). Voorbeelden zijn Lowther of een aantal Fostex modellen zoals FE208 sigma.
In mijn leerboek staat als optimum voor hoornluidspreker: Fs/Qts > 120.
Idee is een hoog rendement voor midden en hoog dankzij een sterk magneetveld, het laag wordt dan versterkt door de hoorn.
De achterkamer is daarbij bedoeld om het naar achter gestraalde midden en hoog te dempen/absorberen (daar moet dus ook iets absorberends in), anders komt dat ook vertraagt uit de toeter.
Op een gegeven moment kun je beter een basreflex bouwen.
Breedbanders voor hoornluidsprekers met hoog rendement hebben vooral belangstelling voor de bouwers of liefhebbers van buizenversterkers met laag vermogen. Er zijn exoten waar kleine vermogens voor wordt betaald.
In mijn leerboek staat als optimum voor hoornluidspreker: Fs/Qts > 120.
Idee is een hoog rendement voor midden en hoog dankzij een sterk magneetveld, het laag wordt dan versterkt door de hoorn.
De achterkamer is daarbij bedoeld om het naar achter gestraalde midden en hoog te dempen/absorberen (daar moet dus ook iets absorberends in), anders komt dat ook vertraagt uit de toeter.
Zo werkt het niet. De lengte en afmetingen van de hoorn hebben een relatie met de laagst weer te geven frequenties. Als je op schaal gaat bouwen loopt die frequentie terug én het rendement.Wellicht moet ik 't op schaal gaan doen. Als dat überhaupt kan.
Op een gegeven moment kun je beter een basreflex bouwen.
Breedbanders voor hoornluidsprekers met hoog rendement hebben vooral belangstelling voor de bouwers of liefhebbers van buizenversterkers met laag vermogen. Er zijn exoten waar kleine vermogens voor wordt betaald.
Re: C horn tekeningen
Ik denk dat ik een kleiner 'bestaand' model
moet zoeken.
Mijn enthousiasme werdt beteugeld door de grote van het project. Mijn frees is kleiner en de ruimte waarin het allemaal gemaakt moet worden ook. Maar het design van de C Type is waanzinnig. Niks aan te doen.
Bedankt voor de wijze woorden heren.
moet zoeken.
Mijn enthousiasme werdt beteugeld door de grote van het project. Mijn frees is kleiner en de ruimte waarin het allemaal gemaakt moet worden ook. Maar het design van de C Type is waanzinnig. Niks aan te doen.
Bedankt voor de wijze woorden heren.
Re: C horn tekeningen
Ik heb ooit het 'Viech' gebouwd, een breedbandhoorn met de Beyma 8ag/n erin, was voor mij erg leerzaam!
viewtopic.php?t=25455&hilit=Viech
viewtopic.php?t=25455&hilit=Viech
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: C horn tekeningen
hoorns hebben de hinderlijke eigenschap om geoot te worden

ook al zo'n compact modelletjeShadow schreef: ↑zo 31 jul 2022, 22:49Ik heb ooit het 'Viech' gebouwd, een breedbandhoorn met de Beyma 8ag/n erin, was voor mij erg leerzaam!
viewtopic.php?t=25455&hilit=Viech
Re: C horn tekeningen
Ja dat was wel de max hier in huis
Wel bizar hoeveel dynamiek die speaker had, zeker losse stemmen en instrumenten kwamen daar zo mooi uit, maar ik draai ook veel rock en metal en dat gaat nu eenmaal minder daarmee.
Wel bizar hoeveel dynamiek die speaker had, zeker losse stemmen en instrumenten kwamen daar zo mooi uit, maar ik draai ook veel rock en metal en dat gaat nu eenmaal minder daarmee.
Re: C horn tekeningen
Wat gebeurde er met rock en metal dan? Slipt het dicht?
De bouwer van de C Type (DKM) leek ook niet erg overtuigd over het geluid. (als ik het goed gelezen heb allemaal)
De bouwer van de C Type (DKM) leek ook niet erg overtuigd over het geluid. (als ik het goed gelezen heb allemaal)
Re: C horn tekeningen
Breedbanders zijn een compromis. De prestatie bij hoge geluidsniveaus en complexe muziek is niet hun sterkste kant om zo maar te zeggen. Ook erg eenkennig in hun affectie.
Maar ze hebben ook voordelen; mits goed gebouwd en niet te veel rafelrandjes in het weergavespectrum kan op een relatief eenvoudige manier een perfect plaatje worden geprojecteerd.
Heb ik ook wel wat met breedbanders, maar zou eerder gaan voor een zogenaamde FAST.
Maar ze hebben ook voordelen; mits goed gebouwd en niet te veel rafelrandjes in het weergavespectrum kan op een relatief eenvoudige manier een perfect plaatje worden geprojecteerd.
Heb ik ook wel wat met breedbanders, maar zou eerder gaan voor een zogenaamde FAST.
Re: C horn tekeningen
Precies dat idd. Ik heb nog geen Fast gehad maar conventioneel heeft mijn voorkeur.
Re: C horn tekeningen
Mwah, veel Fast knapt toch echt wel op van een mooi tweetertje extra er bij. Het is ook een keuze wat voor geluid wil je. Is dat gewoon lekker swingen met de muziek dan is breedband een prima keuze. Maar wil je een precies "holografisch" geluid, vergeet ze dan maar. Dat gaat dan niet lukken en zeker niet met de grotere maten. Of je moet heel diep in de buidel tasten. Ooit PHY 10" drivers gehoord die heel fraai klinken maar wel 3K per stuk kosten. En dan nog: Jazz, Latin, Country, en zo, heerlijk! Maar klassiek viel dan toch een beetje tegen.
