Russische triode 6C41C 7W se versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Rare buizen zijn dat. Afwijkingen zijn normaal maar dit is niet zo als het hoort.Alleen die met 150V is in orde.
Je kunt de anodespanning aanpassen naar 150... 170V door de schermroosterweerstand R6 (51k) aan te passen. Grotere weerstand geeft hogere anodespanning (en omgekeerd).
Blijft wel de vraag of zo'n buis zich verder wel gedraagt zoals zou moeten.
Anne
Je kunt de anodespanning aanpassen naar 150... 170V door de schermroosterweerstand R6 (51k) aan te passen. Grotere weerstand geeft hogere anodespanning (en omgekeerd).
Blijft wel de vraag of zo'n buis zich verder wel gedraagt zoals zou moeten.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik ben vandaag aan het meten gegaan omdat ik een lichte brom heb op beide kanalen, toen kwam mijn schroevendraaiertje tussen de min en plus en enorme knal en brandplek op het schroevendraaiertje, zekering er niet door maar wel de mosfet en zener uit de voeding, alles werkt inmiddels weer. Nu is het zo dat als de volume helemaal dicht zit er een brom te horen is van de ingang(denk ik) als ik het volume verder open draai verdwijnt hij langzaam. ik dacht nog aan de 1k weerstand (aan de ingang) naar massa maar die had ik verwijderd en daar lag het dus niet aan. Volgens de scoop meet ik 50hz brom. op de plank had ik nergens last van, moet ergens in de kast gebeurt zijn moet nog eens gaan zoeken.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Zou brom uit de gloei kunnen zijn, met de tegenkoppeling aan de kathode is die niet geaard, kan wat brom oppikken.
Als je dan de ingang ook niet aard komt de brom in dezelfde fase ook op het rooster is de brom weg.
Een ontbom potmeter wil wel's helpen.
Anne
Als je dan de ingang ook niet aard komt de brom in dezelfde fase ook op het rooster is de brom weg.
Een ontbom potmeter wil wel's helpen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ik heb 1 van de 4 buizen op de gloei naar het chassis gezet en de min van de hoogspanning via een 100r en 100n parallel naar het chassis gezet.
Als ik de terugkoppeling los zou halen zou dan de brom weg moeten zijn?
Die ontbrompotmeter, kan dat een instelpotmetertje zijn van 100r en dan met de loper naar massa?
Als ik de terugkoppeling los zou halen zou dan de brom weg moeten zijn?
Die ontbrompotmeter, kan dat een instelpotmetertje zijn van 100r en dan met de loper naar massa?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Een instelpotje van 100R heeft een vermogen van hooguit 0,2Wpeterl schreef: ↑zo 08 mei 2022, 21:03Ik heb 1 van de 4 buizen op de gloei naar het chassis gezet en de min van de hoogspanning via een 100r en 100n parallel naar het chassis gezet.
Als ik de terugkoppeling los zou halen zou dan de brom weg moeten zijn?
Die ontbrompotmeter, kan dat een instelpotmetertje zijn van 100r en dan met de loper naar massa?
Er word dan ongeveer 0,4 W gedissipeert en dat is daarvoor te veel.
Kies voor een draadgewonden exemplaar van minstens 2W
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Of je neemt een 500Ω geval.
Terugkoppeling losnemen helpt niet.Het is niet de terugkoppeling maar het niet aaan massa liggen (AC) van de kathode die daardoor evt brom kan oppikken.
Anne
Terugkoppeling losnemen helpt niet.Het is niet de terugkoppeling maar het niet aaan massa liggen (AC) van de kathode die daardoor evt brom kan oppikken.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Verstookt nog 75mW, als 't ding niet van de kleinste is gaat dat best met koolstof.Ook omdat er eigenlijk geen stroom door het sleepkontakt gaat.
Anne
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Potmeter was de verkeerde afgestuurd(100R) nu de goed en toes was alles stil maar heeft geen invloed welke kant er opgedraaid wordt.
ik had ik nieuwe 100R weerstanden(metal) van 1W besteld en die er toen in geplaatst, stil.....
dus het heeft waarschijnlijk aan de andere 100R koolweerstanden van 0,6W gelegen lijkt het. Ik gebruik normaal nooit koolweerstanden in de versterker maar had die nog liggen in een setje.
Nog een foto van de versterker, is wel een klassiek kastje, maar rekening houden met de kosten he.
ik had ik nieuwe 100R weerstanden(metal) van 1W besteld en die er toen in geplaatst, stil.....
dus het heeft waarschijnlijk aan de andere 100R koolweerstanden van 0,6W gelegen lijkt het. Ik gebruik normaal nooit koolweerstanden in de versterker maar had die nog liggen in een setje.
Nog een foto van de versterker, is wel een klassiek kastje, maar rekening houden met de kosten he.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ziet er gelikt uit Peter, maar dat zijn we inmiddels ook van je gewent.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dank je Douwe, moet nog even kijken naar de temp van de kast wordt behoorlijk warm, is nu 50 gr
Onderzijde heeft koeling maar boven niet…
Temp blijft na een aantal uren rond de 50gr hangen dus kan er mee door.
Onderzijde heeft koeling maar boven niet…
Temp blijft na een aantal uren rond de 50gr hangen dus kan er mee door.
