Tweeweg met Cotswold BMR56 en Wavecor SW223BD02

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: Tweeweg met Cotswold BMR56 en Wavecor SW223BD02

Bericht door jvenema »

Voor de ongelovige thomasen, het schuin zetten doet niets, ook als je van zitten op de bank gaat staan, nada. Als je naar voren gaat wordt beeld wel wat beter, maar dan klopt de luister driehoek beter. Op de bank zit ik eigenlijk te ver weg, het is niet dat met naar voren gaan de geluids klank veranderd, maar de ruimtelijke afbeelding wordt wel wat beter. Maar ook hier het omhoog gaan of laag gaan met de oren doet heel weinig alleen staan dichtbij brengt een lichte verandering, maar dan is de luisterhoek extreem groot.

Diana ligt niet op de grond, schuin of niet schuin, geluids beeld is breed, vooral aan rechterkant, waar de speaker vrij staat, tot ruim voorbij de speaker zelf, zeg 3 meter of zo. Aan linkerkant minder, die staat aan wand en geluid lijkt zich tot ongeveer 1 meter daarnaast te gaan. Beeld gaat ook omhoog tot zeg 2 meter hoog, Maar wat meer detail in de plaatsing zou kunnen, dat zou te maken kunnen hebben met de vroege vloer reflectie, die satefan aanhaalde. Verder is afstraal gedrag van de BMR56 vrij breed, waardoor enerzijds de luisterhoek minder kritisch is, maar geeft wel meer reflecties en dus een meer diffuse beeld. Bij de waveguide speakers is plaatsing wat nauwkeuriger, maar is weer stuk kritischer wat luister positie betreft.

Denk dat deze speakers in een wat meer gedempte ruimte nog wat beter tot hun recht komen. Een ander project zonder waveguide met de SB26ADC-C0004, die ook weinig hoog afval heeft onder hoek, doet het ook beter in een "normale" of gedempte ruimte dan in een "harde".
Recents - 2 of 2 (1).jpeg
Recents - 1 of 2 (1).jpeg
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Als jij blij bent, zijn wij dat ook!

Toch?
jvenema

Bericht door jvenema »

Erger me gewoon aan mensen die tegen heug en meug aan iets vasthouden, terwijl het zowel via de theorie als via de oren duidelijk is dat het onzin is en zonder argumenten maar wat blijven roeptoeteren.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Maar ga je ze nog een keer op omgekeerde emmers oid proberen?
satefan

Bericht door satefan »

Die 7 graden gaat echt geen klap verschil maken inderdaad. Het gaat me echt om de vloerreflectie en het beeld in de ruimte. Je zou nog servo gestuurde teleschopische staanders kunnen maken en die aan de achterkant van de kasten vastetten. met een druk op de knop stijgen ze naar oorhoogte en in rust zakken ze weer naar de grond. Dat lijkt me nou een geweldig ZBA project!
jvenema

Bericht door jvenema »

Leeuwarden schreef: do 12 mei 2022, 10:27
Maar ga je ze nog een keer op omgekeerde emmers oid proberen?
Vanwege de mogelijke vloer reflectie wil ik ik ze wel eens omhoog brengen, maar voor de luisterhoek is het pure onzin. Zelfs op 3 meter afstand is er geen echt verschil tussen zitten of staan, terwijl de luisterhoek dan echt behoorlijk off-axis is als je staat. Ze zijn gewoon behoorlijk ongevoelig tov de luisterhoek, maar dat maakt wel dat er meer reflecties zijn die boel wat diffuser maken.
jvenema

Bericht door jvenema »

Dichterbij is ruimtelijk beeld wel beter (minder diffuus) als op meer afstand op de bank, als je dichterbij ben is eerste vloer reflectie iets later als verder weg en aandeel direct geluid tov indirect geluid is groter, dus dat klopt wel. Dus vloer reflecties (en andere reflecties) spelen zeker een rol.
satefan

Bericht door satefan »

Helder. Ik heb hier de speakers op 1 meter van de vloer 'hangen' om zoveel mogelijk vroege reflecties te elimineren. Voor het serieuzere luisterwerk trek ik ze nog wat meer van de muur zodat ik rondom de speaker bijna een 1 meter vrij heb in alle richtingen. Dat geeft (voor mij) een prettig, ruimtelijk beeld.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Een goed tapijt zou denk ik wonderen doen wat betreft eerste vloerreflecties. (icm iets op het plafond eventueel)

Maar wat betreft vloerreflecties, iets onder een hoek zetten heeft volgens mij een vergelijkbaar effect?
Aangezien de hoek van de reflectie namelijk ook groter wordt, dus wordt de golflengte ook langer.

Metingen laten idd zien dat deze Cotsworld drivertjes off-axis redelijk uniform zijn.
Dus de ongevoeligheid tov de hoek was te verwachten, volgens mij is dat zelfs ook het "sale point" van dit speakertje?
Vandaar dat het geluidsbeeld ook breed is.

De kamer ziet er vrij hard uit, dus je zal dan waarschijnlijk sowieso wat meer reflecties verwachten tov een speaker met een hogere richtingsgevoeligheid. Dat is een beetje de aard van het beestje.
jvenema

Bericht door jvenema »

Als hoek groter wordt, wordt tijdsverschil tussen direct en reflectie geluid zelfs kleiner. Stel driver is op 1m hoogte en je meet gelijk op de driver, dan is weglengte verschil 2 m een meter naar beneden en een meter terug. Meet nu op twee meter afstand op 1 meter hoogte, dus hoek van reflectie wordt groter. Direct geluid legt 2 meter af en indirect ongeveer 2.82 meter weglengte verschil is nu 0.82 meter wat een stuk minder is.
Volgens mij gaat het bij vloer reflectie (en ook andere), om de afstand tot reflectie vlak (in dit geval de vloer en dus de hoogte) en de afstand waarop je luistert/meet. Alleen als driver enorm richtingsgevoelig is zal door schuin plaatsen er minder energie naar de vloer gaan, maar die paar graden kantelen gaan wat dat betreft niet helpen.

Als je verder niets verplaatst en er voor er iets onder legt om te kantelen, dan gebeuren er twee dingen, de driver zal ietsje omhoog gaan wat helpt, maar effect zal minimaal zijn en driver gaat iets naar achteren, wat juist niet helpt en ook dit effect zal minimaal zijn en de effecten werken elkaar tegen. Het uiteindelijke resultaat van die twee dingen samen zal behoorlijk klein zijn.

En verder heb je gelijk die drivers stralen behoorlijk uit off-axis, dus vreemd is het allemaal niet.

En er is een kleed, dat is wat verder naar achteren meer richting bank, maar voor het geluid zou die beter meer richting speakers moet liggen. Is wel een mooi hoogpolig kleed en de ruimte is inderdaad wat hard. Na verbouwing aantal jaren terug wat dat zo. Dus kleed genomen, iets gefabriceerd voor achter de bank aan de muur wat wat geluid absorbeert, met foto erop en speakers voor surround erin en led verlichting eromheen. Die dingen hielpen allemaal maar ideaal is het zeker niet.

En het moet allemaal wel leuk blijven. Het geluid zal met wat meer richtingsgevoelige speakers (waveguide) in deze ruimte waarschijnlijk wel wat beter te krijgen zijn op een bepaalde positie, maar de sweetspot is dan ook weer kleiner. Ga je positie naar links of recht op de bank of ga je staan dan zal geluid behoorlijk veranderen en dat is nu redelijk uniform. Elk voordeel heeft zijn nadeel zei ooit iemand. Het zijn allemaal compromissen en er is een kans dat met omhoog brengen en kleed verplaatsen er inderdaad vooruitgang kan worden geboekt, de eerste reflectie komt dan iets later en wordt iets onderdrukt, maar aard van het beestje zit er gewoon in en zal blijven.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

jvenema schreef: do 12 mei 2022, 18:23
Als hoek groter wordt, wordt tijdsverschil tussen direct en reflectie geluid zelfs kleiner. Stel driver is op 1m hoogte en je meet gelijk op de driver, dan is weglengte verschil 2 m een meter naar beneden en een meter terug. Meet nu op twee meter afstand op 1 meter hoogte, dus hoek van reflectie wordt groter. Direct geluid legt 2 meter af en indirect ongeveer 2.82 meter weglengte verschil is nu 0.82 meter wat een stuk minder is.
Volgens mij gaat het bij vloer reflectie (en ook andere), om de afstand tot reflectie vlak (in dit geval de vloer en dus de hoogte) en de afstand waarop je luistert/meet. Alleen als driver enorm richtingsgevoelig is zal door schuin plaatsen er minder energie naar de vloer gaan, maar die paar graden kantelen gaan wat dat betreft niet helpen.
De lengte van het directe geluid wordt ook langer, echter gaat de zijden van de driehoek kwadratisch.
Als ik even uitga van een speakers van 1 meter hoog en een hoek van 7 graden, ligt de speaker 12 cm naar achteren.
(SOSCASTOA ;) )

Direct geluid is dan 2,12 meter
Indirect is dan 2,91 meter
Verschil, 79cm, dus daar schiet je idd geen ene bal mee op :lol:
Dat werkt gevoelsmatig trouwens inderdaad lekker tegendraads.
Aan de andere kant, hoe verder weg, hoe dichter beide lijnen naar elkaar toekomen = kleiner verschil (onderlinge hoek wordt kleiner)

Dit komt trouwens overeen met een speaker de 1.06m hoog is, dus 6 cm hoger, ipv kantelen.
Walt

Bericht door Walt »

Je kan er hele theorien op loslaten, feit is dat 99% van de speakers een hoog model is, of een compacte speaker op een standaard. Maar gewoon lekker doen waar je zelf goed bij voelt, jouw set, jouw oren.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Theorieën?

Dit is middelbareschool geometrie?
Walt

Bericht door Walt »

Ik had het over die ellenlange posts over graden, afstanden etc, leuk leesvoer hoor, maar de praktijk is dat speakers haast nooit zo worden neergezet…?
jvenema

Bericht door jvenema »

Nee en speakers worden ook meestal niet nog hoger geplaatst halverwege vloer en plafond, hoewel dat wel beter is voor de reflecties. Dus wat je veel in de praktijk ziet, is ook niet optimaal. En in de praktijk worden er ook heel veel speakers verkocht die brak klinken en esthetische effecten spelen ook mee.

Dus ja hoger zetten kan beter zijn, maar dan gaat het om reflecties, niet dat het geluid door een licht off-axis hoek nu ineens zo heel anders zou zijn. Dus dingen als een paar graden kantelen zijn vrij zinloos, zeker als afstraal gedrag van speaker niet erg richtingsgevoelig is.

Heb ooit lang geleden van mijn meester op de lagere school een mooie spreuk geleerd.
"Doe geen inspraak zonder inzicht, want dan wordt het uitspraak zonder uitzicht"

En verder vind ik het toepasselijker mensen op een gedegen manier met argumenten en eenvoudige rekenvoorbeelden uit te leggen waarom iets wel of niet zinvol is.
Walt

Bericht door Walt »

Gewoon proberen dus, dan weet je het.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan wel een grappig iets, heb nu afgelopen dinsdag een nieuwe bank gekregen/ gekocht, en nu is de zithoogte duidelijk hoger, zal bijna 10 cm zijn.

Hier met dan magnetostaten een duidelijk verschil in beleving. :sure: :sure: .
jvenema

Bericht door jvenema »

Walt schreef: do 12 mei 2022, 22:37
Gewoon proberen dus, dan weet je het.
Het zal zeker qua ruimtelijke geluids afbeelding een verschil maken, want als ik naar voren ga en daardoor de reflecties wat later laat komen geeft ook een verschil. Maar het zal niets doen aan de klankkleur, een lichte off-axis hoek doet niets daarmee en met deze speakers is zelfs een hele flinke off-axis niet waarneembaar, wat met andere speakers wel zo was.

Issue is of ik het wel mooi vind om de speakers op die plek een eind omhoog te brengen, ze zijn al niet klein en onopvallend en met ze omhoog brengen worden ze nog veel prominenter. Het geluid zelf zal niet echt veranderen, alleen de ruimtelijke afbeelding zal iets minder diffuus zijn, maar omdat deze speakers richtings ongevoelig zijn en de kamer niet erg gedempt zal dit altijd zijn grenzen hebben, het aandeel indirecte geluid zal altijd vrij flink zijn en dus zal beeld altijd wat diffuus blijven. Diana zal altijd een hele grote brede mond blijven houden. De vraag is of die (kleine) winst het esthetisch verlies waard is.

Maar ik heb nog een zooi 27mm berken multiplex dus ik sluit niet uit dat ik ooit iets zal maken om het te proberen, maar dan moet ik ook even een leuk ontwerp idee hebben, wat ik passend en stijlvol vind.
dre

Bericht door dre »

Wat een leuk topic op deze manier! :goedzo:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Allereerst, wat een mooie 3d tekening bij je openingspost. En die Wavecor woofer is een pracht ding, heb ik ook mee kunnen werken (4 stuks) en dat is echt een indrukwekkend ding.

Die BMR is gaaf, de vlakmembranen van Tangband vond ik nooit interessant, tot ik zag dat Boenicke ze in een topmodel gebruikt. Maar die BMR is nu bij modellen van Cambridge en Mission te vinden, en gaan we vast nog veel meer zien.

Een speaker hoger of lager zetten is niet een kwestie van afstraling, ik heb wel eens een Studio de Schop Climax gemeten en dat was niet optimaal. Box omgedraaid (even hoog) en toen was het veel beter, maar weg was de fun in de muziek (qua fase en kleuring beter, maar klonk minder). En zet je hem dan lager, dan is de oorsprong van het geluid zo onnatuurlijk dat het qua focus voor mij niet meer 'overkomt'. Alleen daarom al (oorsprong van het geluid) vind ik een juiste hoogte belangrijk, los van optelling en hoe het zou meten bij de bank. Ook als je opstaat en het geluid niet verandert, kan het winst zijn - maar een woonkamer is geen studio en je woont niet alleen begrijp ik.

Edit:
Dan maar dit ;-)
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... lift-zwart

https://www.bol.com/nl/nl/p/motorfiets- ... JOEALw_wcB

Ik bouw luidsprekerkasten voor bassisten, die hebben ook vaak het idee dat het geluid onder hun door gaat... dat is natuurlijk onzin, maar ik moest wel leren dat daar een kern van waarheid in zit.

Kortom, de argumenten die je wilt zijn niet de enige zaken die meetellen. Maar wel die waarvoor jij blijkbaar gevoeliger bent, omdat je technisch bezig bent. En er is altijd ook nog flauwekul, dat klopt. Maar ons gehoor lokaliseert ook vrij precies, dus neem het mee.
jvenema

Bericht door jvenema »

Euh volgens mij heb ik ook het woordje esthetisch laten vallen ... :hide:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ja, maar dat is ook 1 op 1 gerelateerd aan smaak. Ik mag hier van alles neerzetten, maar op een paar speakers (niet zijnde vloerstaanders) zo los op de grond krijg ik geheid commentaar:

"Wanneer ruim je die rommel nou eens op?"
Op standaards? No problemo.
jvenema

Bericht door jvenema »

Nou zet dat spul van iets terug er dan maar onder en kijk of het dan stil blijft.
jvenema

Bericht door jvenema »

Maar ben aan het broeden op een leuk bijpassend ontwerp, maar je weet niet wanneer het leuke idee aanmeert.
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb je ook off-axismetingen? Ben wel nieuwsgierig wat zo’n BMR op een vrij brede baffle doet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”