Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef:
Ik stuitte min of meer per ongeluk op deze pagina van Klippel: https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... Poster.pdf
Dat 2e plaatje laat juist vooral zien dat de spider de grootste boosdoener.
Die begint al direct niet-lineair, terwijl de surround nog behoorlijk vlak is.

De spider heeft ook de grootste bijdrage aan de Cms.
Deze uitspraak wordt ook veelvuldig gedaan door Vance Dickason, bij zijn "testbench" metingen in Voice Coil Magazine

Ik vind het intuïtief nogal evident als je kijkt hoe een spider geconstrueerd is en uit welke materialen ze gemaakt zijn.

Wat je wel ziet (en misschien bedoel je dat?) is dat bij een heel grote uitwijking de stijfheid van de surround ineens flink toeneemt.
De vraag is of dat nog binnen de waarde van de xmax valt.
- Bij non-subwoofers wordt een verandering van 75% van Cms hiervoor gebruikt, of 82% van de BL gelijk aan 10% vervorming.
- Bij subwoofers wordt hier doorgaans 50% van Cms gebruikt en 70% van BL voor 20% vervorming.

De grafiek geeft trouwens de Kms weer.
Stijfheid = 1/Cms -> Cms = 1 / Kms_0 -> Cms_max = 0.75 * Cms = 0.75* (1/Kms_0)

Dus als we dat even anders opschrijven;
- Voor 75% Cms : Kms_max = Kms_0 * (1+1/3)
- Voor 50% Cms : Kms_max = Kms_0 * 2

Dus in dit plaatje is de Kms_0 ongeveer 1.2 N/mm
- 75% Kms = 1.6 N/mm -> xmax ~ 4.5mm
- 50% Kms = 2.4 N/mm -> xmax ~ 6mm

(beetje lastig af te lezen wat de exacte waardes zijn)

In beiden gevallen is de invloed van de stijfheid van de surround nog niet significant genoeg.
Misschien in het laatste geval (50% Kms) is de negatieve uitwijking net iets anders tov positieve uitwijking.
Maar dat is wel heel erg minimaal in dit voorbeeld.
Je zit hoe dan ook nog bij lange na niet in de super niet lineaire deel van de surround.
Dus het verhaal zou enkel opgaan wanneer je de subwoofer voorbij zijn xmax zal gaan sturen.
Dat lijkt mij sowieso niet wenselijk.
Bijlagen
Peak_displacement.png
Laatst gewijzigd door OWC op za 05 jun 2021, 17:15, 2 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Het "doorbuigen" van de conus heet in mijn boekje gewoon of opbreken, of een frequentie response die in elkaar dondert.
Als dat namelijk gebeurt, betekent het namelijk heel simpel dat de conus niet meer als zuiger fungeert.

Hoe dan ook in de verhalen van zowel Klippel als Vance Dickason wordt dat nimmer als iets significant gezien.

De toevoeging die ik daar zelf aan wil geven, is dat ik weleens serieuze knikken heb gezien (misschien heb ik het filmpje nog ergens)
Ik meen mij te herinneren dat dit bij een Ciare woofer was met een zogenaamde roll surround.
Dat was dan ook op behoorlijk hoge niveaus.
Mag duidelijk zijn dat zoiets niet bruikbaar is voor lange termijn voor professionele doeleinden.
Zoiets gaat uiteindelijk namelijk kapot op den duur.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Er schoot me net nog iets te binnen.

Er zit namelijk nog wel een addertje onder het gras/can of worms, met de Klippel methode.
Ik moet bekennen dat het alweer wel lang geleden is dat ik me hier verder in heb verdiept, dus misschien zeg ik wel wat dingen die niet helemaal waar zijn. Op een gegeven moment verloor ik namelijk mijn interesse in dit hele gebeuren (praktisch nut en toepassing is beetje ver te zoeken)

De vraag die je namelijk moet stellen bij de Klippel metingen, is hoe en bij elke frequentie deze stijfheid (en BL) gemeten wordt?
Als ik het me goed herinner is dat bij de driver Fs (resonantie frequentie), even snel zoeken lijkt dat te kloppen;
https://audioxpress.com/article/fast-qu ... sion-parts

Daar is behoorlijk wat kritiek op.
Onder de Fs gebeuren er allerlei rare dingen met input vs output, of te wel compressie.
(je stopt meer in, maar wat eruit komt is niet wat je zou verwachten, cq lager dan verwacht).
Een deel heeft te maken met het zogenaamde " Payne effect" van rubbers (zoek er maar eens op)

Op die manier kwam ik dan ook uit op een zeer recente paper over dit onderwerp;
Compression and expansion nonlinear effects in an electrodynamic loudspeaker
(copyrights gaan naar rechtmatige eigenaren, was open en vrij te downloaden)

Waarbij een speaker die qua vervorming beter meet toch onder de Fs een stuk minder lineair kan zijn.
Mijn kritiek is wel een beetje dat ze nogal vaag zijn over wat ze onder de vervorming verstaan, maar ik vermoed de vervorming bij Fs en daarboven.
Sowieso is de paper wel heel beknopt. Zo zegt het ook helemaal niets over de stijfheid van de spider, terwijl die een grotere bijdrage heeft in de totale stijfheid van de ophanging. Het zou bv zomaar kunnen dat spiders ook last hebben van die "Payne Effect" op hun eigen manier, geen idee?

Maar goed, het laat wel zien dat er onder Fs gekke dingen gebeuren.
En dat is toch iets waar subwoofers soms gebruikt worden, zeker met een Linkwitz-Transform of bv in een Open Baffle.
Een praktisch advies kan ook zijn om een (sub)woofer niet lager dan (ongeveer) 3/4 Fs in te zetten.
Bijlagen
000306.pdf
(1.11 MiB) 185 keer gedownload
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

klopt dat het met de spider veel eerder fout gaat, echter het zijn vervormingen die grotendeels corresponderen met de conus uitslag dichtbij de sensor die vlakbij de spoeldrager is gemonteerd. De vervorming door de surround zit veel meer aan de uiteinden van de conus wat veel minder gemeten wordt door de sensor. Het is ook geen oplossing om daar je sensor te plaatsen, want dan ga je overcompenseren.

Wat betreft inzetten onder fs: dat wordt juist gedaan in MFB subwoofers zoals door Rob Munich (en Grimm) ontwikkeld. 2 stuks 10" lange slag woofer van SEAS of Dayton in een kast van nog geen 30 liter. De fs gaat richting 50Hz en het genoemde probleem van vervorming dat je wilt opheffen met MFB geldt vooral bij 20-30Hz. Als je hoger gaat komen dan komt het allemaal wel goed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het overigens jammer dat ik niks meer zie in dit topic van Rob Dingen, de ontwikkeling van zijn MFB sub was zeer veelbelovend.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef:
klopt dat het met de spider veel eerder fout gaat, echter het zijn vervormingen die grotendeels corresponderen met de conus uitslag dichtbij de sensor die vlakbij de spoeldrager is gemonteerd. De vervorming door de surround zit veel meer aan de uiteinden van de conus wat veel minder gemeten wordt door de sensor. Het is ook geen oplossing om daar je sensor te plaatsen, want dan ga je overcompenseren.

Wat betreft inzetten onder fs: dat wordt juist gedaan in MFB subwoofers zoals door Rob Munich (en Grimm) ontwikkeld. 2 stuks 10" lange slag woofer van SEAS of Dayton in een kast van nog geen 30 liter. De fs gaat richting 50Hz en het genoemde probleem van vervorming dat je wilt opheffen met MFB geldt vooral bij 20-30Hz. Als je hoger gaat komen dan komt het allemaal wel goed.
Dit hele verhaal geldt enkel nog steeds in het gebied waar de woofer als zuiger fungeert.
Dus dan is er geen verschil tussen waar deze problemen ontstaan, alles beweegt als 1 groot geheel en dat meet je ook op die manier.

Tenzij dus de conus niet stijf genoeg is, maar dan zakt het allemaal sowieso in elkaar.

Maar je kunt idd overcompenseren, beetje afhankelijk van het soort probleem.
Uiteindelijk blijft het toch allemaal wet van behoud van ellende, linksom of rechtsom.
Extreem corrigeren lijkt mij dan ook weinig zinvol, dat krijg je ook niet goed stabiel.
Er is gelukkig genoeg wat wel te corrigeren valt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef: za 05 jun 2021, 22:35
Ik vind het overigens jammer dat ik niks meer zie in dit topic van Rob Dingen, de ontwikkeling van zijn MFB sub was zeer veelbelovend.
Volgens mij gaan we binnenkort weer verder, toch Rob? Ik lees nog steeds met belangstelling mee!
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Natuurlijk ben ik er niet fulltime mee bezig en de meeste weten wel hoeveel tijd het kost om printen te ontwerpen en alles tot in de puntjes te regelen.
Maar ben al een heel eind, eigenlijk wel klaar.
Maar wil zeker weten dat alles perfect is voordat ik alles post.

IMG_7807.jpeg
IMG_7808.jpeg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ziet er netjes uit Rob, vraag me alleen af of die pootjes onder de sub niet te kort zijn, anders raakt de conus straks de grond? :shock: :mrgreen:
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Veel te kort maar moet hem ergens neer kunnen zetten :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”