Ah!buis schreef: ↑ma 13 dec 2021, 22:16
Beetje verwarring hier, ik dacht dat de trafo's op de foto gewoon trafo's waren die je had.Die waren dus al van zelfgedane wikkelingen voorzien, zag er helemaal niet lelijk uit.Maar ja, in 't echt misschien minder.
OpaBert schreef: ↑ma 13 dec 2021, 12:35Anne dan is die waarde precies omgedraaid
Maw 700 is beter dan 1000

Nog eens gedaan Bijna 1000 en een buisvwelke vanaf 1965 in een buizen versterker heeft gezeten doet 5-600

Een oude EL84 2000 en een nieuwe 3000

Een el84 genomen oud en nieuw
De weerstand in Ohm geeft aan hoeveel hinder de stroom ondervindt. Het omgekeerde is dan hoe makkelijk de stroom erdoor gaat, eenheid de Siemens.
Een weerstand van X Ohm (V/A) heeft een geleidbaarheid (bij buizen steilheid) van 1/X Siemens (A/V).
Is dus eigenlijk niet omgekeerd ( ohm mho ) maar ondersteboven,schrijft wat lastig
De meting met die tester is bij een onduidelijk werkpunt, lijkt me hoogstens geschikt om buizen te vergelijken.
Anne
Van die Transformatoren begrijp ik Anne
Ik had ze reeds eerder bij gewikkeld

had ik luider moeten schrijven
Maar ik verschrok eigenlijk van dat plakband gisteren toen ik wat draad verlengde en over de soldeer verbinding wat krimpkous deed
En de warme lucht kwam op die folie dat verfrommelde meteen
Dat zou polyster zijn dat kun je warmstoken en smelt niet dat verbrandt alleen
kwam er achter dat deze foliie op auto,s wordt gebruikt om strepen te maken.
Bij Alie zetten ze doodleuk Mylar erbij

Niet dus!
Met Mylar daar heb ik heel wat jaren mee gewerkt , wel 30 -35 jaar geleden , dat smelt niet dat verbrandt
Als ik de goede folie kan verkrijgen , wikkel ik ze als nog zelf
Tot zover de trafoo,s Anne
Dan de KT150 in Triode mogen ze 600 Volt hebben
Dat is de reden dat ik op die nieuwe trafo van Torroidy een 30 volt winding extra bij wil laten maken
De Buizentester
Anton van den Oever heeft hem voor mij weer helemaal in orde gemaakt er zit bijna geen weerstand meer in welke origineel is uit 1952
Hij hij heeft om alles weer in fabrieksstaat te krijgen zelfs het magnetisme van de meter weer goed gezet
Ben hem zeer dankbaar
Had ook nog een ongeval een grote batterij viel op een dek van een van 6 schakelaars Kapot
Dan Nelson in de usa had nog een komplete schakelaar liggen 50€ Tja stuur maar op was meen ik 70€ met verzenden
Zat niet mee dus
Maar Anton zei al dat het meten van de mutal conductance niet erg nauwkeurig was
Dat blijkt wel
Maar op een of andere wijze slaat hij bij een nieuwe buis verder uit naar rechts zou dus minder moeten zijn
Wel erg verwarrend is die schaal Maar ik heb nog een Kalibratie Buis moet uitzoeken hoe dat werkte Anne
Ik meen dat het een 6L6 was .
Denk dat die een muhos van 3000 heeft is door Wim Rotte speciaal voor die test uit gezocht
Moet dat opzoeken en na lezen Anne