Zelfbouw reflow oven?
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw reflow oven?
Iemand al eens een oud oventje omgebouwd naar een reflow oventje met een controller?
Is een en ander over te vinden op google/jijbuis, wil niet helemaal van scratch iets bouwen, kwam o.a. deze off the shelf controller kit tegen: https://www.x-toaster.com
Toevallig iemand al eens mee gestoeid?
Is een en ander over te vinden op google/jijbuis, wil niet helemaal van scratch iets bouwen, kwam o.a. deze off the shelf controller kit tegen: https://www.x-toaster.com
Toevallig iemand al eens mee gestoeid?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw reflow oven?
Gerhard is daar eens mee bezig geweest. Iirc was het een oventje uit China waar ‘ie wat aan verbouwd heeft.
Re: Zelfbouw reflow oven?
Ziet er goed uit i.i.g. maar wel aan de prijs vind ik. Ikzelf gebruik een standaard hotplate met een PTC element: https://www.amazon.com/Remover-Heating- ... B07W1ZZH8T Gewoon aanzetten totdat de boel netjes doorvloeit en het regelt zichzelf verder
Maar zo'n controller met instelbare zones zou wel prettig zijn hierbij. Ook omdat er zo te zien een uitgang voor fansturing op zit.
Re: Zelfbouw reflow oven?
Ze schrijven dat ze geen pure pid regeling doen vanwege het gedrag van ‘n gemiddeld oventje tov een echte reflowoven maar je kunt middels enkele testruns het regelgedrag aanpassen zodat hij de stooklijn zo goed mogelijk volgt.Pjotr schreef: ↑do 27 jan 2022, 21:40Ziet er goed uit i.i.g. maar wel aan de prijs vind ik. Ikzelf gebruik een standaard hotplate met een PTC element: https://www.amazon.com/Remover-Heating- ... B07W1ZZH8T Gewoon aanzetten totdat de boel netjes doorvloeit en het regelt zichzelf verderMaar zo'n controller met instelbare zones zou wel prettig zijn hierbij. Ook omdat er zo te zien een uitgang voor fansturing op zit.
Waarom hij via software niet zelf het gedrag van de oven kan meten en daarop instellen vraag ik mij wel af.
Ja vele hobby methoden, zag er ook een van een met zand gevulde koekenpan, stoken tot het vloeit……
Re: Zelfbouw reflow oven?
Ja voor die enkele hobbyklus...
Maar voor optimale betrouwbaarheid is het pre-heat traject wel belangrijk. Allereerst op 120 graden om te drogen, daarna op 180 graden om het vloeimiddel te activeren en dan solderen.
Een PID controller is i.d.d. niet moeilijk en aan een PD heb je al genoeg, Meeste werk zit in een fatsoenlijke user interface om de trajecten in te stellen.
Een PID controller is i.d.d. niet moeilijk en aan een PD heb je al genoeg, Meeste werk zit in een fatsoenlijke user interface om de trajecten in te stellen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw reflow oven?
Het PID gedeelte van een regelaar heeft in principe niks te maken met wat je aan het regelen bent, maar enkel hoe je regelt.
Het kan best zijn dat een term van de PID regelaar van weinig waarde is, maar dat is een ander verhaal.
Heb hier al lang een oventje staan voor kleine productie dingen.
We gebruiken het ook voor andere dingen (kunst en andere hobby).
Ik kom er alleen niet aan toe voorlopig, maar er zijn genoeg arduino kitjes.
In totaal kun je behoorlijk ver komen onder de 100-150 euro.
Mijn advies zal wel zijn om meerdere probes in de oven te hangen plus de oven goed te isoleren.
Dat kan gewoon met steenwol.
Als je het niet gaat gebruiken voor productie, zou ik er niet aan beginnen.
Dan is een hot plate in combinatie met een hot-air station, of enkel hot-air meer dan voldoende.
Re: Zelfbouw reflow oven?
Een probe dichtbij de print plaatsen/leggen (quasi als een thermometer die je in het te braden vlees steekt) is niet voldoende? ook niet gezien de kleine inhoud van zo'n oventje?
Qua isolatie zie ik dat men dat vooral toegepast bij oventjes die een wat lichter (of slechts 1) verwarmingselement hebben en dan de gewenste stooklijn niet kan volgen qua T/t etc etc..
Het is zeker niet om kleine series te gaan doen maar ik ben erfelijk belast door een vader die tooling bouwen leuker vond dan wat en hoeveel hij er mee ging doen. Iets met reis en bestemming.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw reflow oven?
De hot end cold spots in oventjes zijn best wel aanzienlijk.hsmeets schreef: ↑wo 02 feb 2022, 9:11Een probe dichtbij de print plaatsen/leggen (quasi als een thermometer die je in het te braden vlees steekt) is niet voldoende? ook niet gezien de kleine inhoud van zo'n oventje?
Qua isolatie zie ik dat men dat vooral toegepast bij oventjes die een wat lichter (of slechts 1) verwarmingselement hebben en dan de gewenste stooklijn niet kan volgen qua T/t etc etc..
Het is zeker niet om kleine series te gaan doen maar ik ben erfelijk belast door een vader die tooling bouwen leuker vond dan wat en hoeveel hij er mee ging doen. Iets met reis en bestemming.![]()
Wat ik voorstelde is vooral gezien vanuit een productie perspectief. Waarbij je meerdere bordjes tegelijk doet.
Oventje isoleren help daar ook bij en zijn de kosten totaal niet. Hoewel er veel mensen voor kansloos dure isolatie materialen gaan.
Als het naar om enkele stuks gaat, boeit dat veel minder natuurlijk.
Als het om de reis gaat zou ik gewoon eens zoeken op arduino of esp32 reflow projecten.
Genoeg te vinden om na te bouwen en evt te verbeteren.
