Rogers Monitor 8.1

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Pjotr »

Ja, en dat 40 jaar geleden al! O:) Overigen doen die Davis carbons het ook erg goed in de Rogers.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Jan Geert »

Pjotr schreef: do 09 jun 2022, 20:50
Ja, en dat 40 jaar geleden al! O:) Overigen doen die Davis carbons het ook erg goed in de Rogers.
Als je daar goedkoop een setje van wilt scoren:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... idsprekers

dit zijn ze volgens mij en dan krijg je de rest van de speaker er bij.
Meer voor 'te koop gezien' :hide:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Jan Geert »

Hmm bij nader inzien denk ik dat dit de 20cm versie is, niet de 25SCA10 die in de RM zat toen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Pjotr »

Nee, die van Remo waren specials op specificatie van Remo (of eigenlijk een van zijn klanten). Een kennis mixte er House op af met zijn Rogers, niet stuk te krijgen :D
peterjki
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 17:00

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door peterjki »

architect schreef: do 09 jun 2022, 20:07
hoi Peter, Kun je ook je adres/woonplaats invullen in je avatar? dan kan ik zien of je in de buurt woont
Ik woon in Rijswijk
peterjki
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 17:00

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door peterjki »

Walt schreef: do 09 jun 2022, 20:47
Mooie woofers die Volts, waarschijnlijk bijna zo goed als de Audiotechnology 10C77… :D

http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm
Dat zijn ook mooie basspeakers, maar met alle respect, als ik weer Rogers zou laten bouwen, zou ik geen ander woofers erin willen hebben dan de Volt B2500.1 Deze 250 watt woofer is briljant in zijn weergave e not op heden nog nooit zo'n mooie warme mega lage bas gehoord. De 18hz is goed waarneembaar. Ik had een keer een test gedaan met mijn zoon puur alleen het laag. Je voelde niets, volumeknop in hele lage stand en toe begon er iets te rammelen en bleek uiteindelijk 9 meter van de luidsprekers af in de gang, daar rammelde de sleutel in de meterkast. Dat was een bijzondere ervaring, want je hoorde of voelde geen bas, maar het sleuteltje rammelde in de deur vanwege de lage frequentie.
HansC
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 10:18

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door HansC »

Mooi alternatief voor passief. Ik heb al meer dan 30 jaar RM's staan. Het laag is nog steeds mooi, maar voor het overige is de glans er wel een beetje af. Mocht ik Peter zijn actieve RM's willen bouwen, is er dan ergens te vinden hoe dat moet en wat ik daar voor nodig heb?
Verder ben ik erg benieuwd naar het scheidingsfilter. Dat kan analoog, maar ook digitaal/optisch. Digitaal geeft zoveel instelvrijheden. Een andere vraag is of er voor het midden en hoog ook gedacht is aan een combinatie met elektrostaten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Pjotr »

Beste Hans,

Ik heb de RM in vele varianten gehoord, vanaf het begin af aan. En ik heb ze destijds ook in diverse varianten gebouwd. Het laag is fenomenaal maar er zit een stevige resonantie in het frontpaneel rond de 400 Hz. Je kunt er speakers in zetten wat je wilt en/of filteren wat je wilt, je krijgt dat midden en hoog nooit goed voor elkaar als je niet wat aan die resonantie doet! De remedie is vrij simpel: Lijm er een 2e frontplaat van 22mm dik overheen en schuin de randen goed af. De best klinkende versie naar mijn menig waren de eenvoudige 3-weg uitvoeringen met een kwalitatief goede tweeter. Ik had er zelf destijds Technics ribbons in zitten. Die deden het erg goed.
HansC
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 10:18

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door HansC »

Tja niet elke modificatie levert per definitie ook een verbetering op. Relatief eenvoudig jou voorgestelde frontpaneel oplossing. Vraag mij af waarom Remo dat nooit heeft doorgevoerd, maar misschien hebben ze dat al wel gedaan en heb ik dat gemist.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door ds23man »

En wie is HansC nou weer? Gaarne voorstellen in het voorsteltopic.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door Pjotr »

Kommie vanzelf achter Snoekie....... Of niet.
HansC schreef: za 25 jun 2022, 18:28
Tja niet elke modificatie levert per definitie ook een verbetering op. Relatief eenvoudig jou voorgestelde frontpaneel oplossing. Vraag mij af waarom Remo dat nooit heeft doorgevoerd, maar misschien hebben ze dat al wel gedaan en heb ik dat gemist.
Van Oosten was, laten we eufemistisch zeggen, een beetje eigenwijs :D Bovendien waren wat in zijn winkel stond niet zijn eigen knutsels maar die van klanten. Als je naar de vele variaties door de jaren heen kijkt dan was het op een geven moment, hoe meer speakersunits er in gingen des te beter.
peterjki
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 17:00

Re: Rogers Monitor 8.1

Bericht door peterjki »

peterjki schreef: do 09 jun 2022, 18:30
markbakk schreef: do 02 jun 2022, 8:52
Mooi verteld en een mooi resultaat! En wat mij wel aanspreekt is je drive om speakers te verbeteren.
Over één ding verbaasde ik me: die Volts worden gemaakt in Zuid-Engeland. Ze uit de VS importeren? Hoe dán? Doet verder nergens iets aan af, ik was gewoon nieuwsgierig.
Toen ik de Volts erin wilde hebben, heeft Alex van REMO gezegd dat ze alleen nog in Amerika te koop waren en Engeland ze niet kon leveren. Vandaar dat ze uit Amerika moesten over gevlogen worden.

Ik moet zeggen, dat toen ik de Rogers 8.1 liet bouwen door Remo, was mijn eis de Volt B2500.1, maar Alex zei: Mijn basspeakers zijn
net zo goed qua specificaties als de Volts, waarop ik antwoordde: Alex, ik heb zo'n anderhalf jaar verdiept in die Volt woofers en zijn de beste 10 inch woofers ter wereld en die gaan heel veel over jouw speakers heen. Ik wil alleen maar Rogers met die basspeaker anders hoef je ze niet te bouwen. En ja, toen was de deal snel gesloten. Afijn Alex kwam met een uitstekend voorstel om de basspeakers te voorzien van de Hypex DS 4.0 van 210 watt RMS per basspeaker die een dempingsfactor heeft van 1000. En zo is het een enorm project geworden van ruim 4500 euro. Toen de Rogers Monitor klaar waren, werd ik gebeld door Alex die zei: Onvoorstelbaar hoe de Volts klinken, wat een plaatsing en heel veel beter dan die van mij en dat was eerlijk. Samen met mijn vrouw Samantha genieten we dagelijks van deze reuzen met één en al detail om van te smullen. Ik heb mijn zware Intel computer in het netwerk hangen met de Rogers en heb een dure geluidskaart in de pc en via dure kabels aangesloten op de Denon PMA 2010ae. En ook dat is een feestje kan ik je zeggen. Alex zei nog wel: Peter dat je dit hebt aangedurfd met die Volt, dat vind ik heel knap. Tevens heeft Alex het model moeten aanpassen voor de Volts en heeft dit uitstekend gedaan. Jaren later heb ik het midlaag laten aanpassen door mijn broer en een vriend van hem, die specialisten zijn in highend audio en betreft: Fenton 902423 Replacement 6.5" Monitor Woofer - 250W - DJ City 125 watt RMS per speaker en alleen al zonder de Volts kan ik de boel al laten dreunen ha ha. Maar het midlaag kan nu eindelijk meekomen met de actieve Volt B2500.1 van bijna 9kg per stuk.
Plaats reactie