Soundcraft Delta 200 Mengtafel

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Mooi Ray :rock: Die Xeons zijn fijne rekenbeesten. Alleen zie ik wel weinig expansieslots. Hoe doe je dat met audio als DAW. Via USB of heb je het bronmateriaal al digitaal op schijf?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Er zitten 3 expansieslots op het moederbord, 1 x PCIEx16 voor de grafische kaart, en 2 x PCIEx1.
Eentje daarvan word gebruikt door een PCIE naar FireWire kaart, daar hangt de M-audio interface weer aan.

Inderdaad kan er tegenwoordig ook steeds meer via USB worden aangesloten, maar ja, het is natuurlijk allemaal aan elkaar geknoopte oude meuk...
In Protools importeren kan zowel via drag'n'drop als ook conventioneel opnemen via een externe geluidskaart.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Sinds enige tijd zit er een kleine, maar wel een tikje irritante storing in de Soundcraft.
Ik zal even uit leggen wat er aan de hand is. het betreft hier het PFL systeem. PFL staat voor Pré Fader Listening.
Dat is dus het zogeheten monitor systeem. op andere mengtafels word het ook wel Solo genoemd.
Het master gedeelte heeft zowel Main Mix uitgangen als Monitor uitgangen. PFL werkt dus alleen op de Monitor lijnen.

In ieder kanaal zit een PFL schakelaar en een ledje die gaat branden als op dat kanaal de PFL ingeschakeld word.
in de monitor mix hoor je dan alleen het kanaal waar PFL ingeschakeld staat.
Nu zit er ook het Master gedeelte een LED die aangeeft als er ergens een PFL ingeschakeld staat. er daar zit het probleem.
Die LED gaat namelijk geregeld uit zichzelf "op halve kracht" branden, waardoor je denkt dat er een PFL ergens ingeschakeld staat, terwijl dat dus niet zo is.

Ik ben eens even in de schema's gedoken. ik heb niet het vermoeden dat het in 1 van de input kanalen zit. daar vind het geschakel plaats met een dubbelpolige wisselschakelaar.

Ik heb een uitsnede van de gedeelte van het schema van het masterkanaal gemaakt waar die betreffende probleem LED zit.
PFL Circuit.png
En hier de hele PDF van dat gedeelte.
Delta Right Hand Master.pdf
(110.9 KiB) 48 keer gedownload


Nu heb ik zelf het vermoeden dat TR13 of TR14 niet helemaal meer goed is. de weerstanden eromheen zijn nette metaalfilms, en de 1nF condensatoren zijn MKT's . solderingen zien er ook goed uit verder.

Een foto van het stuk PCB waar deze schakeling zit.
PFL Led aansturing.jpg

(de andere helft van de TL072 is de TalkBack microfoonvoorversterker, de LED zit een stukje verderop.

Betreffende transistoren zijn de 2SC2240BL. ik vermoed dat deze vervangen zouden moeten kunnen worden door een BC type.
Kan er alleen niet achter komen welke.
2SC2240.pdf
(169.85 KiB) 197 keer gedownload
Ook zit ik eraan te denken om een paar draadjes er aan te solderen om spannningen te meten als de zaak in bedrijf is.
Met name het punt tussen R67 en IC10B waar de referentie spanningen bijstaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Dat gaat nog erg lastig worden Ray. Het zijn voor audio echt super torren die niet alleen ruisarm zijn maar ook een hoge Vce hebben en bovendien heel erg lineair zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Maar in dit geval gaat er geen signaal doorheen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: ma 09 mei 2022, 22:54
Dat gaat nog erg lastig worden Ray. Het zijn voor audio echt super torren die niet alleen ruisarm zijn maar ook een hoge Vce hebben en bovendien heel erg lineair zijn.
Had in mijn achterhoofd al een beetje dat vermoeden.
Ik heb wat rondgekeken naar de 2SC2240.
Volgens de datasheet is deze verkrijgbaar in 2 soorten. de GR met een hFE van 200-400, en de BL met een hFE van 350-700.
De GR is te verkrijgen voor tussen enkele dubbeltjes tot enkele kwartjes. de BL is grofweg een factor 10 duurder alsook een stuk zeldzamer.

Vraag me nu af of de BL versie op deze plek absoluut noodzakelijk is ?
Als er al audio doorheen loopt is het alleen het PFL signaal, niet de main mix.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef: di 10 mei 2022, 3:55
Maar in dit geval gaat er geen signaal doorheen.
Daarvoor gaat mijn kennis helaas niet ver genoeg om dat goed te kunnen beoordelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Het is een schakellijn om de monitoring om te schakelen, het daadwerkelijke signaal gaat door de PFL Sum Amp.

Je kan er van alles inproppen, dat ze de 2SC gebruiken is vanwege het besparen van een extra reel op de pick&place machine.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Het is maar een rare schakeling.
Het gaat om een aan/uit toestand en toch staat PFLdetector als lineaire versterker ingesteld ipv een bistabiele? Gevolg is dat een verschuiving aan de ingang (PFL DET) doorgegeven wordt tot aan de LED.
Kan het flauwe oplichten overal vandaan komen.
De schakeling rond de LED met die transistors met heel hoge stroomversterking heeft ook nutteloos hoge weerstanden.Tenzij de voeding zo krap bemeten is dat elke druppel telt.
Voor TR13 kan elke transistor die de voeding (+15 en-15V ?) kan hebben, krijgt basisstroom genoeg.
TR14 kan denk ik wel met een BC547C. Je kunt ook R69 en R70 wat kleiner nemen bijv 56k en 390k.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Enkele metingen gedaan en deze ingevuld in het schema.
Er is gemeten bij een voedingspanning van + en - 16 Volt. alle PFL schakelaars staan uit.
Dan zou er dus ongeveer 10 Volt op de PFL detector lijn moeten staan. dat is nu niet het geval.
PFL Circuit - metingen.png

Ik heb ook op de flatcable de PFL detector lijn gemeten. die is ook ongeveer -0.7 Volt
Vervolgens ben ik alle kanalen apart gaan afkoppelen, om uit te sluiten dat het uit een defect kanaal zou komen.
Toen alle kanalen waren afgekoppeld was de lijn nog steeds laag.
Daar zit het dus niet. de fout moet in het master gedeelte zitten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Ah!buis »

Er is dus iets mis rond IC10B.
Zo zou het moeten met de ingang los,
IC10.png
IC10.png (17.11 KiB) 665 keer bekeken
Zodra die ingang, met voldoende stroom, naar positief wordt getrokken gaat de uitgang idd naar -0,7V en de LED aan.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Weer iets opgeschoten. het master gedeelte is inmiddels naar de werkbank verhuisd en grotendeels gedemonteerd.
Ik heb een andere TL072 erin gezet, en het ziet ernaar uit dat de detector goed werkt. de right hand master PCB hangt aan de symmetrische labvoeding die hem van 2 x 16 Volt voorziet. (gelukkig had ik de oude bandkabel bewaard)
Master.jpg

Zoals het er nu nu naar uitziet blijkt de oorzaak van het probleem in de Left Hand Master te zitten. deze verzorgt de mastering en monitoring van de 6 Aux lijnen. hierin zitten 6 schakelaars en LED's. zodra ik deze PCB aansluit gaat het mis, en gaat de LED van de PFL detector weer branden. dat geeft het vermoeden dat 1 van de 6 schakelaars niet goed meer is. gelukkig heb ik er een paar op reserve.
Left Hand Master.png
Hier het schema daarvan. in het midden staan de 6 schakelaars en de bijbehorende LED's en wat weerstanden. heel typisch ontwerp weer.
De hele zaak hangt in serie tussen de + 17 V boven en - 17 V beneden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Weer iets opgeschoten. het master gedeelte is inmiddels naar de werkbank verhuisd en grotendeels gedemonteerd.
Ik heb een andere TL072 erin gezet, en het ziet ernaar uit dat de detector goed werkt. de right hand master PCB hangt aan de symmetrische labvoeding die hem van 2 x 16 Volt voorziet. (gelukkig had ik de oude bandkabel bewaard)
Master.jpg

Zoals het er nu nu naar uitziet blijkt de oorzaak van het probleem in de Left Hand Master te zitten. deze verzorgt de mastering en monitoring van de 6 Aux lijnen. hierin zitten 6 schakelaars en LED's. zodra ik deze PCB aansluit gaat het mis, en gaat de LED van de PFL detector weer branden. dat geeft het vermoeden dat 1 van de 6 schakelaars niet goed meer is. gelukkig heb ik er een paar op reserve.
Left Hand Master.png
Hier het schema daarvan. in het midden staan de 6 schakelaars en de bijbehorende LED's en wat weerstanden. heel typisch ontwerp weer.
De hele zaak hangt in serie tussen de + 17 V boven en - 17 V beneden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Dat hebben ze expres gedaan om schakelklikken op de voedingslijnen te voorkomen. Voorgaande modellen hadden een aparte 24V logic voedingslijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ze zullen er ongetwijfeld een goede reden voor hebben gehad.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ds23man »

Ja, het besparen van een 24volt voeding.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

De 6 schakelaars en Led's op de LH Master PCB opnieuw gesoldeerd.
En zo te zien werkt het nu weer goed. :D
LH Master.jpg
Morgenavond nog wat testen, daarna weer in elkaar zetten en testen in de tafel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Henkjan »

mooi Ray, leuk te volgen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door hannesie »

En vooral respect, top klus.

De boel weer aan het werk krijgen/hebben. :yeah: :-({|=
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door ray5150 »

Ja, zo leer je de boel steeds beter kennen.
Blij dat het lek weer boven water is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundcraft Delta 200 Mengtafel

Bericht door Pjotr »

Ja leuk dat oude spul. Ik had destijds een Soundcraft in een van de studio's met VCA's* er in. Die krengen waren nogal temperatuur gevoelig en verliepen nogal. Moest je iedere maand de hele tafel (38 kanalen) opnieuw afregelen.

* VCA = Voltage Controlled Amplifier. Het volume per kanaal werd niet direct met een fader of "schuif" ingesteld maar indirect met een spanning. Op die manier kon dat ook extern gestuurd worden.
Plaats reactie