Wat doe ik hieraan?
Moderator: Beheerdersteam
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Wat doe ik hieraan?
Door het succes van de bouw van mijn Annastasia buizenversterker moest de Primare versterker die beneden stond verkassen naar mijn werkkamer.
De Primare verving een oude Onkyo die daar stond. De Primare is op het net aangesloten via een contactdoos waar ook naast een aantal apparaten als cd speler etc. mijn bureaulamp is aangesloten. Mijn probleem is dat als ik die aan- of uitzet ik een enorme knal uit mijn luidsprekers hoor. Ik vraag me af: hoe kan dat, wat zou een oplossing zijn, maar vooral ook, hoe kan het dat ik daar met mijn vorige versterker nooit problemen mee had. Oja nog aanvullend: de contactdoos is niet geaard. De Primare is wel geaard aan de koperen verwarmingsbuizen. De platenspeler is geaard aan de phono buizentrap, die weer is geaard aan de Primare. Dat speel allemaal bromvrij.
Ik weet dat een praktische oplossing is om de versterker als laatste aan te zetten en als eerste weer uit....
De Primare verving een oude Onkyo die daar stond. De Primare is op het net aangesloten via een contactdoos waar ook naast een aantal apparaten als cd speler etc. mijn bureaulamp is aangesloten. Mijn probleem is dat als ik die aan- of uitzet ik een enorme knal uit mijn luidsprekers hoor. Ik vraag me af: hoe kan dat, wat zou een oplossing zijn, maar vooral ook, hoe kan het dat ik daar met mijn vorige versterker nooit problemen mee had. Oja nog aanvullend: de contactdoos is niet geaard. De Primare is wel geaard aan de koperen verwarmingsbuizen. De platenspeler is geaard aan de phono buizentrap, die weer is geaard aan de Primare. Dat speel allemaal bromvrij.
Ik weet dat een praktische oplossing is om de versterker als laatste aan te zetten en als eerste weer uit....
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Dag Douwe, inderdaad zonder aarde helemaal stil. Dank voor de tip. Hmm, dacht ik het goed te doen door de zaak netjes te aarden, wordt je zo rechts ingehaald....
Maar, hoe kan het dat Annastasia beneden, ook netjes geaard aan dezelfde koperen verwarmingsleiding hier helemaal geen problemen mee heeft. Ook daar is de Thorens geaard naar de zelfbouw phonotrap, die weer naar de Annastasia, en die weer aan de verwarming. Daar nog nooit een knal gehoord. Mmm, mysterie voor mij...
Maar, hoe kan het dat Annastasia beneden, ook netjes geaard aan dezelfde koperen verwarmingsleiding hier helemaal geen problemen mee heeft. Ook daar is de Thorens geaard naar de zelfbouw phonotrap, die weer naar de Annastasia, en die weer aan de verwarming. Daar nog nooit een knal gehoord. Mmm, mysterie voor mij...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
En, in aanvulling hierop: ik had de laatste tijd ook last van knallen vanuit de Pioneer platenspeler, bij het draaien van platen. Ik wijtte (of weet..) dat aan statische electriciteit, vanwege het drogere winterweer (achteraf "beetje dom" van mezelf, want vorige winters had ik die problemen niet en was het ook droog qua luchtvochtigheid) maar kan dat dan ook met dat aarden te maken hebben? Het gaat ook hier om gemene harde tikken, die zich op zeer onverwachte momenten voordeden. Nu in de afgelopen tien minuten niet meer gehoord, dus wellicht nu ook opgelost.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Ja van dat zachte koperbuis, ingegoten in de betonvloer. Aangesloten op de stadsverwarming.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat doe ik hieraan?
Heel bijzonder in mijn optiek…jwvanwijngaarden schreef: ↑wo 08 dec 2021, 11:09Ja van dat zachte koperbuis, ingegoten in de betonvloer. Aangesloten op de stadsverwarming.
Re: Wat doe ik hieraan?
Voor de duidelijkheid: hoor je de knal als je de bureaulamp inschakelt?jwvanwijngaarden schreef: ↑wo 08 dec 2021, 10:31De Primare is op het net aangesloten via een contactdoos waar ook naast een aantal apparaten als cd speler etc. mijn bureaulamp is aangesloten. Mijn probleem is dat als ik die aan- of uitzet ik een enorme knal uit mijn luidsprekers hoor.
Welke bureaulamp is het? Zit er een led- of spaarlamp in?
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Volgens mij was dat bekende techniek eind jaren zeventig toen deze huizen werden gebouwd. Koper was goedkoop, makkelijk en snel te verwerken, en had het voordeel dat je op deze wijze geen buizen door de kamers hebt lopen. Het werkt in ieder geval al jaren prima. Ik voeg een fotootje bij van het verdeelblok.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Wat doe ik hieraan?
In een buizen versterker loopt niet gelijk stroom. Die moet eerst opwarmen.jwvanwijngaarden schreef: ↑wo 08 dec 2021, 11:00Dag Douwe, inderdaad zonder aarde helemaal stil. Dank voor de tip. Hmm, dacht ik het goed te doen door de zaak netjes te aarden, wordt je zo rechts ingehaald....
Maar, hoe kan het dat Annastasia beneden, ook netjes geaard aan dezelfde koperen verwarmingsleiding hier helemaal geen problemen mee heeft. Ook daar is de Thorens geaard naar de zelfbouw phonotrap, die weer naar de Annastasia, en die weer aan de verwarming. Daar nog nooit een knal gehoord. Mmm, mysterie voor mij...
Bij een transistor versterker gaat dan in een keer. Dat is het verschil.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Wat doe ik hieraan?
Ah. dat is WiCu buis. Uitgegloeid koper met plastic er om heen. Makkelijk buigbaar.jwvanwijngaarden schreef: ↑wo 08 dec 2021, 11:26Volgens mij was dat bekende techniek eind jaren zeventig toen deze huizen werden gebouwd. Koper was goedkoop, makkelijk en snel te verwerken, en had het voordeel dat je op deze wijze geen buizen door de kamers hebt lopen. Het werkt in ieder geval al jaren prima. Ik voeg een fotootje bij van het verdeelblok.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Dat is inderdaad een verschil, maar kan de verklaring niet zijn. Het punt is als beiden aanstaan en spelen bij de ene (Primare) dit wel gebeurt, en bij de andere niet.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Wat doe ik hieraan?
Daar heb ik zo ook niet een verklaring voor. Aarden is altijd lastig. Vooral bij Phono versterkers.
Er kunnen bij een audio installatie ook gemakkelijk aardlussen ontstaan.
Heb je bijvoorbeeld een netwerkspeler aangesloten met een lan kabel dan kan het aardpotentiaal van jou internet kabel vaak anders zijn dan die op jouw CV leidingen. Hetzelfde geldt voor de CAI aansluiting.
Er kunnen bij een audio installatie ook gemakkelijk aardlussen ontstaan.
Heb je bijvoorbeeld een netwerkspeler aangesloten met een lan kabel dan kan het aardpotentiaal van jou internet kabel vaak anders zijn dan die op jouw CV leidingen. Hetzelfde geldt voor de CAI aansluiting.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Wat doe ik hieraan?
Dit heeft niets met aarding te maken, maar wel met het feit dat de Primare behoorlijk gevoelig is voor netvervuiling. Dat in en uitschakelen van de lamp geeft een puls op netvoeding. We hebben hier op het forum al meerdere gevalletjes voorbij zien komen van een inschakelende koelkast een tik in de audio installatie veroorzaakte. Zou die lamp met een verlengsnoer op een ander stopcontact aansluiten om te kijken of het dan beter is.
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Zou goed kunnen dat die Primare gevoeliger is voor netvervuiling, maar sinds ik deze versterker op advies van Douwe niet meer aan de aarde heb liggen kan ik de bureaulamp aan- en uitzetten zonder die knallen uit de luidsprekers. Voorlopig ben ik blij met dit resultaat, en ik vermoed dat de andere contactdozen op dezelfde groep zitten, dus dat ik daar niet veel mee opschiet
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Wat doe ik hieraan?
Misschien moet er gewoon een bluscondensatortje over de netschakelaar van het lampje gezet worden?
-
jwvanwijngaarden
- Berichten: 86
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
- Locatie: Utrecht
Re: Wat doe ik hieraan?
Dat of wat groter
Ik zet de condensator zoals mij geleerd is over de primaire van de trafo
En ik moet zeggen het werkt ,
Meestal pak ik een 220 nF X2 uitvoering
Die zien er wat anders uit
https://www.reichelt.com/de/en/wima-rad ... ol_5&nbc=1
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Wat doe ik hieraan?
Dan moet er wel een trafo in het lampje zittenOpaBert schreef: ↑wo 08 dec 2021, 21:09Dat of wat groter
Ik zet de condensator zoals mij geleerd is over de primaire van de trafo
En ik moet zeggen het werkt ,
Meestal pak ik een 220 nF X2 uitvoering
Die zien er wat anders uit
https://www.reichelt.com/de/en/wima-rad ... ol_5&nbc=1
Re: Wat doe ik hieraan?
Dit vroeg ik in 2015 denk ik ongeveer
Maar nu nog wat anders.
Mn EL12 PP Amp geeft een tik als ik hem uitschakel ,
Dat gaat deze ook doen misschien dus maar gelijk een C over de schakelcontacten.
Maar welke waarde ? 50Nf ? En de spanning is 630V DC genoeg ?
Anne zijn reactie
Je kunt zoiets proberen https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/8 ... c-mkp.html
Niet over de schakelaar maar op de 230V aansluiting van de trafo.
En de buis is baksteen rood niks gay, wel vrolijk
Anne
Maar nu nog wat anders.
Mn EL12 PP Amp geeft een tik als ik hem uitschakel ,
Dat gaat deze ook doen misschien dus maar gelijk een C over de schakelcontacten.
Maar welke waarde ? 50Nf ? En de spanning is 630V DC genoeg ?
Anne zijn reactie
Je kunt zoiets proberen https://www.eoo-bv.nl/wissel-spanning/8 ... c-mkp.html
Niet over de schakelaar maar op de 230V aansluiting van de trafo.
En de buis is baksteen rood niks gay, wel vrolijk
Anne
