Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Hoi mannen ik had het al als aanvulling gevraagd in een eerder topic
Maar een nieuw topic starten is wat overzichtelijker
In een eerder topic heb ik gevraagd aan jullie of iemand mij kon helpen aan een berekening voor 4 x 16,5 cm subwoofers
Na een hele goed begeleiding van jullie allemaal en een mooie berekening voor een tl van wouter
Heb ik helaas niet kunnen bereiken wat ik voor ogen had
De eerdere woofers hadden een fs van 50
Nu komt dat waar het over gaat ik heb 2 nieuwe woofertjes
Ook deze zijn 16,5 cm van het merk jl-audio
Ik ben van plan in mijn auto een SQ installatie te maken
Ben het ongecontroleerde en het gemis van bepaalde frequenties een beetje beu
Mijn volgende instal gaat uit betere componenten worden opgebouwd

Mijn headunit blijft standaard fabrieks
Dan komt er een audison bit one op te zitten een DSP
2 x een vierkanaals de audison voce quatro
Beide voorzien van een bit in
Dan een drieweg set voor in de auto
16,5 cm kick audison voce
7,5 cm mid audison voce
5 cm tweeter audison voce
En als sub dus 2 x de jl-audio 6w3
Hier onder wat info van de verschillende componenten
Het wordt een aktief geheel elke speaker krijgt een eigen versterker kanaal
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een behuizing voor de subs
Maar niet een die heel hard gaat maar een die er voor zorgt dat het echt goed klinkt met een breed bereik
En ik ken wel enkele verschillende type behuizingen maar lang niet alle natuurlijk
Mijn vraag is eigenlijk of jullie een specifiek type behuizing kennen waarvan je zegt dat klinkt gewoon top
En natuurlijk zou iemand voor mij een behuizing kunnen berekenen
Bouwen is geen probleem maar berekenen gaat echt niet lukken dus als de mogelijkheid er is zou ik graag gebruik maken van jullie kennis in deze alvast bedankt
Bijlagen
E3DBDFA1-5586-4C71-9F95-27D279EE427D.png
E4EDB894-ED4B-40C3-9354-411CD64A48AF.png
DB3A4CA5-A3CC-484B-8F6C-ECE094E7C9BB.png
A2B9B02A-C346-41E7-B098-0ED96C385A07.png
BB6E32AC-5707-49E2-BB9E-493CCF88410E.png
1ACCB7E8-C23A-4DAD-8097-4A052FDC3C49.png
4BA9EEB1-F360-42CB-94E3-3F8181DE3D1E.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door Shadow »

Hoi, je vraag is meer op z’n plek in de car audio hoek denk ik?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door richard »

Car Audio is een ander vakgebied dan hifi voor de woonkamer. Maar ook daarvoor zijn er hier wel wat mensen met wat ervaring.

De juiste kast is afhankelijk van de parameters van de luidsprekerunit. Om deze te kunnen begrijpen is toch wel wat kennis nodig die iedereen zich eigen kan maken.
Populair gezegd; de eerste parameters zijn Fs, Vas en Qts. Fs zegt iets over de onderste te halen frequentie, Vas de 'veerkracht' van de unit en Qts de mate van demping van de unit. Deze drie hebben een relatie met elkaar; de een kan niet zonder de ander, en verander je de een, veranderd ook de andere.

De woofertjes die jij hier laat zien lijken mij geschikt voor de hoedenplank van een auto of een lekke kast (relatief hoge Q). Maar wellicht hebben de Car specialisten een andere mening.

In het kader van hengel in plaats van vis:
WINisd is een programmatje voor het berekenen van kastinhoud:
http://www.linearteam.org/

Wel voor woonkamers. In een auto gedraagt het zich vast anders.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door Henkjan »

is 16.5cm niet wat klein voor een sub?

als je voor sq gaat zou ik een gesloten kast kiezen. en dan woofers zo groot als je kwijt kan (wel zoals Richard al aangeeft geschikt voor een gesloten kist) en dan indien nodig nog wat dsp als je meer diepgang wil
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door Bertje »

Meestal kan je bij JL Audio wel uitgaan van hun kast ontwerp, gesloten of gepoort. Is er een bepaalde reden dat je voor de 6W3 hebt gekozen?

Zie ook hun website:
https://www.jlaudio.com/collections/car ... fers-92145
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Speciaal is een groot woord bertje
Maar ik moet wel toegeven dat ik de 16,5 cm subjes wel lekker vindt klinken
Speel op het moment nog met de ESX quantum 16,5 cm
Maar omdat deze een fs hebben van 50hz mis ik hier wat in het laag
Wouter had een mooie TL voor mij berekend maar deze gaf helaas niet meer diepgang dat de gepoorte behuizing die ik in gebruik had
Nu weet ik dat jl-audio gewoon goede subs maakt en daar deze 3w6 woofertjes een lagere fs hadden denk ik hieraan 2 goede woofertjes te hebben met wat meer diepgang in de juiste behuizing natuurlijk
Het kleine formaat is mede bepaald door de ruimte die ik beschikbaar heb
Alles moet in mijn werkbus komen en het laad gedelte wil ik vrij houden van audio of wel grote wooferkisten
Ik ben en blijf wel heel erg richting een TL denken omdat deze in voor mij in het verleden goed hebben gedaan
Mooi laag minder rommelig als gepoort vindt ik en in die behuizing toen leek het laag van voren te komen inplaats uit de kofferbak en ik snap dat een grotere sub over het algemeen wat makkelijker heel laag gaat en meer lucht in beweging brengt en caraudio of niet maar de TL heeft mij in een auto toch altijd veel plezier gebracht wat klank betreft
En het hoeft niet heel hard te spelen het hele extreme heb ik al een flink aantal jaartjes geleden achter mij gelaten ben nu gewoon meer geïnteresseerd in kwaliteit
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Bedankt voor jou feedback richard
En ik snap jou reactie over het berekenen van een behuizing helemaal
En als ik zelf de kennis in huis had had ik ook om jullie ervaring gevraagd over verschillende soorten behuizingen en jullie ervaringen daarmee
En ik begrijp dat het wat gemakkelijk overkomt om een berekening te vragen
Maar geloof mij maar dat ik heel wat uren en avonden heb geprobeerd om de hele materie over het berekenen van luidspreker behuizingen eigen te maken maar om de een of andere reden blijft het voor my hocus pocus sorry dat ik het zo noem maar krijg het er niet in
En ik ben al een paar jaar druk in de car audio
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Hoi henk jan ik snap dat je een grote sub adviseert
Maar heb daar helaas geen ruimte voor
e46eclipse
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 20:24
Locatie: 035

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door e46eclipse »

ik heb 1 zo'n hummeltje spelen in de auto.
Dat doet ie in 6 liter gesloten, meer kon/wilde ik niet kwijt, ligt onder de bijrijderstoel.
Zet een mooie laagpartij neer ter ondersteuning van een 3weg SQ set-up.

Ron
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Bedankt voor de info eclips dan denk ik dat als ik er 2 in een gesloten behuizing plaats dan moet ik daar dus ook voldoende aan hebben want dat is ook mijn opzet om ze puur ter ondersteuning in het laag te plaatsen hoef er geen zuizende oren aan over te houden lol
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Mannen ik heb toch een laatste vraag
Zou er iemand van jullie iets voor mij kunnen betekenen ivm het berekenen van een gepoorte behuizing
Op de site van jl-audio staan maten voor een behuizing voor een enkele subwoofer
Maar ik zou er graag 2 in 1 behuizing willen plaatsen
Want het verdubbelen van de jl-audio maten lijkt mij wat te simpel en niet de juiste oplossing

De t/s van de woofertjes staan iets eerder in dit topic vermeld
Wat ik zoek in een behuizing
Is echt SQ gericht
Er komt 130 watt max per subje op te staan
Ik hoop dat iemand mij zou willen helpen
Een mooie TL mag ook mits dit mogelijk is met deze subwoofers natuurlijk mijn ervaring is dat een tl minder rommelig is dan een gepoorte behuizing
Alvast heel erg bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door Bertje »

In principe kan je alles x2 doen, maar ik meen me te herinneren dat het wel een zeer compacte kast moet worden? Als je kan aangeven wat de maximale buitenmaten mogen worden, dan kan ik wel een simulatie daarvoor doen.
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Alvast bedankt bertje voor de hulp
Ik voeg 2 foto’s bij dit zijn de behuizingen die jl-audio adviseert zowel gesloten als gepoort
Bijlagen
90CD5CA4-4E9E-416B-A04A-E85FA8F661D9.png
F533A3C8-0AE7-43A2-B9B3-24E8EFB803F9.png
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Verder kan ik nog niet echt maten geven van de buitenmaten het zal niet een vierkant kistje gaan worden omdat hij op maat gemaakt moet gaan worden
Hij komt tussen de voorstoelen van een opel vivaro tegen het tussenschot ik denk dat ik heel erg geholpen ben met het aantal bruto liters incl subjes poort en ik denk dat ik zeker wel 25 tot 30 liter bruto intern kan plaatsen en met wat extra creativiteit nog wel iets meer
Dus ik denk dat ik jou met deze woofertjes de vrije hand kan geven in deze
Belangrijkste is dat het goed gaat klinken
Mocht je een ander voorstel hebben waarvan jij zegt dit kan nog wel eens beter gaan klinken dan een gepoorte variant en je blijft een beetje rond die 30 liter zitten dan hoor ik het graag natuurlijk
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door Bertje »

Met 2x JL Audio 6W3v2 gepoort:
22L netto inhoud (zonder subs en poort)
poort 20cm x 3cm en poortlengte rond 64cm. Dat is een erg lange poort, welke je gevouwen in de kast kan bouwen. Eén hoek zou voldoende moeten zijn denk ik. Afstemming ca. 34Hz.
Poort kan korter bij dezelfde afstemming bij een kleiner oppervlak: 20cm x 2cm en 42cm lang.
RONNY
Berichten: 30
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 6:50

Re: Mannen graag jullie hulp en expertise gevraagd

Bericht door RONNY »

Heel erg bedankt bertje maar kijk eerst voor de eerste optie ga er vanuit dat dit van de 2 de beste is omdat jij hem ook als eerste aangeeft bij uiterste noodzaak zal ik overstappen naar optie 2 alvast heel erg bedankt voor jou hulp ik laat als alles speelt weten wat de bevindingen zijn helaas moeten we even geduld hebben want de bus komt pas in October van de lopende band dus duurt nog even voor ik de maten kan nemen tussen de voorstoelen maar ik denk wel dat ik optie 1 een plaatsje kan geven
Plaats reactie