Mijn situatie is de volgende:
moderne, rechthoekige woonkamer met betonnen muren en plafond (ca 2m7 hoog), laminaat op de vloer. Kleedje in de zit/luisterhoek om de ergste bende iets te temmen. Stoffen bank en feautuils, gordijnen voor de ramen (flinke lappen glas, één raam direct achter de luisterpositie, één links naast de speakers, als het ware een spiegel), naast de rechter speaker open naar de rest van de kamer, eethoek en open keuken.
Mijn ruimte is redelijk reverberant, met name in het lage midden en midden ervaar ik het soms als hinderlijk. Niet alleen voor muzikale articulatie, maar ook gewoon praten met vrienden ervaar ik bij tijd en wijle als vermoeiend. Ik zou willen pogen het middengebied van mijn kamer akoestiek wat te temmen. Nu weet ik alleen niet of aborptie of diffusie de beste aanpak is. Wellicht een combinatie van beiden.
Ik speel met het idee van een "cloud": een doorlatend paneel met een laag steenwol of glaswol daarop en een beetje ruimte tussen het wol en het plafond. Deze zou reflecties tussen de vloer en plafond moeten dempen. Daarnaast zou ik op de wand achter de speakers en op dezelfde wand tussen de speakers "iets" willen doen. Maar of dat diffusie of absorptie moet worden (en waarom) is me onduidelijk.
Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen: schiet maar!
Bijlagen: metingen in mijn ruimte om de subwoofers in te regelen. Volgens mij is dit van de rechterkant. Links ziet er niet heel anders uit.
De sub is voor de meting gefilterd op 250Hz tweede orde, de top speelt full range, met de poort dicht.
[Edit] Plaatjes van de ruimte / zithoek bijgesloten, tijdens het inregelen en meten. Ff door de zooi heen kijken